Kaupallinen tuottaja Jaana Vainio: "Sisällöt ovat intohimoni"

Kaupallinen tuottaja Jaana Vainio: "Sisällöt ovat intohimoni"
Kaupallinen tuottaja Jaana Vainio syttyy hyvistä sisällöistä ja kampanjoista, jotka antavat mahdollisuuden luoda jotain aivan uutta.
Julkaistu 23.3.2020

Suomalaiseen tyyliin vannon rakkauttani varsin harkitusti, mutta kirjoittamisen kohdalla tekisi melkein mieli tehdä niin.

Elettiin helmikuun puoliväliä, kun siirryin A-lehdille kaupalliseksi tuottajaksi. Alku on ollut juuri niin vauhdikas kuin toivoinkin, ja olen ollut mukana monissa kiinnostavissa kampanjoissa. Työnkuvani on monipuolinen, mutta tärkein tehtäväni on suunnitella ja tuottaa asiakkaillemme natiiviartikkeleita ja advertoriaaleja eri kanaviin.

Juuri tuossa roolissa koenkin olevani kotonani – työskentelinhän aiemmin pitkään toimittajana. Vuosien varrella tutuiksi tulivat niin iltapäivä- kuin paikallislehtimaailmakin. Ennen Kulosaareen siirtymistä työskentelin toimituspäällikön tittelillä Mediatalo Keskisuomalaiseen kuuluvissa ravintola-, baari- ja tapahtuma-alan ammattilehdissä Aromissa, Shakerissa ja Eventossa.

Olen aina ollut kiinnostunut hyvästä ruoasta ja ravintoloista – kahdeksan vuotta kestäneen työsuhteen aikana tämä vain vahvistui. Hyvien makujen lisäksi innostun myös tarinoista tuotteiden ja annosten takana. Alan yritysten lisäksi koko toimiala tuli minulle varsin tutuksi. Ruoan lisäksi terveys- ja hyvinvointiaiheet ovat lähellä sydäntäni.

Ammattilehdissä työskennellessäni opin miettimään eri kanaviin tuottamani materiaalin kohdalla ”mitä tämä antaa lukijalle?”.

Tuo kysymys on tärkeä, sillä nykyisin lukijoiden mielenkiinto lopahtaa nopeasti, jos he eivät koe sisältöä itselleen mielekkääksi ja hyödylliseksi. Sen sijaan heitä ei enää niinkään kiinnosta, onko kyse journalismista vai sisältömarkkinoinnista – molemmat kilpailevat siis samojen ihmisten huomiosta. Onnistunut natiiviartikkeli voikin saavuttaa yhtä laajan tai jopa laajemman lukijakunnan kuin toimituksellinen sisältö.

Innostun, kun pääsen sanoittamaan asiakkaiden tarinoita kohderyhmää kiinnostavaan muotoon. Myös visuaalinen puoli kiinnostaa minua, sillä kuvillakin on iso rooli onnistuneessa kokonaisuudessa.

Olen päässyt hyödyntämään natiiviartikkeleissa myös uudenlaisia visuaalisia ja interaktiivisia elementtejä sekä videoita. Niiden avulla asioita voidaan kertoa lukijalle entistä houkuttelevammalla tavalla. Tuntuukin, että tässä työssä vain taivas on rajana ja odotan innolla, millaisia kampanjoita pääsen tekemään tulevaisuudessa. Ehkäpä juuri sinun brändillesi.

Kirjoittaja: Jaana Vainio, kaupallinen tuottaja

Natiivimainonta on paras keino tavoittaa kohderyhmäsi oikeassa kanavassa oikealla tavalla. Tehdäänkö yhdessä vaikutus kohderyhmääsi? Ota yhteyttä A-lehtien yritysasiakasmyyntiin.