Zetapodi on podcast nuorista, jotka muuttavat maailman - Kuuntele kaikki jaksot tästä

Zetapodi on podcast nuorista, jotka muuttavat maailman - Kuuntele kaikki jaksot tästä
Sukupolvi Z, eli noin 10-24-vuotiaat nuoret, eroaa arvoiltaan, asenteiltaan ja kulutustottumuksiltaan radikaalisti aiemmista sukupolvista. Nuoret vaikuttavat perheiden ostopäätöksiin jo nyt, ja heillä on globaalisti 44 miljardin dollarin ostovoima. Yrityksillä ja medialla alkaakin olla kiire ymmärtää kuluttajia, jotka ratkaisevat monien brändien kohtalon. Kuuntele Zetapodi, niin tiedät miten maailma muuttuu nuorten mukana.
Julkaistu 3.10.2019

Jakso 20: Miksi media-alalle tarvitaan teini-ikäisiä?

Lapsille ja nuorille suunnatussa journalismissa vuorovaikutus on tärkeää: Z-sukupolvi ja tätä nuoremmat alfat haluavat vaikuttaa. Miten yhteistyön saa käyntiin? Miksi kaikki mediat hyötyisivät tettiläisistä ja verkkokyselyistä? Keskustelemassa aiheesta Demin tuottaja Roosa Oksanen ja nuorten toimituksen Roosa Ripatti. Jakso on neljäs osa #nuoretmyös-hankkeeseen syventyvää sarjaa, jonka juontaa Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto.

Jakso 19. Nuoret eivät ole yksi joukko. Millaista moninaisuutta media tarvitsee?

Somesta ja Netflixistä löytyy laaja kirjo nuorten ääniä, ja myös journalismilta odotetaan yhä enemmän samaistumispintaa ja diversiteettiä. Jutuissa korostuvat helposti ääripäät: nuoret nähdään joko huolenaiheina tai inspiroivina maailmanparantajina. Tunnistaako Z-sukupolvi itseään jutuista? Millaisia nuoria perintiseen mediaan kaivataan lisää? Keskustelemassa aiheesta Demin AD Eeva Värtö ja Yasmin Najjar, joka haluaa edistää diversiteettiä elokuvantekijänä. Jakso on kolmas osa #nuoretmyös-hankkeeseen syventyvää sarjaa, jonka juontaa Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto.

Jakso 18. Miten journalismin pitää muuttua, jotta se kiinnostaisi nuoria?

Z-sukupolvi käyttää mediaa eri tavalla kuin vanhemmat ikäluokat. Jos journalismi haluaa pysyä merkityksellisenä myös tulevaisuudessa, toimitusten tulee huomioida nuoret paremmin. Tehdäänkö samalla kiinnostavampaa mediaa ihan kaikille? Keskustelemassa Demin somestrategi Essi Rundgren sekä radiotoimittajaksi valmistunut Minttu Tikkanen. Jaksossa syvennytään #nuoretmyös-tutkimuskyselyn tuloksiin. Juontajana on Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto, joka vetää myös Media-alan tutkimussäätiön rahoittamaa #nuoretmyös-hanketta.

Jakso 17. Miksi nuoret hiljennetään yhteiskunnallisessa keskustelussa?

Missä käydään kiinnostavin yhteiskunnallinen keskustelu nyt ja tulevaisuudessa? Mikä on journalistien rooli, kun poliittisesti aktiiviset nuoret kohtaavat verkkovihaa? Jos mitään ei tehdä, se voi ajaa Z-sukupolven nuoret etsimään aina uusia alustoja missä vaikuttaa – kanaviin, joihin aikuiset eivät löydä. Aiheesta keskustelevat ilmastoaktivisti Sara Nyman, Demin digitaalisen median tuottaja Viivi Aaltovesi sekä tutkija Niina Sormanen. Jakso aloittaa #nuoretmyös-hankkeeseen syventyvän neljän jakson sarjan, jonka juontaa Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto.

