Case Menoforce Strong: Apua kuumiin aaltoihin
Tavoite
Kampanjan tavoitteena oli kasvattaa kuluttajien tietoisuutta A. Vogelin Menoforce Strong -valmisteesta vaihdevuosien kuumiin aaltoihin ja kannustaa kokeilemaan tuotetta. Kohderyhmänä olivat 40–60-vuotiaat, vaihdevuosi-ikäiset naiset.
Ratkaisu
Vaihdevuodet ovat edelleen aihe, josta vaietaan. Miksi naisille normaalista elämänvaiheesta arastellaan puhua? Vertaistuen ja tiedon tarve on suuri.
Päätimme herättää keskustelua vaihdevuosista raikkaalla tavalla, jakaa tarinoita ja kokemuksia sekä kannustaa naisia nauramaan omille kommelluksilleen. Siksi ratkaisu rakentui samaistuttavan vaikuttajan, hauskan somesarjan ja printtikampanjan ympärille.
Toteutus
Vaikuttajayhteistyöhön valittiin Apu.fissä bloggaava Hanna Sumari. Televisiosta tuttu kirjailija-toimittaja tarjosi vertaistukea vaihdevuosissa eläville naisille.
Hanna Sumari kertoi kolmessa blogipostauksessa ja Instagram-nostossa omista ja ystäviensä kokemuksista, tarjosi vinkkejä ja rikkoi vaihdevuosiin liitettyjä tabuja. Natiividisplay ohjasi postauksiin liikennettä A-lehtien verkostosta.
Hyväksy evästeet
YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.
Kuumia aaltoja -chatfiction-sarjassa katsoja pääsi seuraamaan puhelimensa ruudulta fiktiivisten hahmojen keskusteluja. Pilke silmäkulmassa kirjoitettu draama kuvasi samaistuttavalla ja hauskalla tavalla naisten arkea vaihdevuosissa. Seitsenosaisen sarjan jaksot julkaistiin Kauneus ja Terveys -brändin somekanavissa.
Sarjan päähenkilöt Terhi, Jaana ja Merituuli ovat keski-ikäisiä naisia, joilla on WhatsApp-ryhmä Sporttimuijat. Ryhmä on alun perin perustettu, jotta naiset voisivat kannustaa toisiaan liikkumaan, mutta ryhmässä puhutaankin kaikesta muusta kuin liikkumisesta.
Printtikampanja esitteli Menoforce Strong -tuotteen luonnollisena ratkaisuna kuumiin aaltoihin ja yöhikoiluun. Kampanja julkaistiin kohderyhmää puhuttelevissa aikakauslehdissä. Mukaan valittiin Kauneus ja Terveys, Eeva, Voi Hyvin ja Terve.fi-lehti.
Tulokset
Kampanja loi onnistuneesti Menoforce Strongista positiivisen mielikuvan. Kampanjatutkimus kertoo, että kohderyhmä tuntee Menoforce Strong -tuotteen luonnollisena apuna kuumiin aaltoihin ja yöhikoiluun. Eritysesti mainokset aikakauslehdissä ja Hanna Sumarin blogikirjoitukset toivat esille tuotteen tarjoamaa apua vaihdevuosiin.
Blogit ja chatfiction erottuivat hyvin muusta mainonnasta ja kampanjatutkimuksen vastaajat pitivät sisältöä viihdyttävänä. Chatfiction keräsi yhteensä noin 30 000 näyttökertaa. Hanna Sumarin kolmea postausta luettiin 12 900 kertaa. Blogien lukijat ja somesarjan katsojat olivat halukkaimpia kokeilemaan Menoforce Strong -tuotetta.
"Halusimme tehdä erilaisen ja hauskan kampanjan, sillä vaihdevuodet eivät ole maailmanloppu – ja siinä onnistuttiin mainiosti. A-lehdiltä tuli hyvä ehdotus kokonaisuudesta ja tuotanto toimi erinomaisesti. Olimme tyytyväisiä, että kampanjan kasvona toiminut Satu Silvo koettiin kuluttajatutkimuksessa erittäin sopivaksi ja viestimme koettiin selkeäksi. Chatfiction oli viihdyttävä, ja saimme siitä myös hyvää somemateriaalia omaan käyttöömme", kertoo A. Vogelin markkinointipäällikkö Eija Närhi.