Lopeta löysäily – Podcasteja pitää tehdä samalla kunnianhimolla kuin muutakin mediaa

Lopeta löysäily – Podcasteja pitää tehdä samalla kunnianhimolla kuin muutakin mediaa
Oletko huomannut? Kaikki puhuvat podcasteista. Jokainen on saanut idean: tehdään podcast. Ihan hyvä, mutta suurin osa podcasteista on tylsää kamaa. Pari tyyppiä istuu studioon, avaa mikin ja alkaa hölöttää. On aika lopettaa löysäily.
Julkaistu 23.11.2020

Vaikka hienoja podcasteja on monia, suurimmasta osasta puuttuu rakenne ja asenne. Myös äänisuunnittelu on unohdettu.

Tähän asti suurin bisnes podcasteissa on löytynyt yritysviestinnästä. Suomessa on monta yritystä, jotka tuottavat yrityksille ja organisaatioille audiosisältöä verkkoon. Markkina on kasvava, sillä onhan jokaisella aikaansa seuraavalla firmalla oma podcast.

Laadukkaasti tuotettu audio toimii yritysviestinnässä. Monet ovat menestyneet hienosti, mutta pulmana on usein, että kun ensimmäinen jakso julkaistaan, kuuntelijoita on nolla. Podcastille pitää hankkia yleisö, jolloin tarvitaan kiinnostavan sisällön lisäksi markkinointitoimenpiteitä.

Mitä jos ajattelisimme homman toisin? Jos podcasteihin suhtauduttaisiin samalla ehdottomuudella kuin vaikkapa televisiotuotantoihin tai aikakauslehtien juttuihin ja vakiopalstoihin? Jos podcastit olisivat puhtaita mediatuotteita ja niihin myytäisiin mainoksia ja kumppanuuksia? Tätä teemme nyt A-lehdillä.

Rakennamme tuotantoketjuja, joissa podcasteja tehdään kuin parhaita lehtiä tai TV-sarjoja. Lopputuloksena on laadukkaita tarkasti suunniteltuja formaatteja, uuden sukupolven kaupallisia podcasteja, joissa parhaat osaajat tekevät hommia yhdessä. Jokaisella formaatilla on tuottaja, toimittajat, äänisuunnittelija ja säveltäjä, koostaja ja markkinointi- ja myyntitiimi. Kaikille podcasteille suunnitellaan myös näkyvyys monessa mediassa, mikä takaa kunnon kuulijamäärät.

Erityisen tärkeää on äänisuunnittelu. Äänisuunnittelu on kuin lehtijutun tai verkkosivun visuaalinen suunnittelu, taitto. Ilman tunnareita, välikkeitä, taustoja tai rytmitystä podcast on kuin A4-paperille kirjoitettu tekstimassa. Ei lehtiäkään tehdä rumiksi.

Ensimmäinen uusi formaatti on juontamani Apinalaatikko, jossa maan parhaat toimittajat pohtivat suuria teemoja kuten #metoo-liikettä tai luontosuhdettamme. Tulossa on myös muun muassa dokumentaarisia äänityksiä sisältävä miesten perheohjelma DadPodi ja aarniometsän äänimaisemalla maustettuja meditaatioita.

Entä kaupallisuus? Kehitämme hittiformaatteja, joissa kumppanit haluavat kuulua. Moni mainostaja on jo innostunut lähtemään mukaan.

Nyt janotaan kuuluvuutta.

Podcastit ovat erinomainen tapa kertoa tarinoita, lisätä tietoisuutta ja löytää uusia asiakkaita. Autamme löytämään parhaat ratkaisut, joilla brändisi voi kuulua A-lehtien podcasteissa. Yhteistyön muotoja ovat esimerkiksi sisältömarkkinointi ja spottimainonta. Lue lisää tästä.

Kiinnostuitko?
Autamme löytämään oikeat ratkaisut ja kiinnostavimmat tarinat, joilla teet vaikutuksen kohderyhmääsi! Täytä lomake, niin otamme sinuun yhteyttä. Tavoitat A-lehtien yritysasiakasmyynnin myös aina +358 50 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi.