5+1 trendiä, jotka puhuttavat sisustamisen syväluotaajia

5+1 trendiä, jotka puhuttavat sisustamisen syväluotaajia
Avotakan päätoimittaja Kari-Otso Nevaluoma kertoo, mitkä trendit ohjaavat nyt suomalaisten tapoja asua ja sisustaa.
Julkaistu 10.11.2020

90 % Meilläkotona.fi-sivuston suuren sisustuskyselyn vastaajista sanoo, että trendit kiinnostavat. Tosin 50 % heistä väittää, ettei niillä ole vaikutusta omaan sisustamiseen. Suhtaudun tähän melkoisella varauksella, sillä trendeillä, myös sisustukseen liittyvillä, on paljon suurempi vaikutus kuin moni haluaa ajatella. Niiden perusteella tehdään yhtä lailla tiedostettuja kuin tiedostamattomia valintoja.

Mutta kiinnostavimmat trendit eivät enää merkitse vain suosikkivärejä (kuten tänä ja ensi vuonna beige ja maavärit sekä merensininen), materiaaleja (vaikkapa käsin tehty keramiikka) tai sisustustyylejä (niin kuin boho-villitys, pehmeä skandityyli, 70-luku, kodikas minimalismi jne.) vaan on syytä siirtää fokus kuluttajien muuttuviin arvoihin ja miettiä, miksi ja miten ne näkyvät asumisessa ja sisustamisessa.

On luonnollisesti hyvä ottaa huomioon, että tosiasiassa trendejä on lukuisia ja osa niistä on täysin vastakkaisia. Se on tätä päivää.

1. Kriittinen kuluttaminen

Sisustaminen ei ole (pelkkää) shoppailua vaan ennen kaikkea harkittuja valintoja. Medioiden ja vaikuttajien sekä muiden kuluttajien tekemillä luotettavilla suosituksilla ja ideoilla on näiden valintojen tekemisessä ratkaiseva merkitys. Ihmiset eivät halua päättää asioista yksin.

Tuotteiden taustoista, eettisyydestä ja ekologisuudesta halutaan tietää koko ajan enemmän, ja ne vaikuttavat yhtä lailla valintoihin. Esillä olevien brändien uskottavuus ja hyvä maine ovat kuluttajille tärkeitä kriteereitä, kun he tekevät ostopäätöksiä.

Samoin sisustusmedialta odotetaan, että se seisoo esittelemiensä tuotteiden takana. Lukijoiden kanssa käydään nyt jatkuvaa arvokeskustelua.

2. Kestävyys itseisarvona

Nyt panostetaan tuotteisiin, joissa raha ei välttämättä näy mutta tuntuu, kuten laadukkaisiin sohviin ja vuoteisiin sekä elektroniikkaan. Myös suhde kylpytilojen ja keittiöiden varustelutasoon ja toimivuuteen on muuttunut, kun kotona on alettu viettää yhä enemmän aikaa.

Se, että tuote näyttää kalliilta ei ole kuitenkaan kiinnostavaa. Ulkoinen koreus ei muutenkaan ole tavoiteltavaa eikä edes sosiaalisesti hyväksyttävää.

Tuotteilta, ovat ne huokeita tai hintavia, kuitenkin edellytetään tavattoman paljon: kestävyyttä, muunneltavuutta, korjattavuutta ja vaihdettavuutta. Hyvällä (sisustus)tuotteella on lisäksi potentiaalisesti korkea jälleenmyyntiarvo.

Tyylien näkökulmasta muutos näkyy minimalismin kasvaneena suosiona eli sisustetaan vähemmillä tavaroilla kuin ennen. Minimalismiin kuuluvat luonnollisuus ja luonnonläheisyys niin tunnelmassa kuin materiaalivalinnoissa.

3. Kierrätys tuo merkityksiä

Mitä arkisempaa tuotteiden kierrätyksestä ja jälleenmyynnistä tulee, sitä korkeammaksi kierrätettävän tavaran laatuodotukset kasvavat. Käytetty on uusi ja varteenotettava tuotekategoria, mutta mikä tahansa ei enää kelpaa, vaan kierrätettävien tuotteiden on sovittava yhä paremmin moderniin kotiin.

