XYZ – Miten eri sukupolvet eroavat toisistaan?

Aktiiviset suomalaiset voi jakaa neljään sukupolveen, jotka ajattelevat ja käyttäytyvät hyvin eri tavoin. Keitä ovat baby boomerit ja mitä markkinoijan pitää tietää milleniaaleista? Entä miten X-sukupolvi ja Z-sukupolvi eroavat toisistaan?

Baby boomers 1945-1960

Baby boomerit tunnetaan myös suurina ikäluokkina, jotka ovat syntyneet noin 1945-1960. Ahkerat boomerit kilpailivat menestyksestä jo varhain, kun he raivasivat tietään opiskelumaailmaan ja työelämään. Heitä pidetään työkeskeisenä sukupolvena, joka arvostaa vaurautta ja onnistumisia uralla.

Moni baby boomer aloitti työelämänsä ilman tietokonetta ja muistaa vielä väritelevision yleistymisen Suomessa. Mediakenttä on laajentunut valtavasti tämän sukupolven silmien alla, mutta massamedia tavoittaa heidät edelleen hyvin. Lähes koko sukupolvi viihtyy viikoittain television äärellä, 80 % lukee painettuja sanomalehtiä ja yli puolet aikakauslehtiä. Somessa heidät löytää parhaiten Facebookista.

Baby boomerien suosikkibrändejä kuvaa kotimaisuus, laatu ja luotettavuus. Valtaosa sukupolvesta tekee ostoksensa vielä fyysisessä kaupassa, vaikka hakeekin tietoa netistä.

Sukupolvi X 1961-1980

X-sukupolven muodostavat tämän päivän neljä–kuusikymppiset. Kilpailuhenkisyys ja kiinnostus itsensä kehittämiseen ovat X-sukupolvelle tyypillisiä piirteitä.

Sukupolvi X shoppailee pitkälti kivijalassa, mutta pitää myös verkkokaupan helppoudesta ja inspiroituu digikanavissa. He tarttuvat mielellään tunnettuihin ja laadukkaisiin brändeihin.

X-sukupolven ja milleniaalien väliin jää yksi tunnetuimmista mikrosukupolvista. Tällainen joukko ovat xenniaalit, jotka tunnistavat itsestään kummallekin sukupolvelle tyypillisiä piirteitä. Xenniaalit ovat eläneet analogisen lapsuuden ja digitaalisen aikuisuuden.

Milleniaalit 1981-1997

Milleniaalit, eli noin 22-38-vuotiaat, tunnetaan myös nimellä Y-sukupolvi. Digimaailma tuli heille tutuksi jo varhain: moni milleniaali muistaa lapsuudestaan rätisevän modeemin ja jättikokoiset kännykät. Nyt he luovivat somessa kuin kotonaan ja testaavat ensimmäisten joukossa innovaatioita.

Muutos on aina ollut milleniaalille normi. Sukupolvi suhtautuu edeltäjiään avoimemmin erilaisuuteen ja arvostaa vapautta sekä joustavuutta. Milleniaali on myös multitaskauksen mestari. Ei ihme, että tämä sukupolvi on ihastunut podcasteihin.

Milleniaalit panostavat elämyksiin ja kokemuksiin. He ovat trenditietoisia ja kokeilunhaluisia kuluttajia, joiden sitouttaminen ei ole markkinoijalle helppo tehtävä. Milleniaalit suosivat yrityksiä, jotka jakavat heidän kanssaan saman arvomaailman. Brändit, jotka onnistuvat viestimään ympäristöarvoista ja vastuullisuudesta, voivat voittaa milleniaalin puolelleen.

Sukupolvi Z 1998-2010

Social creators, swaippaussukupolvi, zetat. Rakkaalla teinillä on monta nimeä! Sukupolvi Z (1998-2010) on ensimmäinen täysin diginatiivi sukupolvi. Z-sukupolven nuoret ovat kasvaneet tekniikan ympäröimänä, eivätkä eivät tunne maailmaa ennen älypuhelimia ja nettiä.

Zetat eivät halua tulla määritellyksi perinteisiin muotteihin. Diversiteetti on keskeinen arvo, ja heille on tärkeää päästä toteuttamaan itseään.

Sukupolvi Z luottaa enemmän vertaisiinsa kuin markkinoijaan. Valtaosa nuorista on ostanut jotain somevaikuttajan suosituksesta, ja jopa 92 % suosii ystävien käyttämiä brändejä. Lapsuuden perheeltä periytyy seuraaville sukupolville tyypillisesti muutamia brändejä.

Globaalilla Z-sukupolvella on rajaton määrä brändejä ulottuvillaan. Jos tuote ei ole saatavilla netissä, sitä ei ole olemassa.

Kiinnostuksen kohteet voivat sekä yhdistää että erottaa sukupolvia toisistaan. Sukupolvi kuitenkin ohjaa sitä, mistä kanavista ja millaisista sisältömuodoista kohderyhmäsi hakee inspiraatiota ja ideoita ostopäätöstensä tueksi. Autamme A-lehdissä mielellämme, kun mietit, miten voit tehdä vaikutuksen yleisöösi.

Kaipaatko lisää ymmärrystä kohderyhmästäsi? Kysy lisätietoja yhteyshenkilöltäsi tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi tai 050 414 4200.

Julkaistu: 25.2.2020