A-lehdet mukana kannustamassa suomalaisia lukemaan – Read Hour -tempausta vietetään sunnuntaina 8.9.
Kampanja huipentuu YK:n kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9., jolloin suomalaiset haastetaan lukemaan tunnin ajaksi. Kampanja on Lasten ja nuorten säätiön sekä media- ja viestintäalan yhteistyöprojekti. Sitä suojelee presidentti Sauli Niinistö.
Lukemisella on paljon myönteisiä vaikutuksia yksilölle ja koko yhteiskunnalle. Lukutaidon hiipuminen näkyy esimerkiksi syrjäytymisenä. Read Hour -kampanjan tavoitteena on innostaa suomalaiset lukemaan ja näyttää esimerkkiä lukemisen tärkeydestä.
Read Hour -kampanja on Lasten ja nuorten säätiön käynnistämä toimenpide, joka yhdistää paitsi kilpailevat media- ja viestintäalan yritykset myös erilaiset lukutaitotempaukset. Read Hourissa ovat mukana esimerkiksi opetushallituksen Lukuliike, Lukukeskus ja Facebookissa toimiva jääkiekkoilija Kevin Lankisen #Lankisenlukupiiri.
Kampanjan ideoinnissa ja toteutuksessa ovat olleet mukana A-lehdet, Aikakausmedia, Aller Media, Alma Media, Bauer Media, Cocoa, Dentsu Aegis, Google Finland, IAB, Into-Digital, Isobar, Keskisuomalainen, Medialiitto, Mediateko Oy, Meltwater, Monochrome, Otavamedia, Sanoma, Sanomalehtien liitto, SEK, Yle, opetushallituksen Lukuliike ja valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunta. Kampanjalla kerätään myös varoja Lasten ja nuorten säätiön toimintaan.
“Halusimme tehdä jotain konkreettista nuorten hiipuvan lukutaidon eteen. Siksi haastoimme vuosi sitten mukaan koko suomalaisen media- ja viestintäkentän. Yhdessä ideoimalla syntyi ajatus Read Hourista”, kertoo kampanjan projektipäällikkö, Lasten ja nuorten säätiön asiantuntija Hanna Koskenkangas.
“Kun pysähtyy lukemaan tunniksi, siinä ehtii jo herätä kiinnostus tarinaan ja kipinä lukea lisää”, Koskenkangas jatkaa.
Read Hour -kampanja kestää 26.8.–8.9. Kampanjan aloittaa 26.8. Helsingin Kampin Narinkkatorilla järjestettävä nuorten flashmob-tapahtuma. Read Hourin päätapahtuma järjestetään Helsingin keskustakirjasto Oodissa.
A-lehdet on mukana kampanjassa pro bono -hengessä tarjoamalla mediatilaa kampanjalle Avussa ja Demissä sekä verkkosivustoilla. Myös A-lehtien vaikuttajat on haastettu mukaan tempaukseen.
Lisätietoja kampanjasta: www.readhour.fi