Tavoite

K-ryhmä on ollut asiakkaamme jo vuodesta 2007 asti. Vuonna 2015 K-ryhmä toivoi, että rakentaisimme Pirkasta kokonaan oman median. Tuttu ja tykätty Pirkka-lehti haluttiin kasvattaa monikanavaiseksi mediaksi, joka kyllä edelleen kertoisi fiksuista valinnoista ja inspiroisi hyvään elämään, mutta ohjaisi K-ryhmän kauppojen lisäksi ostoksille myös sähköisiin kanaviin. Ja tällaisista työmme perusteita ravistelevista haasteista me just tykätään! 

Ratkaisu

Loimme Pirkka Median, jossa sisältöä tuotetaan kaikkiin kanaviin ja koko ajan. Ideoita sisältöön ja sen kehittämiseen kumpuaa K-ryhmän ja K-Plussan liiketoiminnasta, datasta ja analytiikasta, toimituksesta, lukijoilta ja maailman menosta. Lehdessä ja verkossa näkyvät K-ryhmän liiketoiminnalle tärkeät aihealueet: sisustus ja remontointi, hyvinvointi, henkilöt sekä pukeutuminen ja kauneus. Pirkka.fin ydintä ovat etenkin ajankohtaiset hyötysisällöt ja ohjaukset verkkokauppoihin

Uudet digikanavat mahdollistavat myös sisällön räätälöinnin kohderyhmän mukaan. Joka kuukausi lähtevä Pirkka Media -uutiskirje lähetetään kohderyhmän kiinnostuksen perusteella.

Pirkka on melkein kaikkialla eli myös Facebookissa, YouTubessa ja Twitterissä. Instagramissa Pirkan visuaalisuus pääsee oikeuksiinsa. 

Niksi-Pirkka on suomalaisten rakastama ja supertärkeä osa Pirkkaa, joten se löytyy lehdestä, verkosta ja somesta. Pirkka.fissä on tällä hetkellä 44 000 lukijoiden lähettämää niksiä, ja niitä tulee joka viikko kymmeniä lisää. Tätä suomalaista kansanperinnettä modernissa muodossa tarjoillaan nykyisin myös videoina, käypäs kurkkaamassa!

Tulokset

Pirkka-lehdellä on 1 971 000 lukijaa (KMT 2016). Kyselymme perusteella Pirkka-lehden saajista 90 % lukee lehden ja kokee sisällön hyödylliseksi. Lukijoiden halukkuus suositella lehteä on kolminkertaistunut uudistuksen myötä. Pirkan journalistista sisältöä arvostetaan ja lehteä kehutaan aikakauslehtimäiseksi. Google-hauissa Pirkka.fi onkin hyvillä sijoilla oleellisilla avainsanoilla ja kohdennuksen myötä uutiskirjeen avausprosentti on noussut 20 prosenttiyksikköä.

Marraskuussa 2017 Pirkka-lehti ja Pirkka.fi-digipalvelu palkittiin hopealla ProComin Oma media 2017 -kilpailussa. Tuomaristo kiitti Pirkkaa muun muassa näin: ”Pirkka tekee vakuuttavaa jälkeä niin verkossa kuin printissä. Verkkosivuston ja lehden yhdistelmä tunnustaa samaa maailmaa, ja yhden sisällöt siirtyvät luontevasti toiseen. Instragramissa Pirkan sisältö on visuaalista ja siten helposti jaettavissa. Niksi-Pirkka ilahduttaa vuorovaikutteisuudellaan sekä verkossa että lehdessä."

Tärkein mittari on kuitenkin viime kädessä se, mitä jää viivan alle. Seuraamme koko ajan sitä, mitä hyötyä Pirkka Mediasta on K-ryhmälle. Tutkimme asiakaskokemusta ja verkkokauppojen myyntiin johtavia liidejä