A-lehdet tutki: Ruoan ostaminen verkkokaupasta on vasta pienen edelläkävijäjoukon arkea

A-lehdet tutki: Ruoan ostaminen verkkokaupasta on vasta pienen edelläkävijäjoukon arkea
Ruoan verkkokaupalta kaivataan elämyksellisyyttä, eli tarjouksia, uutuuksia ja ideoita arkiruokaan. Sitä on kokeillut vasta harva, mutta mielikuva on myönteinen. Verkkokauppa koetaan hyödylliseksi palveluksi ja sen uskotaan helpottavan erityisesti lapsiperheiden ja ikääntyvien arkea.
Julkaistu 18.9.2018

Ruoan verkkokauppaa käyttää vasta harva, ja parhaimmin kuluttajat tuntevat verkossakin tutut K- ja S-ryhmän päivittäistavarakaupat.

Ruoan verkkokauppaa on kokeillut 9 % vastaajista, ja noin puolet kokeilijoista kertoo jatkavansa palvelun käyttöä ensimmäisen kokeilun jälkeen.

Tiedot selviävät A-lehtien asumisen verkkopalvelun Meilläkotona.fin tekemästä tutkimuksesta. Tutkimuksessa kumppanina oli K-ryhmä.

Ruoan verkkokauppaan toivotaan elämyksiä ja ideoita

Ruokakaupassa ovat tärkeitä tarjoukset ja heräteostokset (73 ja 62 % vastaajista). Näitä kuluttajat toivovat myös ruoan verkkokauppoihin. Kuluttajat kokevat saavansa kivijalkakaupassa paremmin ideoita arkiruokaan. Arkiruokailussa vaikeaa on keksiä mitä ruokaa tekisi, sanoo 72 % vastaajista.

Vaikka ruoan verkkokauppaa ovat kokeilleet vasta ensimmäiset edelläkävijäkuluttajat, mielikuva on hyvin myönteinen. 60 % vastaajista uskoo, että joissakin elämäntilanteissa palvelu on erittäin tai melko hyödyllinen.

”Ruoan verkkokaupan käyttämisen syy on lapsiperheissä ajansäästö sekä yleisesti arjen sujuvuus. Kun vastaajat kuvailevat arkeaan, sujuvuudessa korostuvat elämäntilanteet, joissa kaupassakäynti on vaikeaa. Verkosta halutaan tilata ruokaa esimerkiksi omille ikääntyville vanhemmille”, sanoo A-lehtien asumisen liiketoiminnan johtaja Anna Ruohonen.

K-ryhmässä ruoan verkkokauppa kasvaa kovaa vauhtia ja on laajentunut tänä vuonna muun muassa Ouluun, Tampereelle, Turkuun sekä Kuopioon.

"Ajanpuutteen lisäksi arkiruokailussa haasteena on keksiä mitä ruokaa tekisi. K-ryhmän ruoan verkkokauppa tarjoaa ratkaisuja molempiin haasteisiin: henkilökohtaiset tuote- ja reseptisuositukset helpottavat arkea ja ruoan tilaus kotisohvalta vapauttaa aikaa muuhun. Tyypillisin asiakas ruoan verkkokaupassamme onkin lapsiperhe", kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan digitaalisten palveluiden myyntijohtaja Antti Rajala.

Syyt siihen, että kuluttaja ei käytä ruoan verkkokauppaa ovat se, ettei se tunnu omassa elämäntilanteessa tarpeelliselta, koti ei ole toimitusalueella sekä halu valita esimerkiksi hedelmät ja vihannekset itse.

Mukavana tavallisessa ruokakaupassa käymistä pitää 45 % vastaajista.

Alle kolmekymppiselle ravintolaruoan tilaaminen kotiin on arkea

Tutkimukseen vastanneista ruokakassipalveluja, joissa kotiin tilataan tarvikkeet ja ruokareseptit, on kokeillut 5 % vastaajista, ja palvelun käyttöä kertoo jatkavansa kokeilun jälkeen 1 %.

Ravintolaruokaa kotiin kuljetettuna tilaa 26 % kaikista vastaajista ja yli 40 % alle 34-vuotiaista vastaajista. Myös kolmannes lapsiperheistä tilaa säännöllisesti kotiin ravintolaruokaa.

Näissä palveluissa käytön esteeksi koetaan myös hinta.

Itse tehdyn kotiruoan arvostus on korkea

Kotiruoka, sen ostaminen ja laittaminen, on edelleen suomalaisen arjen ydinhetki.

77 % vastaajista sanoo tekevänsä arkiruoan useimmiten itse ja kokee sen tärkeäksi. Lapsiperheissä korostuu arvona yhdessä syöminen kerran päivässä – mutta arki ei aina suju toivotulla tavalla.

”Tässä asiassa lapsiperheiden vanhemmat kokevat ristivetoa arvojensa ja arkielämän välillä. Helpot ja sujuvat arkiruokapalvelut, jotka tuntuvat yhtä hyvältä kuin kotiruoka, voisivat ratkaista tarvetta”, Ruohonen sanoo.

Tutkimukseen vastasi 3042 vastaajaa, ja se toteutettiin heinä–elokuussa 2018. Tutkimuksen toteutti A-lehtien asumisen verkkopalvelu Meilläkotona.fi. Tutkimuksessa kumppanina oli K-ryhmä. Tutkimuksen datan käsitteli ja analysoi Taloustutkimus Oy.

Lisätiedot:

A-lehdet Oy, liiketoimintajohtaja, asuminen, Anna Ruohonen, anna.ruohonen@a-lehdet.fi, puh. 040 137 6512

K-ryhmä, päivittäistavarakaupan digitaalisten palveluiden myyntijohtaja Antti Rajala, antti.rajala@kesko.fi, puh. 010 532 0409

A-lehdet-konserni on rohkea ja uudistuva mediatalo, joka on kasvanut asumisen ja terveyden asiantuntijaksi sekä digitaalisen vaikuttamisen edelläkävijäksi. A-lehdet on asumisen medioiden markkinajohtaja, ja Meilläkotona.fi yhdistää A-lehtien asumisen medioiden sisällöt koukuttavaksi ja kasvavaksi digimediaksi. A-lehdet-konsernin muodostavat emoyhtiö A-lehdet Oy ja sen tytär- ja osakkuusyhtiöt yhtiöt Finnish Design Shop Oy, Hyvinvoinnin Tavaratalo Oy ja Genero Oy. Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 102,5 miljoonaa euroa.

K-ryhmän noin 42 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa ja Valko-Venäjällä. Autamme yli 1 800:aa kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin kaupan alan yritys ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin www.kesko.fi.