Case Sunnuntai

Raisio uudisti Sunnuntai-jauhojen pussien ulkoasun ja tarvitsi apua tunnettuuden parantamiseen. Monikanavainen kampanja tavoitti hyvin nuorempien leipojien kohderyhmän.

Lähtökohta

Sunnuntain uudistettujen jauhopussien uusi visuaalisen ilme haluttiin tuoda kuluttajien tietoisuuteen inspiroivien leivontasisältöjen avulla.

Kampanjan tavoite

Sunnuntain vuoden 2018 tavoitteeksi asetettiin brändin tunnettuuden parantaminen ja mielikuvan nuorentaminen leipojat-kohderyhmän nuoremmassa päässä.

Reseptit suunniteltiin ja kuvattiin A-lehtien studiolla.

Kohderyhmä

Kohderyhmänä kaikki leipojat ympäri Suomen.

Ratkaisu

Kampanja toteutettiin monikanavaisena kokonaisuutena. Kampanjan kuningattareksi valittiin Sunnuntain Anni Helena -kakkuvehnäjauhot ja tuotteen uuden pakkausdesignin pohjalta syntyi kampanjan visuaalinen ilme. Tunnistettava vaaleanpunainen sävy sitoi eri kanavat ehjäksi kokonaisuudeksi. Vaaleanpunaiset jauhopussit olivat mukana niin vaikuttajien postauksissa, reseptivideoissa kuin printtimainoksissakin.

Advertoriaali julkaistiin Kaikkien aikojen jouluherkut-lehdessä, Kotivinkissä ja Maku-lehdessä.

Kampanja sisälsi

  • Räätälöidyn teeman
  • 4 blogipostausta (Hanna Sumari, Perinneruokaa prkl, Dr. Sugar ja Kriselda) 
  • 2 videopostausta (Elisa Malik ja By Selma)
  • 3 advertoriaalia
  • 4 reseptiartikkelia
  • 1 natiiviartikkelin
  • 3 somevideota
  • 3 uutiskirjettä
  • Displaymainontaa 
  • Instagram- ja Facebook-mainontaa
  • 6 somenostoa Makun ja Kotivinkin Facebookissa
Kiinnostava sisältö kahlitsi leipojien huomion: kampanjatutkimuksen mukaan perehtyneisyys kampanjan sisältöihin monikanavaisesti oli huikeat 92%.*
* A-LEHTIEN LUKIJAPANEELIN TUTKIMUSTULOKSET

Tulokset

Vaikka budjetti oli haastava, onnistui integroitu kampanjakokonaisuus tavoittamaan nuorempaa leipojat-kohderyhmää kustannustehokkaasti eri kanavissa. Sunnuntai on herkkuhetki -teemaan tägätyissä sisällöissä vieraili kolmen kuukauden kampanja-aikana yhteensä 123 000 uniikkia kävijää, sivulatauksia oli 225 000.

Vierailijat viettivät sivuilla melkein 8 minuuttia aikaa, joka kertoo siitä, että resepteistä oltiin kiinnostuneita ja niitä käytettiin. Bloggaajat tavoittivat yhteensä 15 700 uniikkia kävijää. Tubevideoita katsottiin yhteensä noin 19 000 kertaa.

Printti-ilmoitus huomattiin keskimääräistä paremmin. Sen luovalla ratkaisulla puhuteltiin varsinkin kampanjan nuorempaa (16–44 v.) kohderyhmää. 81 % lukijoista oli sitä mieltä, että mainos antaa positiivisen kuvan mainostajasta. 74 % piti mainoksen sisällöstä ja piti sen toteutusta persoonallisena.

Julkaistu: 13.1.2019