Case Dr. Oetker – joulukalenteri

Case Dr. Oetker – joulukalenteri
Inspiroivan sisältömarkkinointikonseptin avulla Dr. Oetker onnistui saavuttamaan miljoonayleisön joulukampanjalleen. Onnistumisen ytimessä oli sisältöjen lisäksi uniikki sisältömarkkinoinnin toteutus – StorifyMe-formaattia ei ole aiemmin käytetty kaupallisesti Suomessa.
Julkaistu 31.5.2024

Lähtökohdat ja tavoitteet

Dr. Oetker halusi toteuttaa hyväntuulisen joulukampanjan, jolla inspiroidaan kuluttajat pipareiden koristeluun ja joululeivonnan uutuustuotteiden pariin marras–joulukuussa.

Tavoitteena oli:

a) inspiroida kuluttajat ikään ja sukupuoleen katsomatta piparkakkujen koristeluun

b) viestiä uusista joululeivontaan liittyvistä tuotteista

c) saada kampanjalle laaja näkyvyys

Joulukalenterimuoto antoi mahdollisuuden jatkumoon sekä runsaisiin sisältöihin, joilla voitiin inspiroida kuluttajaa lukuisin eri tavoin. Pääroolissa olivat Dr. Oetkerin tuotteet, joita tuotiin sisällössä esiin muun muassa houkuttelevilla resepteillä, vaikuttajan vinkeillä ja inspiroivilla koristeluideoilla. Lisämausteena oli vieläpä jouluista knoppitietoa piparkakuista.

Joulukalenterin kotipesänä toimi yksi Suomen inspiroivimmista asumisen ja ruoan verkkomedioista, Meilläkotona.fi. Konsepti jatkui myös sivuston ulkopuolelle muihin kanaviin. Kampanjassa julkaistiin sisältöjä printissä, natiivi- ja vaikuttajamarkkinointia, aktivoivia arvontoja Instagramissa sekä display-markkinointia. Sisällöt jalkautettiin lisäksi Dr. Oetkerin omiin kanaviin.

💡Insight

Leivonta-aiheisia julkaisuja ja reseptejä on usein julkaistu story-pohjaisina Metan kanavissa, mutta niiden ongelmana on alustalta katoaminen 24 tunnin jälkeen.

Insightinamme oli, että story-pohjaista helposti kulutettavaa sisältömarkkinointia voi toteuttaa sosiaalisen median lisäksi myös A-lehtien verkkoalustalla. Näin sisällöt eivät katoa ja yksi sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä perusperiaatteista pääsee toteutumaan: laadukkaisiin sisältöihin pystyy palaamaan myöhemmin.

Valitsemamme toteutustapa StorifyMe-formaatti on uniikki – sitä ei ole kaupallisessa käytössä markkinoinnissa Suomessa aiemmin hyödynnetty.

Alla Dr. Oetkerin joulukalenterin toteutus, joka oli esillä Meilläkotona.fi:ssä 1.-31.12.2023.

Sisältöä ei voida näyttää
Valitsemasi suostumukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Muokkaa asetuksia evästeasetuksissa.

Monimediakampanjan sisältö

✅24 x kuva- ja videosisältöä joulukalenterimuodossa Meilläkotona.fi:ssä

✅24 x displaymainokset story- ja cross screen -digikokosivumuodoissa Meilläkotona.fi:ssä

✅4 x printtiadvertoriaali, Kotivinkki-, Maku-, Unelmien Talo & Koti – ja Kaikkien Aikojen Jouluherkut -lehdissä

✅2 x aktivoiva kilpailu Instagramissa Meilläkotona-tilillä

✅2 x natiiviartikkeli Meilläkotona.fi:ssä

✅1 x vaikuttajasisältö Instagramissa – Hilla Stenlund vaikuttajana

Asiakkaan kommentti kampanjasta & yhteistyöstä:

“Kampanjaa tehtiin väreilevässä joulun tunnelmassa ja iloinen ja hauska yhdessä tekeminen ja taidokas toteutus A-lehtien kanssa siivitti hienoon lopputulokseen!

Olimme taas erittäin tyytyväisiä. Saimme kampanjamateriaaleista myös loistavasti materiaalia omiin sosiaalisen median kanaviin sekä Pinterestiin niin kuvien kuin videoidenkin sekä copy-tekstienkin muodossa, se oli suuri plussa!”

Anna Hätälä, Product Manager, Dr. Oetker Suomi Oy

"Olimme taas erittäin tyytyväisiä. Saimme kampanjamateriaaleista myös loistavasti materiaalia omiin sosiaalisen median kanaviin! – Anna Hätälä, Dr. Oetker Suomi Oy"

Esimerkkejä kampanjasisällöistä

Display

Advertoriaali

Työryhmä
Asiakas: Dr. Oetker Suomi Oy
Anna Hätälä
Mediatoimisto: OMD Finland
Kaisu Koivisto
Suunnittelu ja tuotanto: A-lehdet
Katri Abrahamsson,
Hanna Haavisto,
Anna-Sofia Lahdensuo,
Mari Saari,
Korppu Korpinen,
Sabina Törnblom,
Antti Karvanen
AD
Roosa Hyrske
Kuvaus
Satu Nyström,
Timo Pyykkö,
Kim Kauppinen