Olet täällä

Tämä sinun tulee tietää Googlen algoritmipäivityksestä!

Google on myöntänyt tehneensä elokuussa suuren algoritmipäivityksen. Tämä koskee erityisesti ns. YMYL (Your Money Your Life) -sisältöjä, eli niitä jotka voivat vaikuttaa ihmisen rahankäyttöön, terveyteen, hyvinvointiin tai onnellisuuteen. Oman median analyytikkomme Riikka Peltokangas kertoo, mitä nyt kannattaa huomioida, jotta omat sisällöt löytyvät jatkossakin Googlesta.

Kaiken kaikkiaan Google on nyt ottanut tiukan linjan surffailijoiden hyvinvoinnin turvaamiseksi tekemällä selkeän pesäeron mielipiteiden ja asiantuntijasisältöjen välillä. Molemmille on jatkossakin oma tilauksensa, mutta ristiinmenon riskiä vähennetään nyt. Lisäksi kiristyksiä nähdään kaupallisilla sivustoilla, oli kyseessä sitten mediatila tai ecommerce.

Päivitys on globaali, eikä siis kulosaarelaisten sivustokehittäjien aiheuttama. Maailmalla päivitys on myllännyt isojenkin sivustojen Google-näkyvyyttä ja sitä kautta liikenteen määrät ovat voineet romahtaa.

Meillä ei onneksi ole havaittu näin suurta romahdusta, mutta jonkinlaisia muutoksia on nähtävissä - hämmästyttävästi myös positiiviseen suuntaan! Seuraamme silmä tarkkana omia medioitamme, kilpailijoita, Googlen lausuntoja ja SEO-organisaatioiden tutkimuksia. Toimenpiteisiin ryhdyimme heti ja ensimmäiset muutokset julkaistiin nopeasti sivustoilla.

Google täsmentää hakutuloksia isolla kädellä erityisesti seuraavilla ruuveilla:

1. Sivuston luotettavuus

  • Sivuston omistaa ja sisältöä tuottaa luotettava taho
  • Kirjoittajan asiantuntijuus. Lääkäri, personal trainer, kosmetologi tai muu asiaan koulutuksen saanut henkilö on asiantuntija. Kerro selkeästi, kuka on vastuussa sisällöstä ja kuinka häneen saa yhteyden. Sivustolla kannattaa hyödyntää kaikki mahdolliset lisätiedot, jotka voisivat kertoa muiden käyttäjien onnistuneesta kokemuksesta.

2. Hakijan tarve

  • Ostoaie, (esim. Levi’s 501) vs. vertailu (Levi’s mallit kokemuksia) vs. informaatio (hyvät farkkumerkit)
  • Mikäli sivusto ei myy ko. tuotetta, ei se myöskään pääse sitä myyvien verkkokauppojen ohi ostohalukkaiden guuglailijoiden hakutuloksissa. Sen sijaan erilaisiin vertailuihin mielipidesivuja näytetään mielellään. Google pyrkii siis palvelemaan käyttäjiään entistä paremmin.

3. Sisällön laatu

  • Kävijän sitoutuminen. Siis ihan oikeasti sisällön parissa vietetty aika ja session syvyys, ei vain pakkoklikkaukset.
  • Tämä tarkoittaa edelleenkin laadukasta, kohderyhmän mukaista sisältöä ilman kikkailua. Linkkilistaukset ja muu muka-optimointi näyttäisi nyt katoavan. Samoin klikkikalastelu. Otsikon on täsmättävä sisältöön.
  • Muualta kopioidut sisällöt ja kävijän väkinäinen ja aggressiivinen ohjaus mainonnan avulla ovat joutuneet nyt erityissyyniin. Laadukas tekeminen on avainsana kaikessa.

  

Viimeisimmän algoritmipäivityksen lisäksi olemme huomanneet muitakin seikkoja, jotka ilmentävät, että hakukoneoptimoinnin merkitys korostuu entisestään.

  • Google näyttää mielellään vaihtoehtoisia formaatteja (karusellit, kuvat, videot, kartat, yms)
  • Tuloksissa eri formaattien yhdistely: kuva yhdeltä saitilta, teksti toiselta. Enemmän informaatiota suoraan hakutuloksissa - CTR pienenee
  • Äänihaut tulevat. Kokeilimme kollegan kanssa etsiä ravintoloita Herttoniemestä. Vain pari löytyi. Eli sisällön on oltava siinä muodossa, että se joko täsmää hakuun tai vastaa selkeästi kysymykseen.
  • Ns. Dark Social kasvaa. Sisältöstudion kollegani Markku kertoi tästä ilmiöstä hyvässä kirjoituksessaan.

Mieti kohderyhmäsi tarpeita - pienistä puroista voi kasvaa suuria jokia tai jopa online-ilmiöitä.

   

Riikka Peltokangas työskentelee A-lehtien Teknologiapalveluiden analytiikkatiimissä oman median analyytikkona. Hän on dataohjautuvan sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin asiantuntija, joka kehittää ja tukee toimitusten digistrategiaa ja -konseptointia.