Tutkimus: Kuluttajat kaipaavat nyt yrityksiltä empatiaa ja helpotusta arkeensa

Tutkimus: Kuluttajat kaipaavat nyt yrityksiltä empatiaa ja helpotusta arkeensa
A-lehtien tutkimus kertoo, että suomalaiset odottavat yrityksiltä empatiaa ja arvostavat ihmisläheistä viestintää sekä ratkaisuja, jotka tuovat helpotusta arkeen.
Julkaistu: 28.4.2020

A-lehtien Median kulutus ja markkinointi poikkeusoloissa -tutkimus pureutui siihen, miten koronatilanne vaikuttaa median kuluttamiseen ja markkinointiin. Verkkokysely toteutettiin 26.3.–3.4.2020 välisenä aikana, jolloin suomalaiset ovat eläneet poikkeusoloissa koronatilanteen takia. Kyselyyn vastasi 1 311 henkilöä, ja sen toteutti A-lehtien toimeksiannosta Digitalist.

Suomalaiset hakeutuvat iloa tuottavan sisällön pariin

Neljäsosa kyselyn vastaajista sanoo kokevansa koronasta uutisoinnin ahdistavaksi ja vajaa kolmannes koittaa välttää negatiivista uutisointia tilanteesta. 61 % vastaajista on huolestunut valeuutisten leviämisestä.

Tulokset kertovat, että nyt kaivataan iloa ja positiivisuutta. 57 % vastaajista hakeutuu aktiivisesti iloa tuottavan sisällön pariin ja 48 % toivoisi näkevänsä myönteisempää sisältöä ja mainontaa. Noin puolet vastaajista kertoo, että yhteisöllisyyden korostaminen koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa lisää turvallisuuden tunnetta.

Yrityksiltä toivotaan ymmärrystä ja helpotusta arkeen

Selvitimme myös, minkälaista viestintää suomalaiset odottavat yrityksiltä ja brändeiltä poikkeusoloissa. Vain 6 prosenttia vastaajista uskoo, ettei yritysten tulisi viestiä koronatilanteessa mitenkään.

Vastaajat jakavat näkemyksen siitä, että yritysten on tärkeää toimia vastuullisesti. Kyselyn mukaan 72 % kuluttajista kaipaa yrityksiltä tukea ja ymmärrystä ja 85 % arvostaa erityisesti toimia, jotka tuovat heidän arkeensa helpotusta, kuten lyhennysvapaita lainoihin. Lisäksi 78 % mielestä nyt on oikea aika miettiä uusia tapoja palvella kuluttajia, mikä voi tarkoittaa esimerkiksi uusia digitaalisia palveluita.

Ajankohtaisesti ja aktiivisesti viestivät brändit jäävät mieleen

Kun vastaajia pyydettiin nimeämään yrityksiä, jotka ovat hoitaneet koronatilanteesta johtuvan viestinnän erityisen hyvin, esiin nousivat muun muassa Yle, S-ryhmä, K-ryhmä, Lidl, Finnair, Telia ja Wolt. Yritykset, jotka ovat jääneet poikkeuksellisessa tilanteessa positiivisella tavalla mieleen, saavat vastaajilta kiitosta asiallisesta, selkeästä, luotettavasta ja nopeasti reagoivasta viestinnästä.

Vastausten mukaan nyt toimii markkinointi, joka on ihmisläheistä, rakentaa yhteisöllisyyttä ja tukee kuluttajia positiivisella tavalla uudessa erilaisessa arjessa.

Jos tarvitset apua markkinointiin tai haluat kuulla lisää Median kulutus ja markkinointi poikkeusoloissa -tutkimuksen tuloksista, ota yhteyttä A-lehtien yritysasiakasmyyntiin. Tavoitat meidät aina osoitteesta yritysasiakkaat@a-lehdet.fi tai palvelunumerosta +358 414 4200. Voit myös jättää yhteydenottopyynnön täyttämällä alla olevan lomakkeen.

Ota yhteyttä
Täytä tietosi alle, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.