Demin TikTokissa nuoret tekevät sisältöä nuorille – näin luodaan uskottava TikTok-tili

Demin TikTokissa nuoret tekevät sisältöä nuorille – näin luodaan uskottava TikTok-tili
Yhä useampi suomalainen käyttää TikTokia, ja erityisen suosittu sovellus on nuorten keskuudessa. Uskottavaa, koskettavaa ja kiinnostavaa TikTok-sisältöä syntyy, kun tekijäporukka on nuori ja moninainen.
Julkaistu: 8.11.2020

Mitä halusimme tehdä?

TikTok ja sen edeltäjä Musical.ly olivat nauttineet nuorten suosiota myös Suomessa jo vuosia, mutta TikTokin käyttäjien määrän nousu koronakeväänä 2020 oli Demin toimituksessa viimeinen sysäys TikTok-tilin käynnistämiselle.

Kun (media)brändi lähtee TikTokiin tavoittelemaan nuorten suosiota, avoinna on paljon mahdollisuuksia ja ainakin yksi iso uhka: se, että videoista tulee kiusallisia yrityksiä olla nuorekkaita. Demin toimitukselle oli selvää, että 13-19-vuotiaita seuraajia olisi turha kosiskella videoilla, joilla pääosassa olisi aikuisia toimituksen jäseniä. Nopeasti hahmottui, että videot tehtäisiin kohderyhmään kuuluvien nuorten kanssa.

Miten toteutimme sen?

Haimme Demin Instagramissa 13-18-vuotiaita nuoria, jotka olisivat kiinnostuneita tekemään Demille TikTok-sisältöä yhdessä toimituksen kanssa ja korvausta vastaan. Hakemuksia tuli kymmeniä. TikTok-tiimiin valittiin seitsemän keskenään erilaista nuorta, jotka olivat tuoneet hakemuksissaan esiin hyviä ideoita.

Videoiden aiheet ja sisällöt suunniteltiin yhdessä nuorten tekijöiden kanssa. Isoimmaksi teemaksi nousi yhdenvertaisuus, koska nuoret halusivat tehdä sisältöjä esimerkiksi erilaisuuden hyväksymisestä, mielenterveysongelmista, antirasismista ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksista. Videot kuvattiin A-lehtien studiolla.

Miten nuoret osallistuivat?

Toimituksessa päädyttiin siihen, että TikTok-tiimiin palkattujen nuorten rooli videoilla olisi samankaltainen kuin uutisankkureilla uutislähetyksessä: Ankkuri antaa medialle uskottavat kasvot. Hän saa apua taustatoimittajilta ja muilta tiimin jäseniltä, mutta on kuitenkin myös itse asiantunteva journalisti, jolle ei vain laiteta sanoja suuhun.

Kuvausten lisäksi nuoret osallistuivat etänä videoiden teon kaikkiin vaiheisiin. Demin toimituksesta mukana oli tuottaja, joka piti huolta kokonaisuudesta, editoi videot ja julkaisi ne.

Mitä oivalsimme?

Paras lopputulos syntyy, kun nuoret otetaan mukaan tekemisen kaikkiin vaiheisiin. Kun tarkoitus on tehdä kiinnostavaa sisältöä moninaiselle kohderyhmälle, kannattaa palkata keskenään erilaisia tekijöitä sen sijaan, että toimituksessa vain pähkäillään homogeenisella porukalla eri näkökulmia.

Mitä sinä voit tehdä?

  • Kun tekeillä on juttu nuorille läheisestä aiheesta tai nuorten suosimaan kanavaan, palkkaa nuori tai vaikka useampi työstämään juttua ammattitoimittajan rinnalle.
  • Käy rekisteröimässä TikTok-tili mediasi nimellä, jotta se on käytettävissä tulevaisuudessa, jos päätätte alkaa tehdä TikTok-sisältöä.
  • Kokeile julkaista TikTokissa lyhyitä, maksimissaan 15 sekunnin videoita, joilla on ihminen mukana. Mitä voisit kertoa ja näyttää uutisesta, haastateltavasta, jutun taustoista tai toimituksesta 15 sekunnissa?
Kiinnostuitko?
Autamme löytämään parhaat ratkaisut ja kiinnostavimmat tarinat, joilla teet vaikutuksen nuorten kohderyhmään. Täytä yhteystietosi alle, niin otamme sinuun yhteyttä. Tavoitat A-lehtien yritysasiakasmyynnin myös aina +358 50 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi