Uusi oppimateriaali avaa opettajille YouTube-ilmiötä

Uusi oppimateriaali avaa opettajille YouTube-ilmiötä
Tubekulttuurin perusteet -kurssi auttaa kasvattajia hyödyntämään YouTubea mediakasvatuksessa. Videomuotoinen kurssi on maksuton.
Julkaistu 31.1.2019

Aikakausmedian ja A-lehtien uusi verkkokurssi perehdyttää kasvattajat YouTube-ilmiöön. Ilmaisen oppimateriaalin tavoitteena on lisätä aikuisten ymmärrystä YouTubesta sekä antaa käytännön työkaluja siihen, miten tubettamista voi käsitellä mediakasvatuksessa.

”Lähes kaikki nuoret katsovat tubettajien tuottamaa sisältöä, ja siksi myös aikuisten pitää tutustua ilmiöön. On tärkeää ymmärtää, mikä tubekulttuurissa kiehtoo ja miten YouTube toimii”, Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen sanoo.

Median demokratisoitumisen ja YouTube-kulttuurin nousun myötä lähes kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa ja kerätä yhtä isot yleisöt kuin perinteinen media. Tubettajia eivät koske journalistin ohjeet tai elokuvien ja televisio-ohjelmien ikärajasäännöt, mikä edellyttää yleisöltä edistyneitä mediakriittisiä taitoja.

Verkkokurssi opettaa muun muassa, miten tubettaja näkee roolinsa esikuvana, kuinka mainostajat hyödyntävät tubettajien vaikutusvaltaa ja millaisia kaupallisia intressejä sisällöntuottajilla voi olla. Kurssi ei varoittele sosiaalisen median vaaroista vaan auttaa ymmärtämään sen ilmiöitä ja yleisöä.

Yksi kurssin teemoista on tubettajien valta suhteessa yleisöönsä. Seuraajat imevät idoleiltaan vaikutteita niin arjen valintoihin, asenteisiin kuin arvoihinkin: kun tubettaja tekee jotain, fani haluaa tehdä samoin ja olla kuin idolinsa.

”Osa tubettajista myös haluaa käyttää vaikutusvaltaansa asenteiden muokkaamiseen, ja tubettajat puhuvat vaikeistakin asioista rikkoakseen tabuja ja tarjotakseen vertaistukea katsojilleen”, A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja ja tubekulttuurin asiantuntija Anni Lintula sanoo.

Omassa tahdissa suoritettava Tubekulttuurin perusteet -kurssi koostuu opettajille suunnatuista, lyhyistä videoista sekä oppitunnille vietävästä tehtäväpaketista. Verkkokurssi on jatkoa Aikakausmedian ja A-lehtien Tubettajan valta ja vastuu -tutkimukselle (2018) ja Aikakausmedian tuottamalle Tubettaa-verkkodokumentille (2018).

Kurssi on osa Mediataitoviikon ohjelmaa ja tarjolla toistaiseksi.

Lisätietoja

A-lehdet Oy, nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula, 050 414 4233, anni.lintula@a-lehdet.fi