Olet täällä

Case: TYNK kannustaa koululaisia kierrättämään

Saimme keväällä hauskan toimeksiannon: kertoa 3- ja 4-luokkalaisille innostavalla tavalla jätteiden lajittelusta, kierrättämisestä ja jatkojalostuksesta.

Haaste

Kierrättäminen on helppo, mutta merkittävä tapa säästää ympäristöä. TYNK:n tavoitteena oli kannustaa 3- ja 4-luokkalaisia kierrättämään. Mutta miten alakoululaisille kerrotaan innostavalla tavalla jätteiden lajittelusta, kierrättämisestä ja materiaalien jatkojalostuksesta, siten että se palvelee myös opettajia opastuksen lisämateriaalina?

Tuottajayhteisöjen neuvottelukunta (TYNK) edustaa jäsenikseen liittyneitä tuottajayhteisöjä. Ne puolestaan edustavat tuottajavastuunalaisia tuotteita ja pakkauksia: autoja, renkaita, akkuja, paristoja, sähkö- ja elektroniikkalaitteita, paperia, metalli-, kuitu- ja muovipakkauksia sekä pantillisia juomapakkauksia.

Ratkaisu

Sympaattisten kierrätyshahmojen ympärille rakennettu Kierrätyksen sankarit -tehtäväkirja tarjoaa alakouluikäisille monipuolisen kattauksen hauskaa ja opettavaista kierrättämiseen liittyvää puuhaa. Tehtäväkirja konseptoitiin A-lehtien sisältöstudion workshop-mallilla, ja tilaajan lisäksi myös opettajia ja koululuokkia osallistettiin suunnittelutyöhön sen eri vaiheissa. Konseptoinnissa käydyt keskustelut opettajien kanssa vahvistivat, että ympäristöteemat ovat tärkeitä ja hyvin tehty lisämateriaali aiheeseen liittyen otetaan ilolla vastaan. Lisäksi hyödynsimme kehitystyössä erityisesti A-lehtien suositun Apu Juniori -lehden myötä kertynyttä uniikkia kohderyhmäosaamistamme.

Toteutus

Kannustavassa ja kierrätystä positiivisella tavalla käsittelevässä 62-sivuisessa Kierrätyksen sankarit -tehtäväkirjassa on eritasoisia sana-arvoituksia, laskutehtäviä, visoja, pelejä, labyrintteja, ristikkoja sekä askartelua ja muuta luovaa tekemistä.

Tehtäväkirja tuotettiin kokonaisuudessaan A-lehtien sisältöstudiossa. Kirjan modernista ja oivaltavasta kuvituksesta vastasi AD, lastenkirjailija Antti Nikunen ja sisällön loihtivat sisältöstrategit Johanna Falck sekä Katarina Cygnel-Nuortie. Visuaalisen ilmeen ja taiton suunnitteli ja toteutti AD Mikko Hirvonen.

Kirjasta tehtiin sekä suomen- että ruotsinkielinen versio. Ja siitä tuli niin hieno. Eipä siis ihme, että lähes koko painos vietiin käsistä jo suoraan painosta.

 

Mietitkö miten voit tehdä vaikutuksen kohderyhmääsi? 

Ota yhteyttä A-lehtien yritysasiakasmyyntiin 050 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi, niin jutellaan lisää. Voit myös täyttää yhteydenottolomakkeen tästä.