Vältä natiivimainonnan karikot – panosta laatuun

Vältä natiivimainonnan karikot – panosta laatuun
Törmäät natiivimainontaan huomaamattasi joka päivä. Joskus kiinnität mainokseen huomiota ja joskus taas et. Useimmiten huono mainos huomataan paremmin kuin hyvä. Sillä hyvä natiivimainos ei herätä huomiota vaan sulautuu ympäristöönsä.
Julkaistu 4.2.2018

Termeinä natiivimainos ja sisältömarkkinointi menevät vielä monelta sekaisin. Natiivimainos on maksettua sisältöä, joka julkaistaan median alustalla. Kun taas sisältömarkkinointi on yrityksen omissa kanavissa julkaisemaa sisältöä. Natiivimainontaa voidaan ajatella myös maksettuna sisältömarkkinointina.

Natiivimainos voi olla esimerkiksi artikkeli, video, blogiyhteistyö tai somekampanja, joka julkaistaan median alustalla ja joka merkitään selkeästi sanalla mainos tai kaupallinen yhteistyö. Tärkeintä on, että nativiimainoksen sisältö on lukijaa kiinnostavaa ja hän saa siitä jotain hyötyä, kuten vinkkejä, ohjeita tai se on muuten viihdyttävää.

Parhaimmillaan hyvä natiivimainos ei ärsytä, hyppää silmille tai erotu, vaan sulautuu luontevasti muuhun alustalla julkaistuun journalistiseen sisältöön, oli se sitten advertoriaali printtilehdessä tai digiadvertoriaali netissä.

Natiivimainos on tehokas mainosmuoto, jonka sisältö on oikein optimoituna orgaanisesti löydettävissä vielä pitkään kampanjan päätyttyä. Natiivimainos toimii parhaiten jos se on osana suurempaa, monikanavaista kampanjaa.

Hyvä sisältö on natiivimainoksen avain. Hyvä sisältö houkuttaa ja koukuttaa ja saa lukijan suosittelemaan sitä muille. Kukaan ei halua jakaa somessa huonoa sisältöä, panosta siis sisältöön.

Näin vältät natiivimainoksen karikot

  1. Kohderyhmä: personoi sisältö kohderyhmää ajatellen. Valitse myös julkaisualusta kohderyhmän mukaan.
  2. Jakelualusta: jaa sisältö oikealla alustalla, jossa se sulautuu muuhun journalistiseen sisältöön luontevasti.
  3. Sisältö: panosta laatuun ja optimoi sisältö hakukoneiden löydettäväksi. Hyvä sisältö ei häiritse tai ärsytä vaan on kuin lahja lukijalle.
  4. Löydettävyys: hyväkään sisältö ei saa yleisöä, jos kukaan ei löydä sitä. Mieti, miten lukijat ohjataan sisällön pariin. Aina pelkät somenostot eivät riitä, vaan natiivimainokseen kannattaa ohjata esimerkiksi natiividisplaylla.
  5. Seuranta ja mittaus: jotta natiivimainoksesta saa kaiken irti, kannattaa sen suoriutumista seurata ja mitata ja ottaa oppia tuloksista. A-lehtien asiakas voi seurata natiivikampanjaansa reaaliaikaisesti päivittyvällä dashboardilla. Dashboard kokoaa natiivikampanjan tavoitteet, mittaristot ja tulokset kätevästi yhteen. Natiivikampanjan reaaliaikainen seuraaminen mahdollistaa nopean reagoinnin ja mahdolliset muutokset kampanjan aikana.

Teksti: Hanna Haavisto

Hanna Haavisto on A-lehtien Sisältöstudion planner, joka työssään tuottaa asiakkaille kaupallisia natiivikampanjoita ja erityisratkaisuja.

A-lehdet on rohkea ja uudistuva sisältötalo, joka on kasvanut mediasta asumisen ja terveyden asiantuntijaksi sekä digitaalisen vaikuttamisen edelläkävijäksi. A-lehdet-konsernin muodostavat emoyhtiö A-lehdet Oy ja sen tytäryhtiöt Finnish Design Shop Oy ja Oma Terveys Oy. Konsernin liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa.