Volat kaakkoon – vinkkejä Tubeconista

Vaikuttajien voima näkyi ja kuului Tubecon-tapahtumassa. Vaikuttajamarkkinointia on tehty nyt kymmenen vuotta – mitä seuraavaksi kannattaa huomioida? Katso viisi vinkkiä videolta.

”10 vuotta ja 10 miljoonaa”, summasi uransa vaikuttajabisneksessä Olivier Billon Tubeconin seminaarissa. Markkinoinnissa työskennellyt Billon tajusi aikoinaan, että kaverin tyttöystävän muotiblogilla oli valtavasti lukijoita. Ensimmäinen kokeilu yhteistyöstä blogien kanssa toi paremmat tulokset kuin perinteinen mainonta. Billon perusti vaikuttajaverkosto Ykonen ja keskittyi tarjoamaan luksusbrändeille uudenlaista markkinoinnin muotoa.

Billonin tarina tiivisti vaikuttajamarkkinoinnin matkan tähän päivään. Näkyvyys, joka alkuvuosina saatiin ilmaisella sampoopullolla, on muuttunut ammattimaisesti hoidetuksi markkinoinnin lajiksi.

Mainostajalle tämä tarkoittaa paitsi ostamisen helppoutta, myös paljon valinnanvaraa kumppaneissa. Samaan aikaan tubetaivaalle singahtaa uusia tähtiä ja vaikuttajat omaksuvat nopeasti uusia somekanavia ja sisältöformaatteja. A-lehtien Sisältöstudio auttaa brändejä luovimaan nopeasti muuttuvassa vaikuttajamaisemassa. Tarjoamme mm. tubekouluja, inspiraatioaamuja ja tutkimuksia.

Tämän vuoden Tubeconissa oli 17 000 nuorta, satoja idoleita ja volyymi katossa. Poimimme viisi ajankohtaista vinkkiä ja tallensimme tunnelmat videolle.

Entä mitä Olivier Billon ennusti vaikuttajamarkkinoinnin vuodelle 2019? ”All eyes on ROI”.

Kirjoittaja: Helena Jutila, planner

Julkaistu: 23.8.2018