5 kiehtovaa matkailutrendiä vuodelle 2020

Koirat matkakavereina, retrokohteiden nousu, vegaanista tulee tavallista… Matkailulehti Mondon toimituspäällikkö Pekka Hiltunen poimi matkailun kasvavista ilmiöistä viisi kiinnostavaa trendiä.
Kuvat Maija Astikainen

Lemmikit mukaan!

Koirien ja kissojen matkailu kasvaa – ei sentään eläinten omatoiminen reissaaminen, mutta matkailu niitä omistavien ihmisten kanssa.

Samalla kun lemmikkien pito yleistyy, myös niille suunnatut palvelut lisääntyvät. Alan edelläkävijä on Yhdysvallat, jossa vuosina 2017-2018 tehdyn kyselyn mukaan jopa 68 prosentilla kotitalouksista on lemmikkieläin. Kun vielä kymmenkunta vuotta sitten vain joka viides lemmikinomistaja ilmoitti ottavansa lemmikin matkalle mukaan joka vuosi, nyt luku on jo 45 prosenttia. Tiedot ovat lemmikkituotteiden valmistajien liiton APPA:n teettämästä selvityksestä.

Sama suuntaus näkyy muuallakin, ja se vaikuttaa matkailuun laajemminkin. Lemmikkiystävällisten hotellien ja ravintoloiden kysyntä kasvaa, samoin eläinten kuljetuspalvelujen ja matkavarusteiden tarve. Koska esimerkiksi isoa koiraa ei voi noin vain viedä mihin tahansa lomakohteeseen, lemmikkimatkailu vaatii tietojen selvittelyä. Siihen syntyy yhä useampia palveluita, kuten sivusto Pettravel.com.

Yksi ekoteko kerrallaan

Ilmastokriisin vuoksi suuri osa matkailijoista on kiinnostunut muuttamaan matkojaan ekologisemmiksi, mikä näkyy esimerkiksi junamatkojen kasvussa Suomessa ja monissa muissa Euroopan maissa. Samaan aikaan matkailun kokonaismäärä nousee – ihmiset tekevät yhä useampia matkoja.

Esimerkiksi Booking.comin viime vuonna tekemässä laajassa kyselyssä 55 % matkailijoista ilmoitti haluavansa tehdä ympäristöystävällisempiä matkoja. Samalla vastaajat totesivat, että vaihtoehtojen etsimisen hankaluus ja tiedonpuute tekivät muutoksesta käytännössä työlästä.

Moni ei ole halukas luopumaan lentämisestä mutta kyllä lisäämään matkoillaan maata pitkin liikkumista ja vastuullisten palvelujen käyttämistä. Se voi tapahtua vaikka niin, että reissulle tekee yhden ekologisemman valinnan, kuten hotellin, joka on kehittänyt ympäristöystävällisyyttään. Tätä voi kritisoida viherpesuksi, mutta toisaalta ihmisten on helpompi muuttaa käyttäytymistään kokeilemalla, pala kerrallaan.

Ympäristötietoiset matkailijat kuluttavat yleensä reissuillaan vähemmän kuin muut, mutta he ovat silti hyviä asiakkaita. Amerikkalainen markkinointitutkimusfirma Mandala Research selvitti yhdysvaltalaisten matkailua ja havaitsi, että ne reissaajat, jotka ilmoittavat tekevänsä kestäviä matkoja, majoittuvat yleensä samassa kohteessa kolme päivää pidempään kuin muut.

Ei kuvia, kiitos!

Matkailun viime vuosikymmenen suuria vaikuttajia ovat olleet Instagramin ja muiden somepalvelujen kuvat. Kun kuvien jakamisesta on tullut suosittua, se on aiheuttanut myös lieveilmiöitä. Osa matkailijoista on kyllästynyt siihen, miten instagrammaajat ja muut paljon kuvaavat reissaajat saattavat toimia.

Hienoja kuvia tavoitellessaan jotkut eivät riittävästi piittaa muiden rauhasta. Drooneilla kuvaaminen voi joskus häiritä muita, ja kaikki kuvaaminen, jossa yritetään saada villieläimiä reagoimaan tai poseeraamaan ihmisten kanssa, on kyseenalaista.

