Näistä ilmiöistä milleniaalit puhuvat juuri nyt

Näistä ilmiöistä milleniaalit puhuvat juuri nyt
Jo 30 vuoden ajan Trendi on tuntenut ilmiöt, joista kohderyhmä puhuu. Synttärijuhliaan viettävän lehden päätoimittaja Mari Karsikas kertoo, mistä milleniaalit keskustelevat juuri nyt.
Julkaistu 29.8.2019

Kun Trendi perustettiin 30 vuotta sitten, maailma oli hyvin toisenlainen. Syksyllä 1989 lehdessä esiteltiin turkkeja, helmiä ja ihailtiin ”työnarkomaniaa rikkaana elämäntapana”. 2000-luvun alussa puolestaan mietittiin, ovatko miehet Marsista ja pohdittiin ”Laihdutatko väärin?”

Milleniaaleille, noin 23-39-vuotiaille, ovat tärkeitä nyt toisenlaiset näkökulmat:

1. Työelämän merkityksellisyys

Uupumuksesta on tullut lähes sukupolvikokemus: lähes jokainen milleniaali tietää jonkun, joka on uupunut ja joutunut siksi pitämään tauon töistä tai opiskelusta. Moni miettii myös siitä, vastaavatko työnantajan arvot omiaan. Entä onko viiden päivän antaminen työnantajan käyttöön kiinnostavaa vai olisiko parempi tehdä töitä vain neljä päivää - niin ehtisi tehdä omiakin projekteja. Näitä kaikkia teemoja käsitelläänkin Trendin uudessa työelämäsarjassa.

2. Somen tuoma paine

64 % milleniaaleista sanoo, että olisi onnellisempi, jos viettäisi vähemmän aikaa somessa. Sosiaalisen median merkitys selvisi kansainvälisessä The Deloitte Millenial Survey 2019 -tutkimuksessa. Sosiaalisen median siloteltu kuvamaailma aiheuttaa painetta: pitäisi elää itsekin Instagram-kelpoista elämää. Toisille se tarkoittaa enemmän kuvia avokadotoasteista aamupalalla ystävien kesken, toisille enemmän valokuvia trendikohteeksi nousseelta Lofooteilta. Ja vaikka jotkut jo kertovat tuntevansa jomoa (joy of missing out), on fomo (fear of missing out) milleniaaleilla yleisempi tunne.

3. Keho- ja seksipositiivisuus

Ahtaat muotit, kiitos ei. Milleniaalit eivät suostu edellisten sukupolvien määrittelemiin kehoihanteisiin, laihdutusajatteluun tai rooleihin. Kehopositiivisuus, seksipositiivisuus ja #metoo ovat tärkeitä. Jos seksipositiivinen maailmankuva on vielä vieras, suosittelen lämpimästi kuuntelemaan Himocast-podcastia. Kehopositiivisia näkökulmia taas tarjoilee Trendin uusi juttusarja Kehon puolella.

4. Elämyshakuisuus

Kokemus vai uusi tuote? Molemmat, sanoo milleniaali. Vaikka uusia tuotteita hankitaan harkitenkin (katso kohta 5), ostohetken elämyksellisyys, kuten kaupan sisustus, ja tuotteiden ulkonäkö kiinnostavat. Kaunis tuote päätyy todennäköisesti Instagram-kuvaksi, sillä jopa 83 % milleniaaleista voisi suositella suosikkibrändejään julkisesti (Kuluttajat ja brändi -tutkimus 2019, A-lehdet).

5. Vastuullisuus

Milleniaaleja huolestuttaa ympäristön tila ja he antavat arvojensa näkyä ostopäätöksissä. He ovat se sukupolvi, joka todella äänestää jaloillaan. He tukevat yrityksiä, joiden kanssa heillä on samat arvot, eivätkä he epäröi boikotoida yrityksiä, joilla on erilaiset arvot tai huonot tuotteet tai palvelut. (The Deloitte Millenial Survey 2019). A-lehtien Kuluttajat ja brändi -tutkimus (2019) osoittaa myös, että milleniaalit ovat halukkaita puhumaan brändien kanssa: he ovat kaikista sukupolvista mieluiten (61 %) mukana tuotekehittelyssä.

Kirjoittaja: Mari Karsikas, Trendin ja Lily-blogiyhteisön päätoimittaja

Twitter: @marikarsikas

Haluatko tehdä vaikutuksen milleniaalikohderyhmään? Me autamme. Kysy lisää A-lehtien yritysasiakasmyynnistä 050 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi.