Editkilpailu toi A-lehtiin kaksi voittoa ja kunniamainintoja

Editkilpailu toi A-lehtiin kaksi voittoa ja kunniamainintoja
Aikakausmedian Editkilpailu palkitsi Meillä kotona -kaupat Vuoden diginä, joka on raikkaasti sisältöä ja kaupallisuutta yhdistävä kokonaisuus ja täysin uutta suomalaisessa mediakentässä. Vuoden lifestylejutun palkinnon pokkasi Trendi, jonka juttu Hellehelmat todettiin olevan kansainvälisen tason muotijuttu ja taidokkaasti kuvitettu. Kunniamaininnat saivat eeva.fin #nytriittää-kampanja sekä Apu360, Image ja Mondo. Onnea voittajille! Yhteensä palkintoja jaettiin 13 journalistisessa kategoriassa ja kolmessa markkinoinnillisessa kategoriassa.
Julkaistu 17.5.2024

A-lehdillä oli kaikkiaan huikea määrä ehdokkuuksia Editkilpailussa. Shortlistalla oli:

  • Vuoden ulkoasu: Apu360
  • Vuoden digi: Apu360
  • Vuoden digi: Meillä kotona -kaupat
  • Vuoden video tai audio: Voisinko minäkin tappaa?, Apu360
  • Vuoden lifestylejuttu: Turku paikallisten seurassa, Mondo 12/2023
  • Vuoden lifestylejuttu: Hellehelmat, Trendi 5/2023
  • Vuoden valokuvaaja: Sanna Lehto, Image, freelancer
  • Vuoden valokuvaaja: Juuso Westerlund, Image, freelancer
  • Vuoden aikakausmediakampanja: Berner & A-lehdet luovat ratkaisut
  • Erikois-Edit: #nytriittää, Eeva.fi ja A-lehtien naisten media

Paras lifestylejuttu-palkinto korkealaatuisella visuaalisuudella

Trendin muotieditoriaali hellemuodista (Kesämekot 2023 | Trendi (eeva.fi))on palkittu vuoden 2023 parhaana lifestylejuttuna aikakausmedian Editkilpailussa. Sarjassa haluttiin palkita juttu, joka on visuaalinen, houkutteleva ja tarjoaa lukijalle inspiraatiota ja elämyksiä.

"Kansainvälisen tason muotijutussa saumaton tiimityö ja huolellinen valmistautuminen todella näkyy! Hevosen käyttö kuvauksissa tuo eriomaisen lisän jutun visuaalisuuteen, ja upeat koko aukeaman kuvat tarjoavat lukijalle nautinnollisia hengähdyshetkiä. Hyväntuliiset pienet tekstit ovat kuin piste iin päälle taidokkaasti kuvattuun ja stailattuun juttuun. Siitä jää kevyt ja kesästä huumaantunut olo", tuomaristo kuvaili.

"Olen hurjan ylpeä koko tiimistä. Kuvat voisi julkaista kansainvälisessäkin lehdessä, ja maailmalla vastaavissa kuvauksissa kuvaajalla, stailaajalla ja meikkaajalla on assistentit ja heilläkin assistentit. Sekä meidän kuvamme että tunnustus ovat hieno osoitus siitä, että loistavalla tiimityöllä ja hyvällä suunnittelulla pienikin tiimi tekee upeaa jälkeä", päätoimittaja Mari Karsikas sanoo.

Kiitokset ja suuret onnittelut Trendin tiimille: AD Sarleena Kinanen, tuottaja Anni Peltola, kuvaaja Satu Nyström, stailaaja Annika Rantala, meikkaaja Essi Kylmänen ja päätoimittaja Mari Karsikas.

Meillä kotona -kaupat yhdistää sisällön ja verkkokaupan ennennäkemättömällä tavalla

Meillä kotona -kaupat voitti Vuoden digi -palkinnon. Samasta palkinnosta kisasi myös Apu360.

”Raikkaan rehellinen kaupallinen idea luo uuden ansaintamallin perinteisen mainonnan rinnalle. Elegantti verkkokauppa saa uskottavuutensa luotettavasta mediabrändistä, ja kuratoitu valikoima luo lukijoille lisäarvoa. Kaupan design on inspiroiva, tyylikäs ja selkeä, ja kaupallinen sisältö on selkeästi erotettu journalismista. Tällainen laadukkaan sisällön ja verkkokaupan yhdistelmä on täysin uutta suomalaisessa mediakentässä”, tuomaristo perusteli.

“Hienoa, että Aikakausmedia halusi palkita kokonaan uutta ansaintaa medialle kehittävän palvelun. Meillä kotona -kauppojen rakentaminen on ollut ihana yhdistelmä start up -henkistä rohkeaa kokeilua ja A-lehtien visualistien, sisällöntekijöiden ja digikehittäjien mieletöntä osaamista. Valtava kiitos paitsi ydintiimille, ihan jokaiselle mukana olleelle!”

Onnittelut verkkokauppapäällikkö Emmi Turpeinen, luova tuottaja Neea Wallin, head of digital Antti Karvanen, kehityspäällikkö Nikolas Widell, sisustustoimittajat Natalia Rehbinder ja Anna Aromaa, valokuvaaja Kristiina Kurronen, päätoimittaja Maija Koski ja koko asumisen toimitus.

Useita kunniamainintoja mm. Eevan lähisuhdeväkivaltaa vastustavalle bränditeolle

Editgaalassa palkittiin kunniamainninnalla eeva.fin #nytriittää-kampanja, jolla tuotiin esille lähisuhdeväkivallan muotoja, tarinoita ja ratkaisuja. Viime vuoden lopulla käynnissä ollut kampanja oli ehdolla Erikois-Edit-sarjassa.

"Lähisuhdeväkivalta on suurin naisten oikeuksia Suomessa rajoittava tekijä. Siksi toimitus halusi nostaa sen kaikki muodot puheenaiheeksi ja esittää myös ratkaisuja. Median rooli yhteiskunnallisissa ongelmissa on keskeinen, mutta tutkimusyhteistyö UN Women Suomen kanssa toi kampanjaan uuden ulottuvuuden", päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki sanoo.

Kunniamainintoja saivat myös Apu360, Image ja Mondo.

Editkilpailu on Aikakausmedian järjestämä kilpailu, jossa palkitaan vuosittain aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa sekä markkinoinnillisissa sarjoissa. Vuosittain jaettavien Edit-palkintojen tavoitteena on nostaa esiin aikausmedioiden tekijöiden ammattitaitoa ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa journalismia ja mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja.