Case Dr. Oetker – joulukalenteri
Lähtökohdat ja tavoitteet
Dr. Oetker halusi toteuttaa hyväntuulisen joulukampanjan, jolla inspiroidaan kuluttajat pipareiden koristeluun ja joululeivonnan uutuustuotteiden pariin marras–joulukuussa.
Tavoitteena oli:
a) inspiroida kuluttajat ikään ja sukupuoleen katsomatta piparkakkujen koristeluun
b) viestiä uusista joululeivontaan liittyvistä tuotteista
c) saada kampanjalle laaja näkyvyys
Joulukalenterimuoto antoi mahdollisuuden jatkumoon sekä runsaisiin sisältöihin, joilla voitiin inspiroida kuluttajaa lukuisin eri tavoin. Pääroolissa olivat Dr. Oetkerin tuotteet, joita tuotiin sisällössä esiin muun muassa houkuttelevilla resepteillä, vaikuttajan vinkeillä ja inspiroivilla koristeluideoilla. Lisämausteena oli vieläpä jouluista knoppitietoa piparkakuista.
Joulukalenterin kotipesänä toimi yksi Suomen inspiroivimmista asumisen ja ruoan verkkomedioista, Meilläkotona.fi. Konsepti jatkui myös sivuston ulkopuolelle muihin kanaviin. Kampanjassa julkaistiin sisältöjä printissä, natiivi- ja vaikuttajamarkkinointia, aktivoivia arvontoja Instagramissa sekä display-markkinointia. Sisällöt jalkautettiin lisäksi Dr. Oetkerin omiin kanaviin.
💡Insight
Leivonta-aiheisia julkaisuja ja reseptejä on usein julkaistu story-pohjaisina Metan kanavissa, mutta niiden ongelmana on alustalta katoaminen 24 tunnin jälkeen.
Insightinamme oli, että story-pohjaista helposti kulutettavaa sisältömarkkinointia voi toteuttaa sosiaalisen median lisäksi myös A-lehtien verkkoalustalla. Näin sisällöt eivät katoa ja yksi sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä perusperiaatteista pääsee toteutumaan: laadukkaisiin sisältöihin pystyy palaamaan myöhemmin.
Valitsemamme toteutustapa StorifyMe-formaatti on uniikki – sitä ei ole kaupallisessa käytössä markkinoinnissa Suomessa aiemmin hyödynnetty.
Alla Dr. Oetkerin joulukalenterin toteutus, joka oli esillä Meilläkotona.fi:ssä 1.-31.12.2023.
Monimediakampanjan sisältö
✅24 x kuva- ja videosisältöä joulukalenterimuodossa Meilläkotona.fi:ssä
✅24 x displaymainokset story- ja cross screen -digikokosivumuodoissa Meilläkotona.fi:ssä
✅4 x printtiadvertoriaali, Kotivinkki-, Maku-, Unelmien Talo & Koti – ja Kaikkien Aikojen Jouluherkut -lehdissä
✅2 x aktivoiva kilpailu Instagramissa Meilläkotona-tilillä
✅2 x natiiviartikkeli Meilläkotona.fi:ssä
✅1 x vaikuttajasisältö Instagramissa – Hilla Stenlund vaikuttajana
Asiakkaan kommentti kampanjasta & yhteistyöstä:
“Kampanjaa tehtiin väreilevässä joulun tunnelmassa ja iloinen ja hauska yhdessä tekeminen ja taidokas toteutus A-lehtien kanssa siivitti hienoon lopputulokseen!
Olimme taas erittäin tyytyväisiä. Saimme kampanjamateriaaleista myös loistavasti materiaalia omiin sosiaalisen median kanaviin sekä Pinterestiin niin kuvien kuin videoidenkin sekä copy-tekstienkin muodossa, se oli suuri plussa!”
Anna Hätälä, Product Manager, Dr. Oetker Suomi Oy
Esimerkkejä kampanjasisällöistä
Display
Advertoriaali