Parhaat neuvot yrityksille pohjoismaisilta huippuvaikuttajilta

Parhaat neuvot yrityksille pohjoismaisilta huippuvaikuttajilta
Vaikuttajat eli bloggaajat ja tubettajat käyttävät suurta valtaa, ja heistä suurimmille maksetaan huimia palkkioita. He myös tuntevat seuraajansa. Mitä yritykset voisivat oppia vaikuttajilta? Seuraa muutama osuva neuvo kokeneilta pohjoismaisilta vaikuttajilta, jotka olivat paikalla PING Helsinki 2018 -seminaarissa.
Julkaistu 26.6.2018

Ruotsalainen Ebba Kleeberg von Sydow on määrätietoisesti luonut itsestään brändiä koko 2000-luvun ajan. Hän aloitti bloggaajana ja muotitoimittajana ja on kanavien kehittyessä ottanut haltuun aina tuoreimman. Nyt hän on kolmen lapsen äiti, ja hänen nimensä on Ruotsissa käsite. Ebba käytti taitavasti perinteisiä medioita apunaan luodessaan nimeä ja uraa vaikuttajana. Hän toimi esimerkiksi Vecko Revyn -lehden päätoimittajana hieman yli 20-vuotiaana, teki suosittuja ohjelmia Ruotsin TV4:lle ja brändäsi itsensä myös kuninkaallisten omaksi toimittajaksi.

”Fanit ovat eri asia kuin seuraajat! Pelkkä seuraajien määrä ei kerro vaikuttajan vaikuttavuudesta. Fanit ovat vaikuttajalle kuin perhe ja ystävät, pysyvät hyvässä ja pahassa mukana. Tunnen myös olevani heidän ystävänsä. On tärkeää vastata viesteihin.”

”Pitää pysyä uskollisena omalle tyylilleen ja yleisölleen. Strategiaa voi muuttaa toki itse koska vain, jos siltä tuntuu. En esimerkiksi suostu siihen, että vaikkapa kahvikampanjan kuvat otetaan yrityksen studiossa. Haluan hoitaa kuvaukset itse.”

”Vaikuttajan, firman ja seuraajan pitää kaikkien kolmen voittaa kampanjassa. Pitää aina olla win-win-win. Olisi virhe myydä kauttani jotakin, mitä yleisöni ei halua ostaa.”

”Ei ole tärkeää saada seuraajia ison yhtiön eri kanaville vaan tehdä sisältöä, joka sitouttaa kuluttajia (faneja) yritykseen.”

”Moni yritys haluaa kopioida suoraan kampanjan, joka menestyy. Vaikuttaja on kuitenkin asiantuntija sen suhteen, mikä toimii juuri hänen yleisölleen. Älä siis kopioi.”

Norjalainen matkabloggaaja Janicke Hansen muistuttaa, että ei ole kovin vakuuttavaa, jos yritys ei tiedä, millaisen vaikuttajan kanssa on tekemisissä. Mieti siis jo etukäteen, ketä haluat tavoittaa ja mikä on kampanjasi tavoite.

”Yritys, tee läksysi etukäteen. Perehdy vaikuttajaan, jonka kanssa haluat tehdä yhteistyötä ja tiedä, mitä haluat ja keitä haluat tavoittaa.”

Ruotsalainen Linda Hörnfeldt on pitänyt blogia 2000-luvun alusta ja toimii digialan yrittäjänä. Hän halusi nostaa esiin asioita, jotka kuulostavat itsestäänselvyyksiltä mutta eivät taida olla.

”Vaikuttaja voi työskennellä yhtä aikaa monen eri brändin kanssa. Kyllähän ihmiset käyttävät monen eri merkin vaatteita.”

”Maksa vaikuttajalle rahassa! Ei tuotteina tai näkyvyytenä.”

Teksti: Johanna Liukkonen

Kuva: PING Helsinki

Johanna Liukkonen on tuottaja A-lehtien Sisältöstudiossa. Hän on työskennellyt journalistina 20 vuotta ja tuntee erityisesti nuorten naisten kohderyhmän. Vuosi sitten hän vaihtoi journalismin kaupalliseen sisällöntuotantoon ja työskentelee nyt vaikuttajamarkkinoinnin ja asiakasmedioiden parissa.