Haluatko tavoittaa nuoret kuluttajat? Muista tämä!

Haluatko tavoittaa nuoret kuluttajat? Muista tämä!
Kännykkä kourassa syntynyt sukupolvi Z eroaa arvoiltaan, kulutustottumuksiltaan ja mediankäyttötavoiltaan radikaalisti aiemmista sukupolvista. Nämä viisi asiaa yritysten ja markkinoijien kannattaa ymmärtää uudesta sukupolvesta, joka muuttaa maailmaa enemmän kuin vielä ymmärrämmekään.
Julkaistu 2.4.2018

Heillä on kultakalan keskittymiskyky

Vuosina 1995−2010 syntyneet zetat ovat todellisia multitaskaajia, jotka sukkuloivat sulavasti viiden ruudun välillä. Nuorten keskittymiskyky on tutkimusten mukaan vaivaiset 8 sekuntia, mikä tarkoittaa, että teinin kiinnostus on kaapattava välittömästi. Hyvä uutinen on se, että jos sisältö on on nuoren mielestä aidosti koukuttavaa, hän voi viihtyä sen parissa tuntitolkulla.

He ovat liberaaleja

Sukupolvi Z:tan käsitys identiteetistä, sukupuolesta ja seksuaalisuudesta on huomattavasti liberaalimpi kuin aiemmilla sukupolvilla. Esimerkiksi seksuaalisuutta ei tarvitse ahtaa mihinkään muottiin: nuori tietää, että voi rakastaa yhtenä päivänä tyttöä ja toisena poikaa ja kolmantena ihmistä joka ei koe olevansa kumpaakaan. Yritykset, jotka jakavat nuorten liberaalit arvot, voittavat uuden sukupolven luottamuksen.

Tärkeintä heille on aitous

Sukupolvi Z viis veisaa täydellisyydestä, tärkeäintä heille on olla aito. Zetat samaistuvat mieluummin tavalliseen ihmiseen kuin perinteisiin julkisuuden henkilöihin, ja suomalaisten nuorten seuratuimpien idolien joukosta kuusi ensimmäistä henkilöä on tubettajia. Nuoret peräänkuuluttavat aitoutta myös mainostajilta: 63 prosenttia nuorista kertoo, ettet pidä mainoksista, joissa elämä esitetään täydellisenä.

He haluavat osallistua

Uudelle sukupolvelle sisältö ei ole itseisarvo, vaan se on kommunikoinnin väline ja tapa kertoa jotain itsestään. Sukupolvi Z ei ole kiinnostunut sisällön vastaanottamisesta, vaan se haluaa aktiivisesti osallistua ja olla mukana suosikkibrändiensä tarinassa. Uusi sukupolvi odottaa mainostajilta myös kaverillista kahdenkeskeistä viestintää. Nuorten suosituimpia some-palveluja ovat suljetut, henkilökohtaiset palvelut, kuten WhatsApp ja Snapchat.

He haluavat laadukasta mainontaa

Mainosten ja markkinoinnin ympärillä kasvaneet nuoret suhtautuvat mainontaan kriittisemmin kuin aiemmat sukupolvet. 82 prosenttia nuorista ohittaa display-mainokset jos suinkin pystyvät ja yli 50 prosenttia blokkaa mainokset kokonaan. Markkinoijan on tehtävä vaikutus nuoreen kiinnostavalla sisällöllä ja hyvällä tarinalla. Jos sisältö on kiinnostavaa, Z-sukupolvi ei koe kaupallisuutta ongelmana: esimerkiksi 77 % tubettajien katselijoista sanoo, ettei kaupallisuus ei häiritse videon katselua, kunhan videon aihe on mielekäs. Markkinointi uudelle sukupolvelle vaatiikin rohkeita kokeiluja ja uudenlaisia lähestymistapoja.

Teksti: Anni Lintula

Anni Lintula on A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja. Hän on työskennellyt kymmenen vuotta nuorisokohderyhmän parissa ja ollut toteuttamassa lukuisia tutkimushankkeista nuorista. Lintula on ollut perustamassa lukuisia nuorille suunnattuja mediatuotteita kuten Tube-lehden ja Pientä säätöä WhatsApp-draaman.