Influencer Academy: Henkilöbrändäyksen mahdollisuudet ja uhat

Influencer Academy -koulutusillassa A-lehtien sopimusvaikuttajat kokoontuivat Kämp Gallerian Gardeniin pohtimaan, kuinka vaikuttajat voivat vahvistaa kanavansa kasvua ja kaupallistumista rakentamalla henkilöbrändiään livenä ja verkossa. Vaikuttajamarkkinoinnin päällikkö Noora Verronen avaa tässä jutussa henkilöbrändäyksen kuumia puheenaiheita.

Tilaisuudessa kiinnostavia näkökulmia esittivät psykologi Ilona Rauhala, aiheesta opinnäytetyönsä tehnyt vaikuttaja Anna Kauhala sekä A-lehtien analytiikkatiimiä vetävä Antti Voutilainen. Ilta viritti vilkkaan keskustelun ja tarjosi monia käytännön vinkkejä henkilöbrändäyksen kehittämiseen.

Henkilöbrändäyksen hot topicit

Konteksti. Henkilöbrändin rakentamiseen vaikuttavat paitsi sisältö myös ulkoiset tekijät, kuten asiayhteydet, joissa esiintyy. Yksi tapa tehdä tsekkausta omalle brändilleen on googlata itsensä tai aihe, jonka osalta toivoo tulevansa esille. Sama kikka pätee myös aihesanahakuihin muissa somekanavissa.

SEO. Henkilöbrändiä voi vahvistaa tuottamalla aktiivisesti sisältöä hakukoneoptimointia unohtamatta. Googlessa menestyvät parhaiten kanavat, joissa aihe on rajattu, mutta sitä käsitellään monipuolisesti. Hakutuloksissa korkealle sijoittuvat vaikuttajat, ovat myös kaupallisesti kiinnostavampia.

Arvot. Kuluttajat vaativat nyt yrityksiltä kannanottoja ja arvojen rohkeaa esille tuomista konkreettisten tekojen muodossa. Yhteistyö arvot jakavan vaikuttajan kanssa vahvistaa yrityksen ääntä ja uskottavuutta oikeassa kohderyhmässä. Hyvin suunniteltu kokonaisuus saa osakseen ansaittua mediaa, usein myös muiden vaikuttajien kanavissa.

Uudistuminen. Henkilöbrändäyksessä on täysin luonnollista tehdä brändiuudistusta, jos kokee ettei vanha brändi vastaa enää nykyistä minäkuvaa. Näkökulman tai mielipiteen muuttaminen ei kuitenkaan poista hakuhistoriaa, jolloin on tärkeä perustella kannan muuttuminen läpinäkyvästi sisällöissä.

Kritiikki. Jokainen itselleen uskollinen henkilöbrändääjä on joskus asioista myös eri mieltä valtavirran kanssa, joka voi aiheuttaa kritiikkiä tai ikävää huomiota. Eriävää mielipidettä ei pidä pelätä, siitä voi jäädä mieleen myös positiivisesti. Tärkeintä on, että asioista keskustellaan.

Henkilöbrändiä voi ohjailla pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella työllä. Verkostoituminen tuo aiheeseen uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia oppia uutta.

Kirjoittaja: Noora Verronen

Noora Verronen vastaa A-lehdillä vaikuttajamarkkinoinnin kaupallisten konseptien ja vaikuttajaverkoston kehittämisestä.

Julkaistu: 28.3.2019