Ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallinen ostaminen lisää huomattavasti mainostajan tehokkuutta. Se mahdollistaa reaaliaikaisen ostamisen digitaalisissa kanavissa, kohdentamisen tarkalle kohderyhmälle ja optimoinnin.

Ohjelmallisen ostamisen avulla voit kohdentaa mainontaa reaaliaikaisesti ostettua dataa hyödyntäen. Voit ostaa A-lehdistä ohjelmallisesta verkkomainontaa näiden palveluiden kautta:

  • Adform
  • Google Ad Exchange
  • Rubicon
  • SmartAdServer

Kaikki verkkopalvelumme ovat ostettavissa ohjelmallisesti. Valmiita kohdistusratkaisuja ovat esimerkiksi erilaiset demografiatiedot, kiinnostusalueet ja sivustojen sisällöt. Verkkopalvelumme ovat mobiilioptimoituja, joten voit ohjelmallisesti kohdistaa näkyvyyttäsi kaikkiin päätelaitteisiin. Suosituimmat mainosmuotomme ovat paraati desktopissa ja mobiilissa sekä erilaiset rich media -ratkaisut, kuten swipe.

A-lehtien verkosto ja mainospaikat

A-lehtien verkosto on keskitetty viiteen sivustoon, jotka ovat Apu.fi, Demi.fi, Lily.fi, Meillakotona.fi ja Terve.fi. Yksi domain koostuu useamman eri brändin sisällöistä ja blogeista.

Kaikilla sivustoilla on käytössä sama mainospaikkasijoittelu. Ensimmäinen mainos on aina header-osion alapuolella päätelaitteesta riippumatta. Tämän jälkeen mainospaikat latautuvat dynaamisesti sisällön keskelle.

Mainospaikkojemme latautumisessa on käytössä lazy load -tekniikka ja mainospaikat ottavat huomioon esimerkiksi käyttäjän selausnopeuden. Nämä ratkaisut mahdollistavat paremman viewability-tason saavuttamisen.

Perinteisten display-mainosten lisäksi voit ostaa meiltä ohjelmallisesti natiividisplaytä. Natiividisplay on ostettavissa kaikilta sivustoiltamme normaalin displayn tapaan. Tällä hetkellä natiividisplayn ostaminen on mahdollista ainoastaan DV360:sen puolelta (vanha DBM). Natiividisplayn lisäksi sisällönsuosittelupaikkojemme yhteyteen on ostettavissa ReadPeakin kautta natiivimainontaa.

Päätelaitteet

A-lehtien verkostosta voi ostaa mainontaa kaikilta eri päätelaitteilta, eli desktopilta, mobiililta ja tabletilta. Tabletilla latautuvat mobiilimainospaikat. Verkostomme kaikista mainoslatauksista jopa noin 70 % tapahtuu mobiiililla, noin 20 % desktopilla ja noin 10 % tablet-laitteilla. Sivustojen välillä ei ole suuria eroja, ja jokaisella sivustolla korostuu mobiilikäyttö.

Ohjelmallisen diilit

Suosittelemme ohjelmallista ostamista tekeville asiakkaillemme diiliä eli Deal ID:ta. Diili on verkkomainonnan osto- ja myyntimalli, jossa ostetaan ohjelmallisesti kohderyhmiä etukäteen sovitulla CPM-hinnalla. Diili varmistaa näkyvyytesi sovitussa mediaympäristössä. Diilejä voi tehdä Adformiin ja Googlen DV360:seen (vanha DBM). Ohjelmallisen hinnoittelu perustuu diileissämme mainoskokoon. Sen takia perustamme diilit lähtökohtaisesti erikseen mainoskoottain paraatimainoksille ja taktisille mainoksille.

Suosittelemme käyttämään lähtökohtaisesti toimistotason diilejä. Luomme kuitenkin myös mielellämme asiakaskohtaisia diilejä ja meillä on mahdollisuus myös tehdä kampanjakohtaisia diilejä erilaisin kohdennuksin. Mikäli sinulla ei vielä ole käytössäsi diiliä, ole yhteydessä osoitteeseen verkkomainos@a-lehdet.fi.

A-lehtien inventaaria voi ostaa myös programmatic guaranteed -ostotavan avulla, joka yhdistää suoraostamisen ja ohjelmallisen edut. Programmatic guaranteed -diilit ovat mahdollisia kun ostajalla on käytössä DSP:nä Googlen DV360. PG-diilien avulla on mahdollista ostaa kiinteä näyttömäärä suoraostamisen tapaan ja ostotapa yksinkertaistaa suoraostamisen prosessia. Lisäksi PG-diilien avulla kampanjaa voidaan hallinnoida DSP:n puolella reaaliajassa ja päätöksien teko onnistuu entistä helpommin datapohjaisesti.

Ota yhteyttä
Riku Uljala
Tiimin vetäjä, liiketoiminnan tuki ja kehitys, A-lehdet Oy
+358 40 845 8081 riku.uljala@a-lehdet.fi
Pamir Ismail
AdOps Specialist, A-lehdet Oy
+358 40 843 2286 pamir.ismail@a-lehdet.fi