Kansallinen Mediatutkimus: A-lehtien asumisen mediat kategoriansa kirkkainta kärkeä - myös Eevan ja Avun kokonaistavoittavuus kasvoi

Kansallinen Mediatutkimus: A-lehtien asumisen mediat kategoriansa kirkkainta kärkeä - myös Eevan ja Avun kokonaistavoittavuus kasvoi
Avotakka ja Kotona tavoittavat ylivoimaisesti eniten lukijoita asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon mediaryhmässä. Uusimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan A-lehtien asumisen mediat tavoittavat nyt yhteensä 1 123 000 lukijaa. A-lehtien kaikki digimediat kasvattivat lukijamääriään.
Julkaistu 22.9.2025

A-lehtien asumisen mediat (Avotakka, Meidän Mökki, Unelmien Talo & Koti, Viherpiha, Maku, Kotivinkki, Kotona-sivusto) tavoittavat nyt yhteensä ennätykselliset 1 123 000 lukijaa. Viherpiha ja Avotakka ovat asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehtiryhmän kärjessä.

“Avotakan ja asumisen medioiden kokonaistavoittavuus on upea juttu: olemme mediakategorian ainoita, joilla on merkittävä, sitoutunut yleisö menestyvien lehtien lisäksi digitaalisissa kanavissa, Asumisen mediaryhmän johtaja Maija Koski sanoo.

Kokonaistavoittavuus on kasvanut digin ansiosta kaikissa A-lehtien mediaryhmissä

Eeva on säilyttänyt asemansa Suomen luetuimpana naistenlehtenä, ja kasvattanut kokonaistavoittavuuttaan Eeva.fin ansiosta. Eeva-lehden parissa viihdytään: lukuaika on 77 minuuttia ja Eevan kokonaistavoittavuus on nyt 453 000, kasvua edellisen mittauksen jälkeen on 41 000 lukijaa (9,95 %).

Juuri uudistuneen Avun kokonaistavoittavuus on kasvanut edelleen 14 000 lukijalla (2,9 %) ja lukuaika on kasvanut 76 minuutista 84 minuuttiin.

A-lehtien printissä lukijamäärä kasvanut yhteensä 15 000 lukijalla; Viherpiha +7000 lukijaa, Mondo +6000 lukijaa ja Kotivinkki +2000 lukijaa.

A-lehdet panostaa uudistumiseen asiakaskuntaa kuuntelemalla

A-lehtien toimitusjohtaja Heli Arantolan mukaan Kansallisen Mediatutkimuksen tutkimuksen tulokset osoittavat, että A-lehdet pysyy hyvin kuluttajan pulssilla.

”Me A-lehdissä olemme aina tavoittaneet suomalaisten arjen ja mielenkiinnon kohteet sekä intohimoiset yhteisöt. Haluamme kehittää jatkuvasti uusia mediakerronnan muotoja ja tuotteita. Panostamme uudistumiseen ja olemme lähellä sekä kuluttaja- että yritysasiakastamme. Kasvaneet kokonaistavoittavuusluvut osoittavat, että olemme onnistuneet tavoitteissa ja kuluttajien luottamuksen saavuttamisessa.”

Arantola kertoo, että A-lehtien kasvu perustuu vahvaan sisältöosaamiseen, kuluttajatuntemukseen ja kykyyn innovoida.

”A-lehdet tekee jatkuvasti kehitystyötä ja hakee kasvua kuluttajalähtöisellä ja teknologiaa hyödyntävällä innovaatiotyöllä. Panostamme myös kansainvälisen liiketoiminnan laajentamiseen. Tästä esimerkkinä englanninkielisen lifestyle-sivuston Kotona.comin ja Nordic Homes -lehden lanseeraukset sekä franchising-sopimus TimeOut-brändin kanssa.”, Arantola sanoo.

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) tarjoaa tietoa printtimedian tilasta

  • Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Se kertoo, kuinka monta lukijaa kunkin lehden keskimääräisellä numerolla on.
  • Tutkimuksessa tuotetaan myös lehden kokonaistavoittavuus, joka yhdistää painetun lehden lukijamäärän ja sen digitaalisten versioiden lukemisen.

A-lehdet-konserni on digitaalisen kaupankäynnin ja vaikuttamisen edelläkävijä, jossa medialiiketoiminta ja yrittäjävetoiset tytäryhtiöt luovat innovaatioita ja kasvua niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä markkinoilla. Juuremme ovat Suomessa. Olemme jatkuvasti uudistunut ja rohkeasti uudistuva, vakavarainen perheyritys. Meillä on tavoitteellinen strategia ja yhteisöllinen toimintakulttuuri.

A-lehdet-konsernin muodostavat medialiiketoimintaan keskittyvä A-lehdet Oy, pohjoismaisen designin johtava verkkokauppa Finnish Design Shop Oy, kasvumarkkinoinnin edelläkävijä Genero Oy, Suomen suurin kellojen ja korujen verkkokauppa Keskisen Kello Oy, käsityölehtien ja -kirjojen kustannusyhtiö Laine Publishing Oy sekä Suomen tavoittavin ruokayhteisö Satokausi Media Oy.