A-lehdet mukana brändilaajennustutkimuksessa: vahvat brändit voidaan laajentaa media-alan ulkopuolelle

Tutkimuksessa tunnistettiin yhdeksän avainkategoriaa, joissa brändit voivat tehdä merkittäviä laajennuksia. Onnistuneitten laajennusten taustalla todettiin olevan mm. tunnettu brändi, jolla on uskollisia asiakkaita sekä organisaation kyky yhdistää markkinaymmärrys, kuluttajatarpeet ja brändin vahvuudet.
"Suomalaisella media-alalla on merkittävä mahdollisuus hyödyntää vahvoja brändejään laajentumalla perinteisen sisältöliiketoiminnan ulkopuolelle. Tutkimuksemme osoittaa, että erityisesti aikakauslehdet, joilla on selkeä identiteetti ja uskollinen lukijakunta, voivat menestyksekkäästi laajentua uusiin tuote- ja palvelukategorioihin. On ollut arvokasta päästä validoimaan kehittämäämme brändilaajennuskarttaa yhdessä A-lehtien kaltaisen ennakkoluulottoman ja kokeilevan mediatalon kanssa.", kertoo tohtori Elina Koivisto, joka on yksi Haisin perustajajäsenistä.
A-lehdillä on brändiportfoliossa vahvoja, jopa yli 90-vuotiaita brändejä, kuten Suomen luetuin viikkolehti Apu, Suomen suosituin naistenlehti Eeva, ikoninen Avotakka sekä Suomen suurin asumisen lifestyle-media Kotona.
”Tässä ajassa brändin arvo korostuu kuluttajien luottamuksen takaajana. Tunnettuun, hyvämaineiseen brändiin on helpompi luottaa. Siksi brändit ovatkin A-lehdillekin kriittinen kilpailuvaltti ja arvokas omaisuus”, brändeistä ja kuluttaja-asiakkuuksista vastaava johtaja Heidi Liesivesi kuvaa.
”On selvää, että tuotteiden ja palveluiden pitää muuttua kulutustottumusten mukana, ja me olemme aina osanneet elää ajassa, lähellä kuluttajaa. Brändilaajennuskartta antoi meille jälleen uuden hyvän tavan tutkia arvobrändiemme laajentumismahdollisuuksia.”, Liesivesi jatkaa.A-lehdet on laajentanut brändejään jo tutuimpien aikakauslehtituotteiden ja -palveluiden ulkopuolelle. Tästä hyvänä esimerkkinä on laajaa kansainvälistä yleisöä kerännyt Kotona.com, joka vie suomalaista lifestyle-sisältöä maailmalle. Aikaisemmin Kotona-sivusto palkittiin innovaatiostaan yhdistää vahva sisältö vastuullisesti kuratoituun verkkokauppaan.
”A-lehdet hakee jatkuvasti uutta kasvua kuluttajalähtöisellä ja teknologiaa hyödyntävällä innovaatiotyöllä. Panostamme liiketoiminnan kehitykseen myös tutkimushankkeilla ja yliopistoyhteistyöllä”, A-lehtien toimitusjohtaja Heli Arantola kertoo.
Lue lisää Media-alan tutkimussäätiön tiedotteesta: Brändilaajennuskartta tarkastelee media-alan kasvu- ja laajentumismahdollisuuksia » Media-alan tutkimussäätiö