Jakso 16. Tuhoaako älypuhelin nuorten mielenterveyden?

Noin joka neljäs nuori kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä, ja eri tutkimusten mukaan nuorten lievät ahdistus- ja uupumusoireet vaikuttavat lisääntyneen. Mikä on sosiaalisen median ja älypuhelimien rooli ilmiön taustalla? Aiheeseen pureutuvat Helsingin yliopiston nuorisolääketieteen dosentti Silja Kosola ja nuorten kohderyhmän asiantuntija, Demin konseptisuunnittelija Aino Salonen.

Jakso 15. Elävätkö nuoret tekstinjälkeistä aikaa?

TikTok, Instagram, Snapchat... Kun seuraa nuorten somen käyttöä, viesti on selvä: he tuottavat ja kuluttavat sisältöä videoiden, kuvien ja äänen muodossa. Samaan aikaan suomalaisten nuorten lukutaito on romahtanut ja lukemiseen käytetty aika on puolittunut. Tässä Zetapodin jaksossa kurkistetaan tekstinjälkeiseen tulevaisuuteen. Mitkä ovat kirjallisuuden uudet muodot, kuten chatfiction ja transmediallinen tarinankerronta? Entä onko pelituntemus uusi sivistyksen muoto? Studiossa liiketoimintajohtaja Anni Lintulan vieraana on nykykulttuurin professori Raine Koskimaa Jyväskylän yliopistosta.

Jakso 14. Sukupolvi Z töissä: Mikä muuttuu, kun nuoret valtaavat konttorit?

Ovatko organisaatiot valmiina kohtaamaan Z-sukupolven, joka peräänkuuluttaa työltä merkityksellisyyttä ja hauskuutta? Nuoret ovat myös aiempia sukupolvia individualistisempia, mikä ravistelee työpaikkojen hierarkioita ja asettaa työnantajille paineita rakentaa työpaikkaa työntekijöiden toiveiden ympärille. Vieraana jaksossa on Workday Designersin toinen perustaja ja työelämämuotoilija Aku Varamäki. Podcastin juontaa Anni Lintula, joka vetää A-lehdissä nuorten medioiden liiketoimintaa.

Jakso 13. Sex talk 2.0: Mikä nuoria risoo seksuaalikasvatuksessa?

​Nuoria kyllästyttää ahdistavat sukupuoliroolit ja stereotypinen puhe seksistä. Sen tilalle kaivataan suoraa puhetta seksistä – ja varsinkin muusta kuin heteroseksistä. Miten seksuaalikasvatusta ja keskustelua pitää uudistaa, jotta se uppoaa myös liberaaliin Z-sukupolveen? Jakson vieraina ovat nuorisolääkäri Miila Halonen ja 15-vuotias aktivisti Anni Iikkanen.

Jakso 12. Nuoret haluavat vaikuttaa yhteiskuntaan, mutta ovatko päättäjät kuulolla?

Z-sukupolvi haluaa vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon nykyistä enemmän. 90 prosenttia nuorista pitää tärkeänä, että päättäjät kuuntelevat nuorten mielipiteitä, mutta vain murto-osa nuorista on sitä mieltä, että heitä kuullaan koko Suomea koskevassa päätöksenteossa. Tässä Zetapodin jaksossa pureudutaan siihen, miten ja miksi nuoret pitää ottaa mukaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Studiossa keskustelemassa ovat Nuorten Akatemian osallisuusasiantuntija Heidi Rosbäck ja 15-vuotias Suvi Simola, jolle sosiaalinen media on tärkeä vaikuttamiskanava.

Jakso 11. Videokerronnan trendit: Mihin videokerronta menee vuonna 2019?

