Apu-lehdelle myönnettiin Avainlippu
Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkki myönnetään tuotteelle, joka on valmistettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia.
”Apu perustettiin vuonna 1933 tueksi laman keskellä kamppaileville työttömille, jotka saivat myymästään 2 markan hintaisesta lehdestä itselleen 1,25 markkaa. Apu on edelleen vahva koko Suomen media, joka edistää tasa-arvoista yhteiskuntaa ja sosiaalista tasa-arvoisuutta. Vastuullisuus on ollut vahvasti Avun dna:ssa jo sen perustamisesta lähtien. Avainlippu on upea tunnustus suomalaiselle työlle ja samalla juhlava kunnianosoitus 90-vuotiaalle vastuulliselle, perinteikkäälle ja ajassa mukana elävälle mediabrändille”, A-lehtien CMO Terhi Hauskamaa iloitsee.
Avainlippu-merkki tunnetaan Suomessa erittäin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan käytännössä kaikki yrityspäättäjät ja kuluttajat tuntevat Avainlipun. Suomalaisista suurin osa (75 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti ja noin puolet suomalaisista yhdistää Avainlippu-merkkiin vastuullisuuden ja luotettavuuden.
Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu toteaa, että kotimaisen tuotteen hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja vastuullisena arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.
”Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta,, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta yritykset voivat viestiä tärkeistä arvoista asiakkaille ja muille sidosryhmilleen. 94 prosenttia Avainlippua kantavista yrityksistä sanookin, että merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä”, Mentu kertoo ja jatkaa: ”On upeaa saada Avainlippu niinkin ikonisen tuotteen kuin Avun kanteen ja Apu-lehti Avainlipun kantajaksi!”
Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlippua kantaa yhteensä noin 5900 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua.
Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liiton tehtävänä on kannustaa valitsemaan työtä Suomeen.