Read Hour -kampanja muistuttaa lukemisen tärkeydestä

Read Hour -kampanja muistuttaa lukemisen tärkeydestä
A-lehdet on mukana nyt toista kertaa järjestettävässä Read Hour -lukutaitotempauksessa. Kampanja huipentuu YK:n kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9., jolloin kaikki suomalaiset haastetaan lukemaan tunnin ajaksi.
Julkaistu 24.8.2020

Lasten ja nuorten säätiön järjestämän Read Hour -kampanjan taustalla on ajatus konkreettisesta teosta nuorten hiipuvan lukutaidon ennaltaehkäisemiseksi. Viime vuoden tapaan kampanjaa suojelee tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Suomen suurimman lukutaitokampanjan taustaksi Lasten ja nuorten säätiö selvitti noin 1 500 nuoren lukutottumuksia Nuorten näkemykset lukemisesta vaihtelevat. Vastanneista vain neljäsosa piti lukemista ”siistinä”. Lisäksi nuoret kertoivat, että lukisivat enemmän, jos löytäisivät itselleen enemmän kiinnostavaa luettavaa.

Read Hour -kampanjaviikkoa vietetään 31.8.–8.9.

Lasten lukutaito on kansalaistaito, ja kieli tärkeä yhdessä tekemisen ja kokemisen väline, joka lujittaa lapsen ja nuoren identiteettiä.

”Mediatalona haluamme ylläpitää painetun median roolia luotettavan tiedon lähteenä ja oppimisen välineenä. Olemme mukana kampanjassa, koska haluamme tehdä konkreettisia tekoja lukemisen edistämiseksi ja kannustaa ihan jokaista lukemisen pariin”, sanoo A-lehtien Chief Marketing Officer Terhi Hauskamaa.

Kampanjaviikolla A-lehtien työntekijät jakavat lukukokemuksiaan ja lukuvinkkejään. Lisäksi A-lehdet tarjoaa yhteistyökumppanina mediatilaa kampanjan markkinointiin Avussa, Kotivinkissä ja verkkosivuilla.

Maanantaina 7.9. klo 14 alkaen Lasten ja nuorten säätiö järjestää kaikille avoimen Twitter-chat -keskustelun lukemisesta aihetunnisteella #ReadHour. Liity mukaan seuraamalla Lasten ja nuorten säätiön Twitter-tiliä @LNSaatio ja aihetunnistetta #ReadHour.

Tiistaina 8.9. klo 14–15 kampanja huipentuu koko Suomen yhteiseen lukutuntiin. Tunti on aika, joka menee helposti vaikka kännykän selailuun. Tunnissa on kuitenkin mahdollista uppoutua kunnolla ja koukuttua kiehtovaan tarinaan niin, että se sytyttää kipinän lukea lisää.

Tapahtumia päivitetään kampanjasivulle www.readhour.fi kampanjan ajan.

Lasten ja nuorten säätiön tiedotteen pääset lukemaan tästä.