Video dominoi sosiaalisen median kenttää vuonna 2019 – kiitos Instagram Stroriesin, YouTuben, Tik Tokin ja muiden huippusuosittujen some-alustojen. Nettiin ladataan joka minuutti jopa 400 tuntia videota, ja ennustusten mukaan yli 70 prosenttia kaikesta internetin liikenteestä on videota vuoden 2019 loppuun mennessä. Millaista videokerronta somessa on juuri nyt ja mihin videokerronnan trendeihin kannattaa tarttua? Jakson vieraana on Demin some-tuottaja Essi Rundgren, joka kertoo tuoreet terveiset online-videon suurtapahtuma Vidconista.

Jakso 10. Podcast-ilmiö: Miksi podcasteista tuli niin suosittuja?

Yksi tarinankerronnan megatrendi vuonna 2019 on ääni, mikä näkyy etenkin podcastien ja äänikirjojen suosion voimakkaana kasvuna. Tässä Zetapodin jaksossa Anni Lintula ja Jaksomedian toimitusjohtaja Veera Luoma-aho sukeltavat podcastien maailmaan. Jakson kuunneltuasi tiedät, mikä podcasteissa kiehtoo, mitkä podcast-trendit leviävät maailmalla ja millaisia mahdollisuuksia podcastit tarjoavat mainostajille. Saat myös inspiraatiota siihen, mitä luureista kannattaa juuri nyt kuunnella.

Jakso 9. Tarinankerronnan megatrendit

Sosiaalinen media muokkaa voimakkaasti sitä, miten tarinoita ja uutisia kerrotaan. Somen myötä tarinankerronnassa korostuu erityisesti vuorovaikutteisuus, henkilökohtaisuus ja se, millaisia tunteita sisällöt herättävät. Sukupolvelle Z sisältö ei ole itseisarvo, vaan se on tapa rakentaa omaa identiteettiä ja ilmaista itseään. Tässä Zetapodin jaksossa pureudutaan nuorten mediankäyttötapoihin ja siihen, miten tarinankerronta muuttuu nuorten mukana. Jaksossa vieraana on Yle Kioskin vastaava tuottaja Nora Kajantie.

Jakso 8. Miten yritykset voivat ennakoida tulevaisuutta, futuristi Elina Hiltunen?

Hyvä tapa ennakoida tulevaisuutta, on kääntää katse nuoriin. Millaisia heikkoja signaaleja nuorten kohderyhmästä nousee – ja miten organisaatiot voivat valmistautua kohtaamaan tulevaisuuden kuluttajan? Zetapodin vieraana on futuristi Elina Hiltunen, joka kertoo, miten heikkoja signaaleja tunnistetaan ja miksi yritysten kannattaa ottaa tulevaisuustyö tosissaan.

Jakso 7. Mikrovaikuttajat, podcastit ja yhteiskunnalliset arvot – mitkä ovat vaikuttajamarkkinoinnin trendit?

Vaikuttajilta imetään vaikutteita niin arvoihin, asenteisiin kuin kulutustottumuksiin. Tässä jaksossa povataan vaikuttajamarkkinoinnin jatkavan kasvuaan vuonna 2019. Uskaltavatko yritykset hyödyntää vaikuttajien osaamista entistä laajemmin ja strategisemmin? Jaksossa sukelletaan myös mikrovaikuttamisen trendiin ja puhutaan siitä, mitä uusia kanavia vaikuttajat ottavat haltuun. Studiossa vieraana on A-lehtien vaikuttajamarkkinoinnin päällikkö Noora Verronen.

Jakso 6. Case Fazer: Miten klassikkobrändi puhuttelee nuoria?

Tässä jaksossa puhutaan siitä, miten ikoninen ja arvostettu kotimainen brändi Fazer koukuttaa nuoret somessa. Podcastissa kuulet Kismet-kesäduunarista, Fazerin Munkkibaarista ja siitä, miten intohimoiset Marianne-fanit ompelivat käärepapereista penkkaripuvun. Vieraana on Fazerin viestintäpäällikkö Leena Kivioja. Hän kertoo esimerkkien kautta, miten Fazer on onnistunut puhuttelemaan nuoria, mikä on joskus mennyt pieleen ja mitä somekampanjoista on opittu.

