Blogi: Mainostaako vai eikö, siinä pulma

Viime perjantaina julkaistiin Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) printtilehtien 2018 lukijamäärät. Useat A-lehtien brändit onnistuivat kasvattamaan lukijamääräänsä. Tämä tulos on huikea aikana, jolloin kuluttajina käytämme sisältöä entistä monikanavaisemmin, mutta samalla rikkonaisemmin. Hitaat ja pysäyttävät mediankulutuksen hetket ovat arjessa vähissä, mikä näkyy lähes kaikissa perinteisissä mediakanavissa.

Erityisen iloinen olen siitä, että Apu on edelleen Suomen luetuin viikkolehti ja tavoittaa huimat 353 000 sitoutunutta ja ostovoimaista lukijaa. Kuten moni tietääkin, pirstaloituneessa mediakentässä massojen tavoittaminen on aiempaa vaikeampaa. Siitä huolimatta monet aikakauslehdet tavoittavat edelleen ison kohderyhmänsä. Esimerkiksi verrattuna kaupalliseen viihteelliseen televisioon, Avun lukijamäärällä olisi ponnistettu viikon kahdeksan katsojamäärissä hienosti 15 eniten katsotun viihdeohjelman joukkoon, heti tunnettujen Vain Elämää ja Selviytyjät -ohjelmien jälkeen.

Poiketen monesta muusta mediaryhmästä, aikakauslehtien vahvuus syntyy lukijasidonnaisuudesta. Aikakauslehdet ovat niitä harvoja sisältöjä, joista kuluttajat haluavat maksaa viihtymisen vuoksi. Monelle kuluttajalle aikakauslehti on kuin ystävä, joka tarjoaa kiinnostavaa sisältöä, ideoita ja vinkkejä. Ystävä, jonka kanssa on mahdollisuus ottaa aikaa itselle rauhassa sohvan nurkassa, työmatkoilla tai vaikka kesämökin laiturilla. Ei siis ihme, että mainonta tässä lukijalleen räätälöidyn sisällön parissa toimii.

Mainonta aikakauslehdessä toimii brändiä rakentavana ja harkintaa aikaansaavana, mutta myös vahvasti aktivoivana. Vielä ei ole kehitetty esimerkiksi yhtä kustannustehokasta, vaihtoehtoista tapaa tehdä kohderyhmälle tuotenäytejakelu kuin aikakauslehden liitteenä. Myös lukijat odottavat ja haluavat näitä näytteitä. Moniako muita maksullisia mainoksia tiedät kuluttajan odottavan?

Laadukkaille aikakauslehtisisällöille löytyy myös jatkossa omat kohderyhmänsä. Uskon, että kuluttajat tulevat kaipaamaan monimuotoisessa ja ruuhkaisessa arjessa rauhoittumisen paikkoja. Näin me ainakin A-lehdissä uskomme ja siitä syystä kehitämme lehtiemme sisältöjä koko ajan. Monien keskustelujen perusteella uskon, että yhä useampi yritysasiakas on samaa mieltä. Tämän osoittaa myös A-lehtien viime vuonna kasvanut markkinaosuus yleisöaikakauslehtimarkkinan mediaeuroista.

Otsikko on mukaelma Shakespearen näytelmästä, jossa päähenkilö Hamlet pohdiskelee kuolemanpelkoaan. Vaikka aikakauslehtimainonnan osalta joskus kuulee pohdittavan samaa, se on silti yhä edelleen vahvasti elossa oleva kohderyhmää tavoittava, monipuolinen ja aktiivinen media osana mediamixia – tarjoten vaikuttavaa ja tuloksellista mainontaa myös tutkimusten valossa.

Kirjoittaja: Päivi Vaipuro

Päivi Vaipuro työskentelee myyntijohtajana A-lehtien mediamyynnissä. Hän on ollut rakentamassa monikanavaisia ratkaisuja ideasta kauppaan yhdessä yritysasiakkaiden kanssa vuodesta 2006, sekä osallistunut asiakkaidensa markkinointistrategian rakentamiseen ja kehittämiseen.

Julkaistu: 5.3.2019