Tutkimus: Aikakausmedian parissa viihdytään ja rentoudutaan myös poikkeusoloissa

Tutkimus: Aikakausmedian parissa viihdytään ja rentoudutaan myös poikkeusoloissa
Tutkimuksen mukaan 16 % vastaajista on kasvattanut aikakauslehtien seuraamista koronatilanteen takia. Lehden parissa vietetään aikaa ja rentoudutaan.
Julkaistu 27.4.2020

A-lehtien Median kulutus ja markkinointi poikkeusoloissa -tutkimus selvitti, miten koronatilanne vaikuttaa median kuluttamiseen ja markkinointiin. Verkkokysely toteutettiin 26.3.–3.4.2020 välisenä aikana, jolloin suomalaiset ovat eläneet poikkeusoloissa koronatilanteen takia. Kyselyyn vastasi 1 311 henkilöä, ja sen toteutti A-lehtien toimeksiannosta Digitalist.

Tutkimuksen tulokset kertovat, että suomalaiset seuraavat poikkeusoloissa aktiivisesti eri medioita. Median kulutus on kauttaaltaan lisääntynyt usean eri median kohdalla tai pysynyt vähintään samalla tasolla kuin ennen kriisiä. Vastaajista 16 % on lisännyt poikkeustilanteen takia aikakauslehtien seuraamista.

Omaa aikaa ja irtiotto arjen pyörteestä

Pureuduimme tutkimuksessa siihen, millaiseen tarkoitukseen suomalaiset kuluttavat aikakauslehtiä koronatilanteessa. Tulosten mukaan aikakausmedian rooli pysyy samankaltaisena niin hyvinä kuin vaikeina aikoina. Vastaajista 40 % pitää aikakauslehtien lukemista mukavana tapana viettää aikaa. 26 % ennen kaikkea rentoutuu lehden parissa ja 18 % hakee inspiraatiota.

Sisältöä ei voida näyttää
Valitsemasi suostumukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Muokkaa asetuksia evästeasetuksissa.

Aikakauslehti edustaa usein lukijalle omaa aikaa ja on itse valittua, maksettua sisältöä, joka aidosti kiinnostaa. Käyttötarkoitus tekee aikakausmediasta erityisen kiinnostavan kanavan mainostajalle myös kriisin aikana. Rentoutunut ja hyvällä tuulella oleva kuluttaja on lähtökohtaisesti vastaanottavaisempi myös kaupallisille viesteille.

Ideoita ja inspiraatiota kaivataan paljon

Tulosten mukaan tiedon, ideoiden ja inspiraation tarve on suuri. Suomalaisia kiinnostavat uutisten ja ajankohtaisen koronatiedon lisäksi laajasti lifestyle-aiheet. Esimerkiksi hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä mediasisältöjä toivoo lisää puolet vastaajista.

Myös kiinnostus kotoiluun nousee selvästi esille. 47 % vastaajista toivoo lisää reseptejä ja ruuanlaittoon sekä leivontaan liittyvää sisältöä. Yleisesti vinkkejä kotona puuhaamiseen kaipaa 38 %. Noin kolmasosa vastaajista puolestaan haluaisi lisää sisältöjä sisustamisesta (29 %) ja puutarhanhoidosta ja kasveista (29 %).

Haluatko kuulla tarkemmin, mistä aiheista kohderyhmäsi kaipaa juuri nyt sisältöä? Avaamme mielellämme lisää tutkimuksen tuloksia. Ota yhteyttä yritysasiakkaat@a-lehdet.fi tai +358 414 4200 tai jätä yhteydenottopyyntö jutun lopussa olevalla lomakkeella.

Inspiraation ja ideoiden nälkä näkyy A-lehdissä aikakauslehtien myynnin hyvässä imussa. Nyt kiinnostavat erityisesti lehdet, jotka tarjoavat iloa ja hyvinvointia kotiin. Kotiaiheiden vetovoimasta kertoo myös asumisen verkkomedia Meilläkotona.fin ennätyksellinen kevät. Sivusto on viikko toisensa jälkeen saavuttanut huippulukemia useilla mittareilla mitattuna.

Nyt halutaan positiivista sisältöä ja mainontaa

Tulosten mukaan 57 % vastaajista hakeutuu aktiivisesti iloa tuottavan sisällön pariin. Positiivisuutta toivotaan myös kaupallisilta viesteiltä. 48 % vastaajista haluaisi nähdä myönteisempää sisältöä ja mainontaa. Lue tästä lisää tuloksia siitä, millaista viestintää kuluttajat odottavat nyt yrityksiltä.

Haluatko kuulla lisää Median kulutus ja markkinointi poikkeusoloissa -tutkimuksesta tai kaipaatko apua markkinointiin? Ota yhteyttä A-lehtien yritysasiakasmyyntiin. Tavoitat meidät aina osoitteesta yritysasiakkaat@a-lehdet.fi tai palvelunumerosta +358 414 4200. Voit myös jättää yhteydenottopyynnön alla olevalla lomakkeella.

Ota yhteyttä
Täytä lomake, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.