Jakso 5. Tyttöjen päivän spesiaali: #parastatytöissä

Kansainvälistä tyttöjen päivää vietetään 11.10. Sen kunniaksi Zetapodissa fiilistellään tyttöyttä. Mikä on parasta tytöissä? Tässä jaksossa puhutaan siitä, kuinka rohkeita, ennakkoluulottomia ja syvällisiä tytöt ovat ja miten tytöt muuttavat maailman. Studiossa vieraana ovat Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto ja Demin konseptisuunnittelija Aino Salonen.

Jakso 4. Miksi vaikuttajamarkkinointi on niin tehokasta, väitöskirjatutkija Hanna Reinikainen?

Sometähdet ovat nousseet suosituimmiksi nuorisoidoleiksi ja heillä on valtava vaikutus kohderyhmäänsä. Jopa puolet tubevideoiden katselijoista on ostanut tai harkinnut ostavansa tuotteen, jota tubettaja mainostaa videollaan. Tässä jaksossa väitöskirjatutkija Hanna Reinikainen kertoo, kuinka onnistut vaikuttajamarkkinoinnissa. Mitä tarkoittaa parasosiaalinen suhde? Entä millainen on täydellinen brand match ja miten markkinoija voi löytää brändilleen juuri oikeat vaikuttajat?

Jakso 3. Osallista kohderyhmäsi: Miten brändiä kehitetään yhdessä nuorten kanssa, Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto?

Sukupolvi Z on kohderyhmä, jolla on paljon sanottavaa, monipuolisia taitoja ja halu osallistua lempibrändinsä tekemiseen. Tässä jaksossa Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto kertoo, miten Demi kehittää brändiään yhdessä nuorten kanssa. Miten Demi toteutti 20-vuotisjuhlanumeron yhdessä tyttöjen kanssa? Miten toimitus varmisti, että lukijoiden tuottama sisältö on brändin arvojen mukaista? Entä mitä tehdä, jos kaikki ei suju suunnitelmien mukaan ─ ja mitä virheistä voi oppia?

Jakso 2. Teinit ja sosiaalinen media: Miksi nuoret katosivat Facebookista, sometohtori Suvi Uski?

Kännykkä kädessä syntyneelle Z-sukupolvelle sosiaalisella medialla on aivan erityinen merkitys. Tässä jaksossa sometohtori Suvi Uski ja A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula keskustelevat nuorten somen käytöstä. Miksi nuoret hylkäsivät supersuositun Facebookin? Mitkä ovat teinien suosikkikanavat nyt ja mikä niitä yhdistää? Entä miten somessa saa valtaa ja millaista vuorovaikutusta nuoret odottavat yrityksiltä?

Jakso 1. Z-sukupolven arvot: Pitääkö brändin ottaa kantaa, tubettaja Tuure Boelius?

Liberaalit zetat haluavat aktiivisesti vaikuttaa maailmaan valinnoillaan ja teoillaan ja edellyttävät sitä myös yrityksiltä. Tässä jaksossa 17-vuotias tubettaja, vuoden 2017 homo ja Lätkäjätkä-Ville-biisillään tabuja rikkonut Tuure Boelius kertoo, miten hän räjäytti YouTuben tulemalla kaapista ja miksi hän tahtoo jatkossakin ottaa kantaa itselleen tärkeisiin asioihin. Entä valitseeko Tuure brändejä arvojen perusteella ja mikä kampanja on tehnyt häneen vaikutuksen?

Kuuntele Zetapodi, niin tiedät miten maailma muuttuu nuorten mukana. Zetapodi pureutuu Z-sukupolven arvoihin, asenteisiin, mediakäyttöön ja kulutustottumuksiin. Löydät Zetapodin iTunesista, Applen Podcastit-sovelluksesta, Spotifyista ja A-lehdet.fistä.

Osallistu keskusteluun Twitterissä ja LinkedInissä #zetapodi.