Infran taju innostaa - Destia

Infran taju innostaa - Destia
Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt palveluyhtiö. Tuotimme tabloid-liitteet, joiden avulla Destia viestii uudesta strategiastaan.

Haaste

Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt palveluyhtiö. Se suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväyliä ja ratoja, liikenne- ja teollisuusympäristöjä sekä kokonaisia elinympäristöjä - Destialla on infran taju. Uuden strategiansa mukaisesti Destia kasvattaa itsestään vahvempaa kaupunkikehittäjää muuttuvassa ja entistä vaativammassa toimintaympäristössä. Strategiasta viestiminen kääntyy turhan usein tylsäksi jargoniksi. Asetimme siis tavoitteeksi Destian strategiasta viestimisen siten, että sen uudistuminen ja kiinnostavuus esitellään houkuttelevasti, innostavasti ja hauskastikin.

Ratkaisu

Tuotimme tabloid-liitteet, jotka julkaistiin ammattilaisten Rakennuslehti-julkaisun välissä keväällä 2019 ja syksyllä 2019. Liitteissä esitellään Destian mittavia, urbaanin tilan muuttumiseen reagoivia kaupunkikehityshankkeita ja -visioita. Ensimmäisessä liitteessä esiteltiin yksityiskohtaisesti viestinnästään kehuttu ja palkittu Helsingin Hämeentien remontti, toisessa kehittyvän Helsingin infraan liittyviä visioita ja ajankohtaisia, meneillään olevia hankkeita.

Ilmaisutavaksi valitsimme värikkään, sekä kokonaiskuvaa että yksityiskohtia esittelevän infografiikan, joka innostaa lehden lukijaa tutkimaan Destian toimintaa pintaa syvemmältä. Koko aukeaman kattavan infografiikan ja sitä täydentävän artikkelin lisäksi kokonaisuutta vahvistaa Destian avainhenkilöstä tehty haastattelu, jossa haastateltava kertoo Destian tavoitteista ja näkemyksistä omin sanoin. Haastattelua ryyditimme vielä pienellä henkilökuvalla, jossa haastateltava tulee tutuksi myös hieman ammattiroolinsa ulkopuolelta katsottuna.

Toteutus

Aukeaman infografiikka koottiin taustakuvasta ja sitä täydentävistä faktabokseista, numerodetaljeista, aikajanasta ja kyseiseen hankkeeseen keskeisesti liittyvien ihmisten minihaastatteluista. Hämeentien remonttia kommentoivat niin asukas kuin työmaan työpäällikkö, Helsingin kaupunkivisiota kommentoimaan etsimme muun muassa pyöräilijän Pohjoisbaanalta ja tilaajatahon edustajan.

Henkilöhaastattelut laati kokenut taloustoimittaja ja uljaat kansikuvat Destian avainhenkilöistä otettiin A-lehtien omilla studioilla A-lehtien kuvaajien voimin. Minihenkilökuvaan otettiin mukaan kuva haastateltavasta tälle mieluisan harrastuksen parissa.

Tuotanto oli A-lehtien Sisältöstudion kokeneen Destia-tiimin hyppysissä. Sama tiimi on jo vuosien ajan toteuttanut Destian viestintästrategiaa, joten toimiala ja sen erityishaasteet ovat sille tuttuja - tämä tiimi innostuu yhä uudestaan kiehtovasta infrarakentamisesta ja Destian kyvystä uudistua alan johtavana toimijana! Tiimin AD on Tomi Metsä-Heikkilä, joka ideoi ja tuotti infografiikat yhdessä avustajamme, graafikko Tero Juutin kanssa. Sisältöstrategina tiimissä on Anu Mäkelä, vastaavana tuottajana Solja Sergelius ja asiakasvastaavana Riitta Haarakoski.

Julkaistu: 19.11.2019