Voittoisa Editkilpailu – Apu Juniori, Image, Meidän Talo ja Nordean monimediallinen natiivimainonta sarjojensa parhaat

Voittoisa Editkilpailu – Apu Juniori, Image, Meidän Talo ja Nordean monimediallinen natiivimainonta sarjojensa parhaat
Aikakausmedian vuoden 2019 Editkilpailun voittajat on palkittu. Kilpailussa palkitaan vuosittain parhaita aikakausmedioiden tekijöitä.
Julkaistu 19.3.2020

Apu Juniori palkittiin vuoden brändilaajennuksena aikakausmediassa

Vuoden brändilaajennus aikakausmediassa -sarja oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana kilpailussa. Lukijoiden sitouttaminen, brändinlaajennuksen menestys ja teon tai kampanjan innovatiivisuus ja rohkeus painoivat arvioinneissa.

Palkinnon voitti viime vuonna perustettu lasten tiede- ja ajankohtaislehti Apu Juniori.

Tuomaristo perustelee valintaansa näin: ”Apu-lehden alakoululaisille suunnattu, tiede- ja ajankohtaislehti Apu Juniori on lähtenyt rohkeasti tavoittelemaan uutta, vaikeaa ja unohdettua kohderyhmää. Laajennus lähtee selkeästi brändin ytimestä, ja siinä hyödynnetty olemassa olevaa osaamista ja löydetty tapa puhutella nuoria. Apu Juniori on laadukas, houkutteleva ja huolella toimitettu tuote, jonka suunnittelussa on huomioitu myös opettajat.”

Apu Juniori nro 6/2020 kansi

Valokuvaaja Jirina Alanko voitti arvostetun Vuoden kuva -palkinnon sarjassa Lifestyle-kuva

Vuoden aikakauslehtikuva -sarja on toinen Editkilpailun suosituista sarjoista juttujen ohella. Kolmeen erityyppiseen sarjaan ehdotettiin voittajaksi 97 kuvaa tai kuvasarjaa. Painopiste tuomariston arvioinneissa on siinä, miten kuva/t tuovat jotakin lisää julkaistuun juttuun.

Valokuvaaja Jirina Alangon Imageen valokuvaama kuvasarja ”On siitä iloakin” palkittiin Vuoden Lifestyle-kuvasarjana.

Tuomaristo perustelee kuvasarjan voittoa seuraavasti: ”Kuvallinen ratkaisu isosta ikäerosta parisuhteessa on toteutettu siten, että tuloksena on syntynyt eleetön ja yhtenäinen sarja, jossa asettelu on oivaltava ja toteutus visuaalisesti tyylikäs. Sarja on raikas ja jopa yllättävä. Siinä on huumoria, ja kuvien sisältö rakentuu katsojan mielessä, kun hän yhdistää kuvien elementit aiheeseen. Sopivan osoitteleva, mutta aihetta ja sen kohteita kunnioittava.”

Vuoden lifestyle-kuvasarja: On siitä iloakin. Kuva: Jirina Alanko

Meidän Talon juttu palkittiin vuoden parhaana lifestyle-juttuna

Meidän Talossa julkaistu juttu vanhan sähköaseman huikeasta remontista palkittiin Vuoden lifestyle -juttuna. Jutun Satavuotias kukoistaa jälleen on kirjoittanut toimittaja Mariia Sarilo ja kuvannut valokuvaajat Timo Pyykkö ja Hannes Paananen. Upean jutun taiton on tehnyt AD Katja Reina.

Tuomaristo perustelee voittajajuttua seuraavasti: ”Jo jutun kuvallinen avausaukeama vetää sisään hurjaan remonttitarinaan, joka on toteutettu poiketen tavanomaisesta ”ennen ja jälkeen” -tyylistä. Taittoon on saatu hienoa draamaa ja infografiikka taustoittaa juttua osuvasti. Mukaansatempaava teksti rakennuksen historiasta ja remontin kokeneista kiinnostaa muitakin kuin pelkästään remontoijia.”

Vuoden juttu -sarjassa haetaan toimitusten onnistunutta yhteistyötä. Tämä kilpailusarja on Editkilpailun suosituin. Ehdotuksia palkittavista tuli yhteensä 97.

Meidän Talon juttu Satavuotias kukoistaa jälleen palkittiin vuoden parhaana lifestyle-juttuna.

Nordea ja A-lehdet palkittiin monimediallisesta natiivimainonnasta

Vuoden markkinoinnillisen ratkaisu -sarjan valintakriteereissä tuomaristo painotti erityisesti monikanavaisen aikakausmediamainonnan erityispiirteiden onnistunutta hyödyntämistä. Sarjan voittaja on Nordea, jolle A-lehdet suunnitteli ja toteutti luovan ja monipuolisen Puhutaan rahasta -natiivimainontakampanjan.

Tuomaristo perustee valintaansa näin: ”Nordea onnistui Puhutaan rahasta -kampanjalla tarjoilemaan usein vaikeiksi tai epäkiinnostaviksi koetut raha- ja pankkiasiat millenniaalinaisille upean arkipäiväisellä ja helposti lähestyttävällä tavalla. Keinovalikko huomioi kohderyhmän mediankäytön erityispiirteet, ja tärkeä aihe hyötyi monipuolisesta käsittelystä: natiiviartikkeleissa, vaikuttajayhteistyössä, printtiadvertoriaalissa, podcastissa ja chatfiction-sarjassa tuotiin esiin omaan taloudenhallintaan liittyviä asioita useista eri näkökulmista. Tyylikkäästi toteutettu ja yhteiskunnallisesti tärkeä kampanja!”, tuomaristo perustelee valintaa.”

Vuoden markkinoinnillinen ratkaisu -sarjan voittajana palkittiin Nordea

Katso kaikki Editkilpailun voittajat täältä.