Käytettyjen tavaroiden on myös mukauduttava vaihtuviin tyylivirtauksiin. Tämän takia osa käytetyistä tavaroista nostaa yhtäkkiä suosiotaan kun taas toiset eivät kiinnosta, vaikka ne olisivatkin laadukkaita ja hyväkuntoisia.

Käytetyissä tavaroissa ei kiinnosta vain huokeus tai ajankohtaisuus. Niiden mukana kotiin kannetaan merkityksiä, historiaa ja tarinoita, joita uusissa kalusteissa ei välttämättä ole. Ympärillä olevat merkitykselliset asiat puolestaan lisäävät kodikkuuden tunnetta.

Parhaimmillaan ja kestävimmillään kierrätysideologia näkyy kalusteissa, jotka ovat aitoa vanhaa ja laadukkaasti muotoiltua eli vintagea.

4. Helppous säästää aikaa

Sisustajat arvostavat valinnoissaan sujuvuutta ja yksinkertaisuutta, on se sitten suit sait kiinnittyvä tapetti, nopeasti kuivuva maali, vaivatta puhdistettava pinta tai näppärä säilytysjärjestelmä. Kuluttajalle on siksi pystyttävä näyttämään, että nimenomaan meidän yrityksestä löytyy ratkaisu tähänkin arjen sisustuspulmaan.

Myös tavaroiden nopea saatavuus ja toimitusketjujen saumattomuus korostuvat. Voi hyvin sanoa, että moitteeton palveluketju niin myymälässä kuin verkossa on puoli tuotetta.

Helppouden tarpeeseen liittyykin suhde aikaan ja ajankäyttöön. Vaikka sisustamisesta nauttisi kuinka paljon tahansa, harva haluaa käyttää siihen loppujen lopuksi aikaa muun elämän kustannuksella.

Yhä useampi jatkaa etätöitä kotioloissa, ja se vaikuttaa väistämättä siihen, millaisissa olosuhteissa työtä halutaan tehdä. Aluksi on kelvannut paremman puutteessa yhteisöllinen keittiön pöytä, mutta nyt sisustetaan rauhallisia työpisteitä tai työtiloja, joissa työnteko sujuu häiriöittä – ja joihin työn voi toisaalta helposti jättää, kun siirtyy viettämään vapaa-aikaa. Etätyö asettaa uusia vaatimuksia myös huonekalujen ergonomialle.

5. Persoonallisuus tuo turvallisuuden tunteen

Persoonallisuus kuuluu tämän ajan taikasanoihin, kun puhutaan sisustamisesta. Persoonallisuus nostaa aina päätään, kun halutaan korostaa kodikkuutta, lämpöä ja aitoutta. Omalta näyttävä koti on myös turvallinen, ja juuri siksi siellä voidaan hyvin.

Persoonallinen sisustus voi silti noudattaa jotakin pinnalla olevaa tyyliä, johon tietämättään tai täysin tietoisesti samaistuu. Sisustamisen avulla paitsi erotutaan joukosta myös ilmaistaan yhteenkuuluvuutta. Näin on toki aina ollut, mutta näkemys vaikuttaa entisestään korostuvan.

Koska kuluttamisella ja tuotevalinnoilla halutaan ilmaista omaa arvomaailmaa, siihen kohdistetaan suuri määrä toiveita ja odotuksia. Tuoko tuote mukanaan sen oikean, tavoitellun tunteen? Täyttääkö se myös tiedostamattomat tarpeet?

+ Unelmointi

Ihmiset tarvitsevat unelmia, koska ilman niitä elämä olisi tylsää eikä mistään kannattaisi kiinnostua. Varsinkin tässä ajassa unelmat ovat tärkeitä.

Joskus unelmat on myös mahdollista toteuttaa. Unelmiin ollaan myös valmiita panostamaan.

Siksi unelmia pitää myös ruokkia kaikkialla ja kaikin tavoin.

Kari-Otso Nevaluoma
Avotakan päätoimittaja, A-lehdet
+358 50 414 4337 kari-otso.nevaluoma@a-lehdet.fi
Ota yhteyttä!
Haluatko tavoittaa kodin ja asumisen aiheista kiinnostuneet ihmiset? Autamme löytämään parhaat ratkaisut, joiden avulla teet vaikutuksen kohderyhmääsi. Täytä yhteystietosi alle, niin otamme sinuun yhteyttä. Tavoitat A-lehtien yritysasiakasmyynnin myös +358 50 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.