Trendi on vuoden yleisömedia ja Hippo vuoden asiakasmedia – Editgaalassa palkittiin myös Demi ja Imageen kirjoittava Juhani Karila

Trendi on vuoden yleisömedia ja Hippo vuoden asiakasmedia – Editgaalassa palkittiin myös Demi ja Imageen kirjoittava Juhani Karila
Aikakausmedian järjestämän Editkilpailun palkinnot jaettiin eilen virtuaalisesti järjestetyssä gaalassa. Kilpailussa palkitaan vuosittain parhaita aikakausmedian tekijöitä.
Julkaistu: 19.3.2021

A-lehtien medioista Demi voitti kahdessa sarjassa, Imageen kirjoittanut toimittaja Juhani Karila palkittiin vuoden aikakauslehtitoimittajana ja Trendi nappasi Vuoden aikakausmedia -palkinnon yleisömedia-sarjassa. OP Osuuskunnan Hippo-lehti palkittiin parhaana asiakasmediana. Sen uudistamisesta on vastannut konserniyhtiömme Genero.

Sanna Lehdon kuvat Demissä palkittiin parhaana lifestyle-kuvasarjana

Vuoden kuva aikakausmediassa -sarjan kolmeen erityyppiseen sarjaan ehdotettiin voittajaksi 74 kuvaa tai kuvasarjaa. Tuomariston arvioinneissa painopiste on siinä, miten kuvat tuovat jotakin lisää julkaistuun juttuun.

Parhaana lifestyle-kuvasarjana palkittiin valokuvaaja Sanna Lehdon Demiin kuvaama kuvasarja ”Normaalia verta”.

Tuomaristo perusteli valintaansa seuraavasti: teknisesti upeasti toteutettu kuvasarja on kauniisti rakennettu kokonaisuus, johon tietty lavastuksellisuus sopii. Tabuaihe, kuukautiset, on normalisoitu visuaalisesti vahvalla, jopa erehtymättömällä tavalla. Ilman harmonisia ja samalla hätkähdyttäviä kuvia juttu olisi katteeton. Sarja on kuvajournalismia parhaimmillaan: taidetta, merkitystä, sanomaa ja tunteita.

Kuva sarjasta Normaalia verta, valokuuvaja Sanna Lehto / Demi

Sekasin by Demi palkittiin vuoden brändilaajennuksena aikakausmediassa

Vuoden brändilaajennus aikakausmediassa -sarja oli toista kertaa mukana kilpailussa. Tuomariston arvioinneissa painottui lukijoiden sitouttaminen, brändinlaajennuksen menestys ja teon tai kampanjan innovatiivisuus ja rohkeus.

Voittajaksi valittiin Sekasin by Demi ja tuomaristo perustelee voittoa seuraavasti: nuoren yleisön tarpeista ja toiveista syntynyt sadan journalistisen jutun kokonaisuus on yhteiskunnallisesti vaikuttava ja ajankohtainen kampanja nuorten mielenterveyden tueksi. Kohderyhmää lähestyttiin sekä lehden erikoisnumerolla että useiden muiden kanavien kautta tavalla, joka puhuttelee, ohjaa avun äärelle ja ottaa mukaan keskusteluun aiheesta. Keskeiset tavoitteet, vuorovaikutteisuus ja nuorilta nuorille -näkökulmat, on huomioitu muun muassa nuorten omien kertomusten kautta.

Sekaisin by Demi -kansi, Demi 11/2020

Vuoden aikakauslehtitoimittajana palkittiin Imageen kirjoittanut Juhani Karila

Kilpailukriteereiden mukaan vuoden aikakauslehtitoimittaja jäsentää sisällön perustellusti ja hyödyntää tarvittavia taustatietoja, eivätkä hänen luomansa sisällöt jätä lukijaa kylmäksi. Vuoden 2020 kilpailuun tuli 39 ehdotusta palkittavasta toimittajasta. Vuoden toimittajana palkittiin Juhani Karila hänen Imagessa julkaistuista jutuista.

Tuomaristo kommentoi valintaa seuraavasti: toimittajan tarkkanäköisyys itsensä ja ympäristönsä havainnoijana tekee tutuista asioista tuoreita. Hän pystyy henkilökohtaisen kautta selittämään ja jopa tarjoamaan osaratkaisua isoihin ilmiöihin. Hurmaava, uniikki ja persoonallinen tarinanrakennus avaa ajankohtaisia ilmiöitä tavalla, joka kutsuu esiin lukijan omia kokemuksia. Karilalla on erinomaisen toimittajan kaikki ominaisuudet: tietopohja, terävä analyysi, omakohtaisuus, elämyksellisyys ja liikkuvuus ajassa.

Lue Juhani Karilan Imageen kirjoittamat jutut Apu.fistä tästä:

Juhani Karila, valokuva: Laura Malmivaara

Vuoden aikakausmedia on Trendi

Vuoden aikakausmedia -kategoriassa on oma sarjansa yleisömedioille, ammatti- ja järjestömedioille sekä asiakasmedioille. Palkittavat ovat ammattitaidolla ja laadukkaasti toteutettuja ja kohderyhmiään puhuttelevia kokonaisuuksia. Vuoden yleisömediana palkittiin Trendi.

Tuomariston perustelut: vuosi 2020 oli Trendille erittäin onnistunut; se kasvatti ainoana naistenlehtenä lukijamääräänsä, irtonumeromyynti ylitti myyntitavoitteet useasti vuoden aikana ja Instagram-tilin seuraajamäärissä tehtiin ennätyksiä. Lehden sisältöön ja kuviin on tuotu onnistuneesti lukijoiden moninaisuus. Erinäköisiä, -taustaisia ja -ikäisiä henkilöitä on esitelty omina itsenään. Juttujen yllättävät näkökulmat nostavat esiin ilmiöitä, jotka vasta kuplivat pinnan alla.

Trendi palkittiin Vuoden aikakausmediana sarjassa yleisömedia

A-lehtien konserniyhtiö Genero ja OP Osuuskunnan Hippo-lehti palkittiin Vuoden aikakausmedia -kategoriassa vuoden asiakasmediana.

Tuomariston perustelut: lasten Hippo-lehti antaa vanhemmille mielikuvan vastuullisesta ja ihmisläheisestä toimijasta. Se on pankin asiakkaille lisäarvoa tuottava palvelu, jonka kautta tavoitellaan, vanhempien suostumuksella, uskollisia ja tulevaisuudessakin sitoutuneita asiakkaita. Lehti tarjoaa lapsille onnistumisen elämyksiä, kehittävää ja hauskaa puuhaa sekä hyödyllistä tietoa, jota voi yhdessä vanhempien kanssa pohtia. Raikas visuaalinen ilme näkyy myös uudessa Hippo.fi -verkkopalvelussa.

Hippo palkittiin Vuoden aikakausmediana sarjassa asiakasmedia

Kaikki voittajat löytyvät Aikakausmedian Editkilpailun verkkosivuilta tästä linkistä. A-lehdet onnittelee kaikkia voittajia!