Yhdessä tekeminen ja osallistaminen ovat tehokkaita mediakasvatuksen muotoja

Yhdessä tekeminen ja osallistaminen ovat tehokkaita mediakasvatuksen muotoja
A-lehdet on mukana Mediataitoviikolla, joka alkaa tänään. Alakoululaisille suunnattu Apu Juniori rohkaisee lapsia mielipiteen ilmaisuun. Nuortenmedia Demi kannustaa co-creationiin eli osallistamiseen sekä nostaa esiin nuorten ja median välistä suhdetta.
Julkaistu 9.2.2020

Lasten tiede- ja ajankohtaislehti Apu Juniori rohkaisee lapsia ilmaisemaan mielipiteitään ja muistuttaa, että lapsilla on oikeus tulla kuulluksi heitä koskevassa päätöksenteossa. Hyvä medialukutaito auttaa lasta löytämään oikeaa tietoa omien mielipiteiden tueksi.

“Alakoululaisten opettajat ja kasvattajat tilasivat yli 800 Apu Juniori lehteä mediakasvatustyön tueksi“, iloitsee A-lehtien CMO Terhi Hauskamaa. “Lehdestä löytyy mediataitoihin liittyvä tehtävä, jonka avulla lapset voivat pohtia, mihin asiaan itse haluaisivat vaikuttaa.”

Mediataito 2020 -lehdessä tarjoamme käytännön vinkkejä ja ideoita mediakasvatuksen toteuttamiseen nuorten kohderyhmässä. Lehden artikkelissa Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto avaa, miksi co-creation eli osallistaminen on paras tapa saada nuorten huomio.

"Nuoret ovat tehneet jo kahdesti kokonaisen Demi-lehden, ja olemme käsikirjoittaneet yhdessä nuorten kanssa fiktiivistä somesarjaa Inside by Demiä. Osallistaminen on tehokas mediakasvatuksen muoto", Lehtomurto sanoo.

Mediataitoviikon aikana 11. helmikuuta järjestetään myös Demin toimituksen vetämä #Nuoretmyös-hankkeen Erätauko-keskustelu, jonka teemana on nuorten ja median välinen suhde. Keskustelemassa on nuoria, journalisteja eri medioista sekä nuorten kanssa toimivia ammattilaisia. Erätauko on Sitrassa kehitetty metodi, jolla pyritään rakentavaan keskusteluun ja saamaan myös marginaaliset äänet kuuluviin. #Nuoretmyös-hankkeella pyritään tukemaan journalisteja nuorten tavoittamisessa ja vahvistamaan nuorten äänen kuuluvuutta yhteiskunnallisessa keskustelussa.

"On hirveän kiinnostavaa nähdä, millaisia näkökulmia keskustelussa nousee esiin. Nuoret ovat taitavia kyseenalaistamaan perinteitä, mikä tekee meille journalisteille hyvää", Lehtomurto jatkaa.

Lisätietoja #Nuoretmyös-hankkeesta löydät tästä.

Lisätietoja:

A-lehdet Oy, Terhi Hauskamaa, Chief Marketing Officer, +358 50 4144 260, terhi.hauskamaa@a-lehdet.fi

A-lehdet Oy, Päivi Lehtomurto, päätoimittaja, Demi, +358 50 4144 664, paivi.lehtomurto@a-lehdet.fi

Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Mediataitoviikkoa vietetään ympäri maata helmikuun toisella viikolla erilaisten kampanjoiden, tempausten ja toimintojen merkeissä. Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, ja se suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä noin 50 kansallisen organisaation kanssa. Se on myös osa kansainvälistä Safer Internet Day -kampanjaa.

A-lehdet-konserni on mediasisältöjen, digitaalisen kaupankäynnin ja kasvumarkkinoinnin edelläkävijä. A-lehtien medialiiketoiminta julkaisee yli kahtakymmentä lukijoiden rakastamaa aikakauslehteä, tuottaa Suomen suosituimpia digitaalisia medioita verkkoon, edustaa noin 50:tä erilaista vaikuttajaa ja kehittää koko ajan uusia mediakerronnan muotoja. A-lehdet kustantaa lasten tiede- ja ajankohtaislehti Apu Junioria sekä nuortenmedia Demiä.