Lue a-lehteläisten vinkit etätyössä jaksamiseen

Lue a-lehteläisten vinkit etätyössä jaksamiseen
A-lehdissä siirryttiin etätöihin keväällä 2020 koronakriisin iskiessä päälle, ja siitä asti töitä on tehty pääpiirteissään etäolosuhteissa.
Julkaistu: 18.2.2021

Koska tilanne edelleen jatkuu, päätimme kerätä työntekijöiltämme vinkkejä etätyössä jaksamiseen. Keskustelussa nousi monenlaisia keinoja huolehtia omasta ja työkavereiden hyvinvoinnista nyt kun etätyötä on jatkunut jo kuukausien ajan. Kokosimme 10 vinkkiä listalle. Hyödynnä listalta paras vinkki sinun työpäivääsi.

1. Tee kävelylenkki ennen ja jälkeen työpäivän. Se on ikään kuin työmatkan simulointi. Liikunta tekee hyvää ja kävelylenkki siirtää konkreettisesti ajatukset työmoodiin ja iltapäivällä takaisin vapaalle.

2. Huolehdi hyvästä työergonomista. Jos mahdollista, pyhitä työnteolle oma paikka kotonasi. Sulje myös tietokone ja piilota se mahdollisuuksien mukaan pois silmistä päivän päätteeksi.

3. Työpäivän suunnittelu. Suunnittele työpäivän lopuksi seuraavan päivän ohjelma ja muista huomioida siihen myös tauot. Työjärjestyksen mukaan on helppo aloittaa työt aamulla.

4. Säädä viestipalveluiden ilmoitusasetukset omaan työhösi sopivaksi. Asetuksissa on helppo määrittää mihin aikaan ja millaisia muistutuksia saat uusista viesteistä ja keskusteluista.

5. Jutustelu työkavereiden kanssa päivän aikana piristää ja auttaa jaksamaan. Hyväksi havaittu tapa on pitää kiinni esimerkiksi tiimin yhteisistä virtuaalisista kahvitauoista.

6. Huumori auttaa. Kokeile Teams-keskusteluissa peukun sijaan jotakin sopivaa humoristista gif-animaatiota.

7. Varaa aikaa venyttely-, jooga- ja jumppahetkille työpäivän aikana. Ja hyödynnä talvella valoisa aika mieleisen urheiluharrastuksesi parissa. Reipashenkinen kävely-, juoksu-, pyörä- tai hiihtolenkki auttaa jaksamaan.

8. Pidä videopalavereissa kamera päällä. Pitkään jatkuneen eristäytymisen jälkeen on yhä tärkeämpää pitää yllä vuorovaikutusta monella tasolla.

9. Muista, että palaverin ja ulkoilun voi myös yhdistää. Olisiko sinullakin sellaisia palavereista, joihin voisit osallistua kävelylenkillä kuulokkeet korvilla?

10. Laittautuminen, kevyt ehostus ja lempivaatteet parantavat mielialaa. Vaikkei työkaverit sitä välttämättä edes videokuvan välityksellä huomaa, kohenee oma olo huolitellusta ulkoasusta.

Tsemppiä korona-ajan työpäiviin kaikille!