Vastareaktio näkyy ympäri maailman blogeissa, lehdissä ja muualla. Tässä muutamia valitusten otsikoita: Miksi vihaan instagrammaaja-matkaajia, Pilaako Instagram ja sosiaalinen media matkailun, Instagrammaajat imevät kaiken ilon ja hengen matkailusta…

Jotkin tasokkaat ravintolat ja hotellit kieltävätkin nykyään kuvaamisen, joko kaikissa tiloissaan tai ainakin osassa. Sillä halutaan vaalia asiakkaiden yksityisyyttä ja koko matkailuelämyksen nautinnollisuutta.

Instagrammaajien ja muiden kuvaamista harrastavien parissa on myös noussut keskustelua kuvaamisen tavoista. Yhä useampi haluaa varmistaa, ettei häiritse muita matkailijoita ja toimii muutenkin eettisesti. Hyvät matkakuvat tuottavat iloa useammille, kun ne tehdään huomioiden muut ihmiset.

Vegaanista tulee tavallista

Ravintoloitsijat ja hotellinpitäjät ovat jo vuosia kehittäneet vegaaniruokien tarjontaa, mutta nyt maailman metropoleissa vegaanius alkaa levitä ravintolamenyiden ulkopuolellekin. Esimerkiksi Lontoossa asuu satojatuhansia kasvissyöjiä ja vegaaneja, ja satojen ravintoloiden lisäksi kaikki isot ruokakauppa¬ketjut haluavat nyt palvella tätä asiakaskuntaa. Heille löytyy myös vegaanista lohturuokaa – esimerkiksi Temple of Seitanin pikaruokapaikoista – ja vegedonitseja. Jotkin hotellit ovat alkaneet karsia huoneistaan eläinperäisiä materiaaleja, kuten nahkan, villan ja silkin. Trendi ei rajoitu aina vain isoihin kaupunkeihin: Britannian ensimmäiseksi vegaanihotelliksi mainostettu, hurmaavan kaunis Saorsa 1875, avautui viime vuonna Pitlochryssä, Skotlannissa.

Taannoin avautui Hackneyssä Lontoon ensimmäinen vegaanipubi The Spread Eagle. Sen kaikki juomat ja ruuat ovat vegaanisia, mutta ilmeeltään paikka on tavallinen korttelipubi. Ideana on, että tämän ajan vegaanius on rentoa ja helposti lähestyttävää, myös muille asiakkaille kuin vegaaneille.

Retrokohteiden uudet houkutukset

Yhä uudet matkailijapolvet ovat löytämässä suuret, perinteiset turistikohteet, kun niistä on nostettu esiin uusia houkutuksia. Ilmiö näkyy erityisesti Kanarialla ja Baleaareilla, joiden saarista moni on noussut trendikkääksi. Esimerkiksi Mallorca oli aikoinaan monen mielestä etupäässä halpa ja vähän väljähtynyt massaturismin kohde, mutta nyt saaren kylien ja joidenkin ravintoloiden arvostus on noussut. Teneriffalla ja Gran Canarialla uusia kävijöitä vetävät esimerkiksi saarten hienot retkeilymahdollisuudet, ja Las Palmasin kaupunki on alkanut majapaikoillaan ja baareillaan houkutella myös nuoria aikuisia.

Isojen lomakohteiden hyviin puoliin kuuluvat yleensä edulliset lentoyhteydet, turvallisuus ja helppous. Kun niihin lisätään nykymatkailijoiden etsimiä aktiivilomien mahdollisuuksia, hyvää ruokaa ja vaikka hemmotteluhoitoja, paikka tuntuu paljon hohdokkaammalta. Kanarian tapaista nousua trendikohteeksi voi veikata pian Italian perinteisille rantakohteille ja esimerkiksi Marokolle.

Suomessa tällaista uusiutumista näkyy vaikkapa Levillä. Se kasvoi vuosikymmenien myötä suureksi, massoille suunnatuksi lomakohteeksi. Nyt siellä on kehitetty erilaisia hemmottelupalveluja ja ravintoloita, ja alueelle on avattu entistä tasokkaampia design-majapaikkoja.

Yläkuva: Gran Canaria on perinteinen kohde, joka on alkanut houkutella yhä uusia matkailijapolvia.

Julkaistu: 14.1.2020