3 vinkkiä tehokkaaseen outstream-mainontaan

3 vinkkiä tehokkaaseen outstream-mainontaan
Outstream, in-read ja natiivivideo. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Riku Uljala antaa kolme vinkkiä, joiden avulla saat enemmän irti outstream-mainonnasta.

Vaikka outstream-mainonta ei ole uusi keksintö, se on vasta viime aikoina löytänyt tiensä osaksi mainostajien kampanjoita. Instream hallitsi vuosia digitaalista videomainontaa, ja sen perintö näkyy vielä vahvasti outstreamin toteutustavoissa. Tässä kolme vinkkiä, joilla saat enemmän irti outstream-mainonnasta.

Miten outstream-mainonta eroaa instreamista? Outstream-mainonta on videomainontaa, joka voi sijaita verkkosaitilla, kuten Meilläkotona.fissä tai Apu.fissä, kiinnostavan sisällön keskellä samaan tapaan kuin muukin display-mainonta. Instream-mainonta sijaitsee puolestaan aina videosisällön yhteydessä.

1. Muista tekstitys

Instream-mainonnan etu on televisiomainen käyttökokemus ja se, että käyttäjät katsovat videota äänet päällä. Se on mahdollistanut televisiomainosten siirtämisen lähes sellaisenaan digitaaliseen maailmaan ja välittämään viestin kuvan lisäksi myös äänen avulla.

Outstream-mainonnan sijoittelun ja luonteen takia käyttäjän päätelaitteen äänet on yleensä mykistetty. Tekstityksen lisääminen videoon ratkaisee haasteen ja auttaa vangitsemaan katsojan huomion tehokkaammin sekä lisää huomattavasti videoiden keskimääräistä katseluaikaa. Sama taktiikka toimii esimerkiksi Facebookin sisältövideoiden kanssa.

2. Valitse formaatti päätelaitteen ja tavoitteen mukaan

Outstream sisältää useita formaatteja, vaikka siitä puhutaan usein yhtenä kokonaisuutena. Vertikaalivideo, vaakavideo ja natiivivideo sopivat eri päätelaitteille ja eri tarkoituksiin.

Vaakavideo puolustaa edelleen asemaansa desktop-päätelaitteiden kuninkaana ja mahdollistaa televisiosta sekä instreamistä tutun formaatin siirtämisen outstream-mainontaan. Vaakavideo tarjoaa desktopilla suurimman mahdollisen pinnan, parhaan käyttökokemuksen ja sitä kautta parhaat tulokset.

Mobiilikäytön räjähdysmäinen kasvu synnytti tarpeen luoda vaakavideon rinnalle formaatti, joka palvelee paremmin mobiilin käyttökokemusta ja ruutukokoa. Vertikaalivideo (9:16) tarjoaa mainostajille suuremman mainospinnan myös mobiilissa pakottamatta käyttäjää vaihtamaan päätelaitteensa orientaatiota. Vertikaalivideota olisi hyvä käyttää mobiilivideokampanjoissa aina kun mahdollista.

Natiivivideo on somesta tuttu outstream-mainos, johon yhdistetään lyhyt teksti ja call-to-action -nappi. Natiivivideo on loistava vaihtoehto liikenteen ohjaamiseen. Videon ansiosta sillä on suurempi huomioarvo kuin staattisella natiividisplaylla. Suurempi huomioarvo mahdollistaa muun muassa pienemmän frekvenssin ja sen myötä laajemman tavoittavuuden ja isomman määrän liikennettä ländärille. Natiivivideo toimii kaikilla päätelaitteilla ja on ykkösvalinta kustannustehokkaaseen liikenteenohjaukseen.

3. Hyödynnä kontekstia kohdennuksessa

Rajoitettu mediaympäristö on instreamin heikkous. Suurin osa instream-inventaarista löytyy YouTubesta ja erilaisista suoratoistopalveluista. Se rajoittaa esimerkiksi kontekstuaalisen kohdentamisen sisältövideon kontekstiin. Outstreamissä tällaista ongelmaa ei ole, vaan videon voi esittää missä tahansa mediaympäristössä ja missä tahansa kontekstissa. Tarkoin mietitty konteksti voikin nostaa outstream-mainoksen katseluaikaa jopa 25 prosenttia.

A-lehtien ehdoton etu on vahva sisältöosaaminen, joka mahdollistaa outstream-mainonnan kohdentamisen esimerkiksi reseptien yhteyteen reseptissä käytettävien raaka-aineiden tarkkuudella. Tämä yhdistettynä perinteisen displayn kävijäkohdennusmahdollisuuksiin tekee outstreamistä formaatin, joka taipuu lähes mihin käyttötarkoitukseen tahansa.

Haluatko kuulla lisää outstream-ratkaisuista? Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi tai Riku Uljalalta riku.uljala@a-lehdet.fi tai +358 40 845 8081.

Julkaistu: 22.9.2019