Olet täällä

Mitä on chatfiction – ja miksi markkinoijan kannattaa ymmärtää, mistä ilmiössä on kyse

Snapchat-sukupolvi koukutetaan tarinoihin puhelimen ruudulla. A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula kertoo, mistä chatfictionissa on kyse ja miksi yritysten kannattaa hyödyntää chatfictionia markkinoidessaan nuorille.

Chatfiction on sosiaaliseen mediaan kirjoitettua fiktiota

Chatfictionissa lyhyet tarinat etenevät puhelimen ruudulla päähenkilöiden välisinä viestikeskusteluina. Chatfiction-kerronnan pioneeri on vuonna 2015 julkaistu yhdysvaltalainen Hooked-sovellus, jossa selkäpiitä riipivät kauhutarinat etenevät puhelimen ruudulla tekstiviestien muodossa. Sen sijaan, että lukija kääntelisi kirjan sivuja, dialogi etenee napauttamalla sormella ruutua. Muita chatfictioneita ovat esimerkiksi nuorille naisille suunnattu amerikkalainen Is it Just me? by Babe ja Suomen ensimmäinen WhatsApp-draama, Demin julkaisema Pientä säätöä.

Chatfictionista on tullut Snapchat-sukupolven kirjallisuutta

Monet aikuiset tuskailevat, kun nuoret eivät enää lue. Chatfiction on kuitenkin oivallinen esimerkki siitä, että nuoret koukuttuvat tarinoihin, kunhan sisältö tarjoillaan oikeassa kanavassa nuorille luontaisella tavalla. Esimerkiksi Hooked-sovellus on ladattu yli 20 miljoonaa kertaa, ja kohderyhmää ovat pääasiassa 13–24-vuotiaat nuoret. Hookedin perustaja Prerna Gupta on paljastanut, että Hookedin tavoitteena on olla teinien seuraava Netflix ja yhtä suuri ilmiö kuin Harry Potter.

Myös Demin julkaisema WhatsApp-draama Pientä säätöä osoittautui huikeaksi menestykseksi. Kolmen lukioikäisen tytön ystävyydestä kertovan tarinan jaksoja on katsottu Demin some-kanavissa yli puoli miljoonaa kertaa, ja kohderyhmä kuvaili sarjaa ”paremmaksi kuin Skam”.

Chatfiction on uusi keino sitouttaa some-yleisöjä

Sarjamaiset sisällöt ovat hyvä keino sitouttaa ja aktivoida some-seuraajia. Sen on osoittanut esimerkiksi Is it Just me? by Babe -sarjan katsojatilastot. Keskimääräinen Is It Just Me? -jakso kerää jopa 129 000 tykkäystä, kommenttia tai jakoa Facebook-kanavissa. Myös Demin Pientä säätöä sitoutti some-yleisöä uudella tavalla. Instagram Storiesissa julkaistu sarja houkutteli muutamassa viikossa Demin Instagram-tilille 5000 uutta seuraajaa, jotka reagoivat sarjaan tykkäyksillä ja kommenteilla.  

Sisältömarkkinointi on luonteva osa chatfiktiota

Teinit suhtautuvat mainontaan kriittisemmin kuin aiemmat sukupolvet. Siksi vaikutus teiniin pitää tehdä koukuttavalla sisällöllä ja kiinnostavalla tarinalla. Pientä säätöä -sarjan kolme osaa toteutettiin kaupallisessa yhteistyössä Mehiläisen kanssa, ja kumppanin tavoitteena oli tehdä lääkärikeskuksesta helposti lähestyttävä nuorille naisille. WhatsApp-draaman yhteydessä tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että Mehiläisen kampanja nosti merkittävästi Lääkärikeskus Mehiläisen tunnettuutta ja vaikutti positiivisesti kohderyhmän mielikuvaan Mehiläisestä.

Oletko kiinnostunut kaupallisesta kumppanuudesta Demin Whatsapp-draaman seuraavassa osassa? Ota yhteyttä A-lehtien mediamyyntiin yhteyshenkilöösi tai 050 414 4200 tai mediamyynti@a-lehdet.fi

  

Anni Lintula on A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja. Hän on työskennellyt kymmenen vuotta teinikohderyhmän parissa ja ollut toteuttamassa lukuisia tutkimushankkeista nuorista. Lintula on ollut perustamassa lukuisia nuorille suunnattuja mediatuotteita kuten Tube-lehden ja Pientä säätöä WhatsApp-draaman.

  

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

Blogi: Haluatko tavoittaa nuoret kuluttajat? Muista nämä!

Casevideo: Kampanja, joka teki lääkärikeskuksesta sopivan ja helposti lähestyttävän nuorille naisille

Blogi: Paras brand match huomioi myös yleisön