KMT 2019 lukijamäärät on julkistettu, Eevalla huikeat 376 000 lukijaa

KMT 2019 lukijamäärät on julkistettu, Eevalla huikeat 376 000 lukijaa
Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tuoreimmat tulokset on julkistettu tänään. A-lehtien mediat pärjäsivät tutkimuksessa hyvin.
Julkaistu 17.3.2020

Tuoreiden KMT 2019 tulosten mukaan suomalaiset lukevat lehtiä uskollisesti. Viikoittain lehtiä lukee digitaalisena 81 % vastaajista ja painettuna 74 % vastaajista. Väestöstä 87 % lukee aikakauslehteä kuukausittain, joko painettuna tai digitaalisena.

Eeva on Suomen luetuin naistenlehti, upea klassikko, joka herättää tunteita ja puhuu aidosti elämänkokemuksesta. Eeva tavoittaa uuden mittauksen mukaan 376 000 lukijaa kuukaudessa.

Suomen luetuin viikoittainen ajankohtaislehti Apu tuntee kohderyhmänsä kiinnostuksen kohteet valtakunnallisesti. Apu auttaa lukijaa ymmärtämään, mitä ajassamme tapahtuu, mikä on totta ja mikä on tärkeää. Apu tavoittaa 299 000 lukijaa viikossa.

A-lehdet dominoi asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehtien markkinaa. Suomen suurin sisustusmedia Avotakka on tunnettu ja arvostettu sisustamisen mediabrändi. Avotakka tuo uusia, raikkaita oivalluksia intohimoiselle sisustajalle ja kannustaa tekemään kestäviä valintoja. Avotakka tavoittaa 259 000 lukijaa kuukaudessa.

A-lehtien painettujen lehtien ja verkkosivustojen (Apu.fi, Demi.fi, Meilläkotona.fi, Lily.fi, Terve.fi) kokonaistavoittavuus on 1 811 000 (netto).

KMT 2019 lukijamäärät

Sisältöä ei voida näyttää
Valitsemasi suostumukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Muokkaa asetuksia evästeasetuksissa.

Asiakasmedioista Pirkka tavoittaa 1,76 miljoonaa lukijaa ja OP Lehti 704 000 lukijaa. Asiakasmedioita tuottaa Genero.

KMT 2019 uudistettiin kokonaan vastaamaan kuluttajien lukemiskäyttäytymisen ja mediakäyttäytymisen muutoksia. Merkittävimpänä uudistuksena on digitaalisen lukemisen nostaminen samanarvoiseksi painetun lehden lukemisen kanssa kaikissa lukemiseen liittyvissä kysymyksissä.

Tiedonkeruun, kohderyhmän, menetelmän ja datan tuottamisen uudistusten myötä on tärkeää huomioida, että mitään KMT 2019 tuottamia lukuja ei voi verrata aiempien vuosien KMT lukuihin. Kaikki trendit siis katkeavat ja uusia aletaan tuottamaan seuraavien KMT tulosten myötä.

Lehtien lukijamäärä eli lukijaestimaatti kertoo, kuinka monta tuhatta lukijaa kunkin painetun lehden keskimääräisellä numerolla on. Kokonaistavoittavuusluku on lehden keskimääräisen painetun numeron lukijamäärä lisättynä keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärällä.

Lisätietoja:

A-lehdet Oy, liiketoimintajohtaja Anna Ruohonen, +358 40 1376 512, anna.ruohonen@a-lehdet.fi

A-lehdet-konserni on mediasisältöjen, digitaalisen kaupankäynnin ja kasvumarkkinoinnin edelläkävijä. A-lehtien medialiiketoiminta julkaisee yli kahtakymmentä lukijoiden rakastamaa aikakauslehteä, tuottaa Suomen suosituimpia digitaalisia medioita verkkoon, edustaa noin 50:tä erilaista vaikuttajaa ja kehittää koko ajan uusia mediakerronnan muotoja. Genero on osa A-lehdet-konsernia.