Olet täällä

Vaikuttajamarkkinointi 2.0 on osaamisen ostamista

Kun ostat vaikuttajamarkkinointia, kysytkö ensimmäiseksi, montako someseuraajaa vaikuttajalla on? Entä jos kysyisitkin asiantuntijan osaamisesta, kirjoittaa A-lehtien vaikuttajamarkkinoinnin Business Manager Anna Kurkela-Vilén.

Kuvassa Perinneruokaa prkl -blogin Mika Rampa.

   

Vaikuttaja on oman yleisönsä paras asiantuntija

Toisin kuin markkinoinnissa yleensä, vaikuttajamarkkinoinnissa olennaista ei ole brändin mietitty ääni ja hiottu visuaalinen ilme. Elämme yksilömedioiden kulta-aikaa, ja jokainen omaa mediaansa hallitseva vaikuttaja tietää parhaiten itse, miten mitäkin brändiä kannattaa markkinoida juuri hänen yleisölleen. Niin vaikuttajamarkkinointi toimii.

Mitä nuorempi ja rajatumpi kohderyhmä, sitä todennäköisemmin oma ajatuksesi toimivasta yhteistyösisällöstä on pikkuisen jäykkä, aivan liian ilmeinen ja kohderyhmän mielestä auttamattoman tylsä. Jos haluat herättää kiinnostuksen ja koskettaa, päästä irti halustasi päättää. Sillä vaikuttajat tietävät parhaiten itse, miten se heidän kanavissaan tehdään.

Kun uskaltaa, saa myös tuloksia. Monet tubettajat tavoittavat yhteistyövideoillaan vain neljäsosan potentiaalisesta katsojakunnastaan, ja syynä on usein kaupallisen kumppanin uskon puute. Rohkeus ja luottamus vaikuttajan omaan visioon saavat parhaimmillaan sisällön leviämään laajalle yli vakituisen seuraajakunnan. Näin kävi esimerkiksi tubettaja Elisa Malikin ja lääkärikeskus Mehiläisen yhteistyövideolle.

Vaikuttajamarkkinointi on uusi sisältömarkkinointi

Vaikuttajamarkkinoinnissa ei ole kyse vain näkyvyydestä vaikuttajan kanavissa. Vaikuttaja lainaa yhteistyöyritykselle henkilöbrändinsä luotettavuuden ja altistaa yleisösuhteensa yrityksen brändiin liittyville riskeille. Ja vice versa.

Laadukkaalla brändistä kertovalla yhteistyösisällöllä on jo itsessäänkin arvoa. Linqian toteuttaman The State of Influencer Marketing 2018 -tutkimuksen mukaan jo neljä viidestä USA:n markkinoijasta hyödyntää vaikuttajien luomia sisältöjä myös muissa kuin vaikuttajan omissa kanavissa. Lähes yhtä moni kertoo vaikuttajien luomien sisältöjen toimivan omissa kanavissaan paremmin tai yhtä hyvin kuin brändin omien sisältöjen.

Yhteistyöhön valitsemasi vaikuttajan sisällöt siis luovat brändiäsi jopa tehokkaammin kuin varsinaiset brändisisällöt. Siksi laadukasta sisältöä tekeviin vaikuttajiin kannattaa suhtautua paitsi oman yleisönsä tuntijoina, myös sisältömarkkinoinnin asiantuntijoina.

Vaikuttavuus on osaamista, jota voi ostaa

Vaikuttaminen on osaamista, mutta vaikuttajien osaamisalueet vaihtelevat. Seuratuimmat bloggaajat ja tubettajat tietävät, kuinka sitouttaa yleisöjä. Jos se on mitä tarvitset, vaikuttajan kanavien kävijämäärät ja -data kertovat paljon sopivan vaikuttajan valinnasta.

Jos haluat luoda mielihaluja, käännä katseesi sisältöjensä laadulla briljeeraaviin. Tavoittavuus saadaan kyllä aikaan jakelulla. Kun maksat loistavasta luovasta, ei kannata sniiduilla myöskään näkyvyyden kanssa. Sillä sisällöt tunnetusti vaikuttavat vain kun ne nähdään.

Vaikuttajilla ei aina ole laaja seuraajakunta. Mutta vaikutus voi olla sitäkin suurempi. Mielipidevaikuttajan tunnistaa tinkimättömyydestä. Ja luottamus on tutkitusti tärkeimpiä ostoaikeeseen vaikuttavia tekijöitä vaikuttajamarkkinoinnissa.

Jos kohtaat vaikuttajan, jonka kanavista loistaa oman brändin täydellinen hallinta ja ammattilaisuus, saattaa käsissäsi olla kimpale strategista osaamista. Jos tietää tarkalleen, mistä oma brändi koostuu, miksi se koskettaa ja kuinka sitä hallitaan, saattaa osata käyttää oppejaan myös muiden hyödyksi.

Vaikuttajissa on myös heitä, joissa yhdistyy ammatillinen substanssiosaaminen ja taito vaikuttaa. A-lehtien kumppaniverkostosta löytyvät muun muassa suosittua Perinneruokaa prkl -blogia kirjoittava ammattikokki ja ruokakirjailija Mika Rampa, sisustussuunnittelija ja remonttitiiminsä kanssa toteutetuista kotien uudistuksista kiinnostavaa sisältöä kanaviinsa tuottava Maru Hautala sekä ammattijärjestäjä Laura Holmström, joka siistien kotien lisäksi ylläpitää Facebookissa kahta kymmenien tuhansien seuraajien keskusteluryhmää.

   

Anna Kurkela-Vilén on vaikuttajamarkkinoinnista vastaava Business Manager A-lehdissä. A-lehtien kumppaniverkostossa on noin 150 sopimusvaikuttajaa, joiden joukosta löytyy sopiva vaikuttamisen asiantuntija ratkaisemaan juuri sinunkin liiketoimintahaasteesi.

 

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä:

Podcast: Mitä merkitsee laadukas sisältö tulevaisuuden vaikuttajamarkkinoinnissa?

Vältä natiivimainonnan karikot – panosta laatuun