Case Hoas

Case Hoas
Verkkokysely tuotti Hoasille arvokasta tietoa siitä, millaista asumista nuoret haluavat. Tuloksia hyödynnettiin Hoasin strategiassa ja viestinnässä.

Tavoite

Z-sukupolvi on tulossa opiskelija-asuntomarkkinoille, ja se muuttaa asumiseen liittyviä odotuksia ja vaatimuksia. Hoas rakennuttaa uusia asuntoja ja kehittää asumisen palveluitaan, ja siksi säätiö halusi ymmärtää erityisesti tulevaisuuden vuokralaistensa odotuksia. Lisäksi Hoas halusi kasvattaa ymmärrystä siitä, millaisilla viesteillä ja missä kanavissa nuorten kohderyhmää kannattaa puhutella. A-lehdet valittiin yhteistyökumppaniksi vahvan kohderyhmäosaamisen takia.

Ratkaisu

Toteutimme nuorten kohderyhmässä verkkokyselyn, jossa pureuduttiin siihen, millaisia tarpeita, huolia ja toiveita nuorilla on omilleen muuttamiseen sekä asumiseen liittyen ja millaisia palveluita nuoret kaipaavat asumiselta.

Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, johon haettiin vastaajia hyödyntämällä monipuolisesti nuortenmedia Demin eri brändikanavia, kuten Demi.fitä, Instagramia ja Snapchatia. Kysely sisälsi runsaasti monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä.

Nuorille toteutettiin kyselyn tulosten pohjalta tietopaketti omilleen muuttamisesta ja opiskelija-asumisesta. Advertoriaali julkaistiin Demi-lehdessä.

Tulokset

Kysely tuotti runsaasti arvokasta tietoa liittyen nuorten toiveisiin asumiselle. Kyselyyn vastasi neljän viikon tiedonkeruun aikana 1160 nuorta. Valtaosa vastaajista oli 13-20-vuotiaita nuoria. Avoimia vastauksia kyselyyn tuli lähes 1500.

Kyselyssä selvisi muun muassa, että nuoret odottavat asumiselta paljon: asunnon on taattava omaa tilaa, turvallisuutta, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Suurin osa nuorista asuisi mieluiten yksin, ja lähes yhtä moni ottaisi unelma-asuntoonsa seurustelukumppanin. Kimppakämpät eivät kuitenkaan kiinnosta. Edullisen hinnan vuoksi yli puolet vastaajista on valmis tyytymään pienempään asuntoon. Omilleen muuttamisessa nuoria huolestuttaa rahojen riittäminen ja taidot hoitaa käytännön asioita, kuten sähkösopimuksia ja vakuutusasioita.

Kyselyn tulokset ja niistä johdetut toimenpide-ehdotukset esiteltiin Hoasin strategiatyöryhmälle. Lisäksi tuloksia jalkautettiin medialle Hoasin lehdistötilaisuudessa, jonka teemana oli tulevaisuuden asuminen. Paikalla oli useita tiedotusvälineitä, ja muun muassa Yleisradio uutisoi kyselytutkimuksen tuloksista.

"Hoasille tulevan asukassukupolven tuntemus on tärkeätä, jotta osaamme kehittää toimintaamme vastaamaan nuorten toiveita. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön A-lehtien kanssa", kertoo Hoasin toimitusjohtaja Matti Tarhio.

"Kyselytutkimus tuotti arvokasta tietoa nuorten arvomaailmasta ja toiveista tulevaisuuden asumiseen liittyen. Hyödynnämme kyselyn tuloksia muun muassa Hoasin palvelutarjoaman ja markkinointiviestinnän kehittämisessä."
Hoasin toimitusjohtaja Matti Tarhio
Ota yhteyttä
Autamme löytämään oikeat ratkaisut ja kiinnostavimmat tarinat, joilla teet vaikutuksen kohderyhmääsi! Täytä lomake, niin otamme sinuun yhteyttä. Tavoitat A-lehtien yritysasiakasmyynnin myös aina +358 50 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi
Julkaistu: 13.2.2020