Makuupussin kanssa Messukeskukseen – 5 havaintoa Assemblystä

Makuupussin kanssa Messukeskukseen – 5 havaintoa Assemblystä
Assembly kokosi 20.–23. helmikuuta pelikansan Helsingin Messukeskukseen. Vaikuttajamarkkinoinnin päällikkö Noora Verronen raportoi tapahtumasta.
Julkaistu 2.3.2020

A-lehdet ja Conquer Gaming osallistuivat Assemblyyn ensimmäistä kertaa yhdessä sen jälkeen, kun yhdistimme voimamme viime vuoden lopussa. Toteutimme tapahtumassa promootion Knorrille ja NOMNOMille.

Pelivaikuttajakenttä jakautuu työkseen pelaaviin e-urheilijoihin ja harrastepelaajiin, jotka keskittyvät usein pelien online-striimaamiseen. Markkinoijalle pelitapahtumat mahdollistavat vuorovaikutuksen yleisön kanssa, jota on haastava tavoittaa pelien ulkopuolella. Arvokkain anti on vahva pelaajayhteisö, jossa sana hyvistä peleistä ja brändeistä leviää nopeasti.

"Arvokkain anti on vahva pelaajayhteisö, jossa sana hyvistä peleistä ja brändeistä leviää nopeasti."

Visiitti Assemblyssä valottaa hyvin pelikulttuuria ja sitä, miten sitoutunut peliyhteisö on. Tiesitkö esimerkiksi, että…

  1. Pelaajat saapuvat tapahtumaan pakettiautojen ja rullakoiden kera. Suurin osa osallistujista vuokraa konepaikan, mikä tarkoittaa, että osallistuja tuo mukanaan muun muassa tietokoneen, näppäimistön ja pelituolin. Moni koristelee pelipaikkansa näyttävästi esimerkiksi värivaloilla. Oma persoona halutaan tuoda esiin.
  2. Pelaaminen ei ole vain nuorten juttu. Assemblyssä pelipaikan vuokranneiden ikähaarukka vaihtelee esiteineistä nelikymppisiin. Vuodesta 1992 järjestetyllä tapahtumalla on jo pitkät perinteet.
  3. Osa viettää Messukeskuksessa koko viikonlopun, jolloin varusteisiin kuuluvat myös petivaatteet. Yöpymiselle on varattu erillinen nukkumatila. Toiset ottavat torkkunsa pelituolissa. Pelaajilla on mukanaan eväitä, joiden laittoa varten tapahtuman järjestäjä tarjoaa mikroaaltouunin ja vedenkeittimen.
  4. Viikonlopun aikana pelataan, suoratoistetaan pelejä verkkoon ja hengaillaan ystävien kanssa. Ruudulta seurataan oman pelin lisäksi toisten pelaajien striimejä, vaikka nämä olisivat itse paikan päällä. Viikonlopun aikana järjestetään monenlaisia turnauksia kilpapeleistä pöytäkiekkoon. Yleisö moninkertaistuu verkkoon striimattavien lähetysten kautta.
  5. Markkinoijille tapahtuma oli erinomainen tilaisuus saada tuotteensa kohderyhmänsä hyppysiin ja samalla sana brändistään liikkeelle peliyhteisössä. NOMNOMin janojuomat menivät kuumille kiville ja lähes jokainen osallistuja sai lounaakseen Knorrin Snack Potin.

Pelaajat ovat somevaikuttajakentän tuoreimpia tulokkaita. E-urheilussa ja pelialalla liikkuu valtava määrä rahaa ja Suomi on yksi nopeimmin kasvavista markkinoista. Yritykset ovat sponsoroineet pelaajia jo tovin, mutta strateginen vaikuttajamarkkinointi on peliskenessä vielä tuore ilmiö.

Peliyhteisöjen demografinen profiili vaihtelee paljon pelistä riippuen. Yhteistyö e-urheiluorganisaation kanssa auttaa mainostajaa löytämään kohderyhmänsä ja oikeat vaikuttamisen keinot eri kanavissa.

Assemblyn kesätapahtuma järjestetään elokuussa 2020. Mennäänkö mukaan yhdessä?

Kuvat: @jessesharp.films