Palkintoja voittanut Apu Juniori siirtyy lasten suosimaan muotoon digiin

Palkintoja voittanut Apu Juniori siirtyy lasten suosimaan muotoon digiin
Apu Juniori tarjoaa lapsille aiempaa monipuolisemmin laatusisältöä heidän suosimassa digitaalisessa formaatissa. Apu Juniori siirtyy digimediaksi kesäkuussa. Viimeinen painettu lehti ilmestyy 22.5.2024.
Julkaistu 15.4.2024

”Lasten mediankäyttö on viime vuosina digitalisoitunut lähes täysin, ja siksi mekin haluamme tuottaa laadukasta ja luotettavaa sisältöä lapsille sinne, missä he sitä käyttävät. Apu Juniorin parhaat sisällöt löytyvät jatkossa Apu360-sovelluksesta. Juttujen parissa voi viihtyä, mutta niistä on apua myös läksyjen teossa. Toivon, että myös opettajat löytävät niiden pariin.”, Apu Juniorin päätoimittaja Marja Aarnipuro kuvaa.

Apu Juniorin pääkohderyhmä on alakoululaiset lapset. Apu Juniori on pitänyt tärkeänä lasten lukutaidon edistämistä ja luotettavan tiedon tarjoamista. Tätä tutkittua tietoa on tarjolla lapsille myös jatkossa Apu360-sovelluksessa. Digitaalisessa muodossa lapsille suunnatut sisällöt ovat yhä useamman saatavilla ja ne tavoittavat jopa suuremman yleisön kuin painettu lehti.

A-lehdet uskoo vahvasti aikakausmediaan ja panostaa sen kehittämiseen. Sisältöjä tehdään nyt ja tulevaisuudessa yhä monimuotoisemmin. Lehdellä on vahva roolinsa, mutta digitaalinen media antaa mahdollisuuden tuoda laadukasta sisältöä myös liikkuvan kuvan ja äänen muodossa. Tästä on hyvänä esimerkkinä A-lehtien laaja podcast-tuotanto.

Apu Juniori palkittiin hyvästä sisällöstä ja hyvistä teoista

Apu Juniori on saanut lukuisia palkintoja vuosien varrella. Voitto Editkilpailussa v. 2019 tuli kategoriassa Paras brändilaajennus. Vuonna 2022 Apu Juniori sai Erikois-Edit-voiton tuotettuaan ukrainankielisen numeron, jota jaettiin SOS-Lapsikylän kanssa Ukrainasta Suomeen sotaa paenneille alakoululaisille. Toimitus lahjoitti palkintorahat sotaa paossa Suomessa oleville lapsille. Suuri Journalistipalkinto 2019 -kilpailussa Apu Juniori oli finaalissa ehdolla vuoden journalistiseksi teoksi.

Apu Juniori on tukenut lukemisen lisäksi lasten ja nuorten kirjoittamista. Se on ollut useampana vuonna mukana palkitsemassa Napero-Finlandian kirjoituksia ja julkaissut voittaneita satuja lehdessä. Lisäksi lehden sisältöjä on tehty yhdessä Junnu-luokkien kanssa. Lehden sisällön tekoon osallistui alakoululaisia ympäri Suomen. Junnu-luokkien oppilaat mm. kommentoivat lehteä, ideoivat juttuja, kirjoittivat arvioita ja heitä haastateltiin lehteen. Oppilaat saivat samalla mediakasvatusta ja kokemusta lehdenteosta. Apu Juniori teki myös tutkitun tiedon teemavuoden erikoisnumeron yhdessä Sivistystyönantajien kanssa.

A-lehdet panostaa aikakausmedian laatuun ja monipuolisuuteen

A-lehdet uskoo aikakausmediaan ja panostaa sen kehittämiseen. Sisältöjä tehdään nyt ja tulevaisuudessa yhä monimuotoisemmin. Lehdellä on vahva roolinsa, mutta digitaalinen media antaa mahdollisuuden tuoda laadukasta sisältöä myös liikkuvan kuvan ja äänen muodossa. Tästä on hyvänä esimerkkinä A-lehtien laaja podcast-tuotanto.

Hyvä esimerkki uudenlaisesta, laatusisältöjä yhdistävästä digimediasta on Apu360, joka oli ehdolla Grand One -kilpailussa paras käyttökokemus -kategoriassa ja Editkilpailussa se kilpailee kategorioissa Vuoden ulkoasu ja Vuoden digi. Apu360:n sisältö voisinko minäkin tappaa? kisaa vuoden video tai audio -kategoriassa. Editkilpailussa vuoden digi -kategoriassa ehdolla on myös A-lehtien Meillä kotona -kaupat.

Satsaus laadukkaisiin painettuihin lehtiin näkyy siinä, että A-lehtien lehdillä on laaja ja sitoutunut lukijakunta. Esimerkiksi 90-vuotisjuhlavuottaan viettävä Eeva oli KMT-tutkimuksen mukaan painetuista yleisölehdistä lukijamäärältään kaikkein suurin 309 000 lukijallaan. Avun painettu viikkolehti ja digimedia kasvattivat kokonaistavoittavuuttaan, ja ne tavoittavatkin lähes puoli miljoonaa (454 800) lukijaa viikoittain. Kaikkien A-lehtien painettujen ja verkkosivustojen nettokokonaistavoittavuus on 1,6 miljoonaa.