Eeva-naiset ovat ihan mitä haluavat

Eeva-naiset ovat ihan mitä haluavat
Jos haluat suomalaisnaisten sydämiin, unohda demografia. Kovat faktat vievät sinut kohderyhmän liepeille, mutta vain pehmeät arvot kuljettavat sinut perille.
Julkaistu: 17.5.2021

Demografia on kuollut, eläköön arvot! Tämä tuli selväksi, kun aloimme uudistaa Eevaa. Suomen suurimman ja rakastetuimman naistenlehden lukee joka kuukausi melkein 340 000 suomalaista, eikä heitä yhdistävä tekijä ole ainakaan ikä.

Aloitimme tietysti tutkimalla. Järjestimme fokusryhmiä nykyisille ja potentiaalisille lukijoille, teimme kyselytutkimuksen, johon vastasi melkein 7 000 lukijaa, ja täydensimme aukkoja teemakyselyillä. Pöyhimme ja pengoimme, piirsimme pylväitä ja piirakoita ja pähkäilimme excelimme puhki.

Arvo 1: Sydämen sivistys kantaa vaikeiden aikojen läpi

Totuus löytyi lopulta jostain numeroiden ja sarakkeiden toiselta puolen. Ihmiset kun eivät ole ruuhkavuotisia, eläkeläisiä, voileipäsukupolvea tai edes viisikymppisiä, vaan sitä ja tätä ja kaikkea siltä väliltä. Siis ihan mitä haluavat.

Eeva-naisia yhdistävät iän, siviilisäädyn ja yhteiskunnallisen aseman sijasta arvot ja asenteet. Niistä keskeisin on sydämen sivistys.

Eeva yhdistää naisia, jotka ostavat kirjoja muutenkin kuin jouluna, suosittelevat näytelmät tyttärilleen, äideilleen ja ystävilleen, näkevät elokuvat ensi-iltaviikolla tai viimeistään sitä seuraavalla ja käyvät yhtä usein Musiikkitalossa kuin Tavastialla. Koronatalvena Eeva-naisista melkein puolet oli katsonut näytelmä- tai konserttistriimin. Olen varma, että myös kirjamyynnin huikea kasvu on heidän ansiotaan.

Kulttuuri saakin uudistuneessa Eevassa entistä vahvemman roolin. Lanseerasimme keväällä netissä kokoontuvan Eevan kirjaklubin, jossa Eeva-naiset kohtaavat yhden ajankohtaisen kirjailijan kerrallaan. Tapahtuma on saanut melkein epäuskottavan hurmioituneen vastaanoton: ”Tunti silkkaa nautintoa” on aika tyypillinen palaute.

Sydämen sivistys tarkoittaa tietysti paljon muutakin kuin kulttuurin arvostamista. Se merkitsee empatiaa ja toisen kuuntelua, uudesta kiinnostumista, tasa-arvon radikaalia hyväksymistä ja uteliaisuutta toisen kokemuksista. Eeva-naisille maailma on täynnä mahdollisuuksia.

Arvo 2: Rohkeus tuo aitoutta ja avoimuutta

Eeva-naiset tietävät myös, ettei kukaan ole valmis. Meistä jokainen tarvitsee välillä tukea, pelkää yhtenä päivänä epäonnistumista tai toisena hylätyksi tulemista ja tekee pieniä ja suuria virheitä. Heille rohkeus tarkoittaa uskallusta puhua avoimesti, paljastaa epävarmuus ja näyttää keskeneräisyys.

Eeva-naiset osaavat puhua suoraan ja kuunnella arvostavasti. He tunnistavat aidon tunteen ja osaavat kohdata ihmisen sellaisena kuin tämä on. He vaativat aitoutta myös valitsemiltaan brändeiltä: viherpesu, teennäinen vastuullisuus ja vanhanaikainen ihmiskuva eivät uppoa Eeva-naiseen.

Koska rohkeus on Eeva-naisille tärkeää, Eeva menee aina roolien taakse. Lehti on kohtaamispaikka, jossa haastattelu sukeltaa syvälle ja luo tunteen aidosta kohtaamisesta. Kohtaamiset ovat Eevan ydintä myös somessa ja tulevissa livetapahtumissa ja podcasteissa.

Rohkeus oli teemana myös tämän vuoden Vuoden Eeva -äänestyksessä. Nostimme ehdolle naisia, jotka tekevät työtä tasa-arvoisemman ja kunnioittavamman Suomen puolesta.

Arvo 3: Kauneus on valinta, joka inspiroi

Eevan sydänarvoja täydentää kauneuden merkityksen ymmärtäminen. Kauneus on Eeva-naisille asenne, valinta ja nautinto, eikä siihen liity mitään pinnallista. Se tarkoittaa elämän hyvien puolien juhlistamista, inspiroitumista valosta, väreistä ja sanoista ja välttämättömän ylellisyyden tunnistamista. He valitsevat kahdesta yhtä hyvästä vaihtoehdosta sen, joka on kaunis myös sisältä. Vähän kuin Eeva.

Mari Paalosalo-Jussinmäki on naisten media -ryhmän vetäjä ja Eeva-lehden päätoimittaja

Ota yhteyttä!
Jos haluat kuulla lisää siitä, miten tavoitat suomalaiset naiset, me A-lehdillä autamme sinua mielellämme. Jätä yhteydenottopyyntö tästä.