Apu ja Ateneum aloittavat yhteistyön ja nostavat teemaksi yksinäisyyden

Apu ja Ateneum aloittavat yhteistyön ja nostavat teemaksi yksinäisyyden
Suomen suurin viikoittain ilmestyvä ajankohtaismedia Apu ja suomalaisen taiteen koti Ateneum aloittavat laajan yhteistyön. Yhteistyö Ateneumin kanssa alkaa virtuaalisella taidekierroksella, jossa Ateneumin klassikoita katsotaan yksinäisyyden kautta.
Julkaistu 2.4.2020

Tänä vuonna Apu taistelee yksinäisyyttä vastaan. Avun tavoitteena on, että jatkossa nykyistä harvempi tuntisi itsensä yksinäiseksi. Siksi Apu valitsi yhdessä Ateneumin taidemuseon kanssa 11 tunnettua teosta, joiden kanssa ei tarvitse olla yksin. Nämä maalaukset näet Avun verkkosivuilta löytyvällä kierroksella, jolla toimittaja ja kirjailija Kimmo Ohtonen kuljettaa katsojat maalausten äärelle. Matkalla hän kohtaa kiinnostavia ihmisiä, jotka kertovat itselleen tärkeistä teoksista ja kokemuksistaan yksinäisyydestä. Kierros on katsottavissa osoitteessa lue.apu.fi/taidekierros. Ateneumin teoksiin voi tutustua myös sivustolla kansallisgalleria.fi.

Ateneumin kokoelman rakastetut teokset kattavat aikakaudet aina 1800-luvulta moderniin taiteeseen. Ateneumin kivijalkana toimivat vuonna 1846 perustetun Suomen taideyhdistyksen kokoelmat, jotka ovat kansallisomaisuuttamme. Ateneum-rakennus avautui yleisölle vuonna 1888.

”Yksinäisyys on kansamme tauti, josta kärsii ajoittain joka viides. Hyvä yksinolo on voimaa, mutta ulkopuolisuus ja syrjään jääminen raskas taakka. Haluamme tarjota lukijoillemme elämyksiä, sekä kumppanoitua tahojen kanssa, jotka jakavat kanssamme saman arvomaailman, ” kertoo Avun päätoimittaja Marja Aarnipuro.

Alkuvuonna uudistunut Apu kertoo tarinoita Suomesta, hyvien ihmisten maasta. Lehti on entistä syvällisempi ja samalla uskollinen sille, mitä Apu on. Lehti syntyi auttamaan suomalaisia vuonna 1933. Tänäkin vuonna lehdessä on juttuja, jotka kertovat ihmisistä ja elämästä ympäri Suomen. Juttuja, jotka tekevät Suomesta vielä paremman paikan elää.

”Meille Ateneumissa on tärkeää, että taideteoksemme ja niihin liittyvät tarinat ovat jokaisen suomalaisen ulottuvilla. Taiteen hyvää tekevä vaikutus ja mahdollisuus tuoda se uusien yleisöjen saataville korostuu nyt epidemia-aikana, kun museossa ei voi vierailla”, sanoo Ateneumin johtaja Marja Sakari.

Lisätietoja:

A-lehdet Oy, Terhi Hauskamaa, Chief Marketing Officer, +358 50 4144 260, terhi.hauskamaa@a-lehdet.fi

Ateneum, Suvi Rusanen, markkinointipäällikkö, +358 40 093 0308, suvi.rusanen@ateneum.fi

Hyväksy evästeet

YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.

Youtube video placeholder