Monivaiheinen osallistuminen – näin Demi-kalenteri tehtiin yhdessä nuorten kanssa

Monivaiheinen osallistuminen – näin Demi-kalenteri tehtiin yhdessä nuorten kanssa
Kun kohderyhmää kuullaan toimitusprosessin jokaisessa vaiheessa, lopputulos palkitsee. 97 prosenttia Demi-kalenterin hankkineista antoi sille hyvän tai kiitettävän arvosanan.
Julkaistu 3.11.2020

Mitä halusimme tehdä?

Demin lukuvuosikalenteri on joka vuosi ilmestyvä painettu kalenteri, jossa on viikkoaukeamien lisäksi paljon muutakin sisältöä. Nyt tavoitteena oli tehdä nuorille entistäkin hyödyllisempi ja kiinnostavampi kalenteri ja selvittää, mitä digitaaliseen mediaan kasvanut Z-sukupolvi toivoo tuotteelta uudenlaisessa markkinatilanteessa.

Demin toimitus halusi nuoret aiempaa vahvemmin mukaan ideoimaan ja tekemään kalenterin sisältöjä. Toimitus halusi testata, miten kohderyhmän mielipiteet ja ideat tulevat kuulluksi kalenterin teon jokaisessa vaiheessa.

Miten toteutimme sen?

Kalenterin rakenne suunniteltiin edellisvuoden kalenterin käyttäjiltä tulleiden palautteiden perusteella Demin toimituksessa. Lisäksi mukaan ideoimaan kutsuttiin Z-sukupolveen kuuluva tubettaja Elisa Malik, joka on tehnyt paljon suosittuja bullet journal -aiheisia videoita. Hän osallistui myös kalenterin markkinointiin.

Kalenterin sisältöjen kirjoittajiksi rekrytoitiin kolmen alle 20-vuotiaan freelancerin ydintiimi, jotka toteuttivat sisällöt Demin toimituksen avustamina. Kalenterin sisältöihin kysyttiin myös mielipiteitä ja ideoita laajemmalta joukolta nuoria Demin someyhteisössä.

Miten nuoret osallistuivat?

Kalenterin käyttäjät toivoivat kalenteriin lisää vinkkejä, jotka Demin toimitus päätti pyytää suoraan nuorilta. Demin Instagram-yhteisön seuraajille tehtiin verkkokysely, jossa heitä pyydettiin jakamaan parhaat vinkkinsä eri aiheista. Kaikkien vastaajien kesken arvottiin kolme tulevaa Demi-kalenteria. Vastaajia oli yli 100.

Nuorten freelancereiden kanssa solmittiin avustajasopimukset, ja sisältöjä ideoitiin ja editoitiin tavallisen toimitusprosessin tapaan sähköpostin välityksellä. Nuorille maksettiin jokaisesta jutusta palkkio. Juttujen kirjoittamisen lisäksi ydintiimi kuratoi muiden nuorten ideoita: he valitsivat kyselyyn tulleista vinkeistä parhaat, editoivat ne ja koostivat niistä monipuolisen kokonaisuuden kalenteriin.

Lisäksi iso joukko nuoria osallistui kalenterin suunnitteluun Demin Instagram-yhteisössä, jossa nuoret saivat Instagram-storyissa esimerkiksi äänestää kannen väristä sekä viikkoaukeaman mallista.

Mitä oivalsimme?

Monivaiheinen osallistuminen on ketterä tapa ottaa laaja joukko nuoria mukaan journalististen sisältöjen tekemiseen sekä tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Kun nuoret otetaan mukaan tarpeeksi ajoissa, vaikutusmahdollisuudet ovat aitoja eivätkä näennäisiä.

Osallistumisen tapoja olivat esimerkiksi äänestäminen Instagram-storyssa, vastaaminen verkkokyselyyn ja freelance-kirjoittaminen. Helpot osallistumistavat somessa varmistavat moniäänisyyden, ja freelance-kirjoittajilta saadaan syvällistä näkemystä.

Nuorille kannattaa myös antaa vastuuta. Kun nuorten freelancer-tiimi juttujen kirjoittamisen ohella kuratoi ja editoi kalenteriin valmiin kokonaisuuden muiden nuorten kirjoittamista vinkeistä, kokonaisuudesta tuli monipuolinen ja nuorille relevantti.

Kohderyhmän kanssa tehty kalenteri oli tykätty. Palautekyselyn vastanneista 97 prosenttia antoi Demi-kalenterille kiitettävän tai hyvän kouluarvosanan, ja NPS-asteikolla suosittelijoita oli 82 prosenttia.

Mitä sinä voit tehdä?

  • Hyödynnä toimitustyössä eritasoisia osallistumisen tapoja: monia nuoria kiinnostaa mahdollisimman helppo matalan kynnyksen osallistuminen, joitakin taas mediasisältöjen tekeminen ammattijournalistien ohjauksessa. Hyödynnä siis somea sekä kyselyitä ja palkkaa nuoria mahdollisuuksien mukaan.
  • Tarjoa osallistumisesta palkkio tai mahdollisuus palkintoon. Freelance-työstä pitää tietysti aina maksaa palkkio, mutta kevyempään osallistumiseen voi hyvin kannustaa esimerkiksi arvottava tuotepalkinto. Täysin palkkiottoman osallistumisen pitää olla hauskaa ja helppoa – esimerkiksi Instagramin äänestysten klikkailua
Kiinnostuitko?
Autamme löytämään parhaat ratkaisut ja kiinnostavimmat tarinat, joilla teet vaikutuksen nuorten kohderyhmään. Täytä yhteystietosi alle, niin otamme sinuun yhteyttä. Tavoitat A-lehtien yritysasiakasmyynnin myös aina +358 50 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi