Brändi, ymmärrätkö minua?
Markkinoija kohtaa tällä hetkellä neljä aktiivista ja keskenään hyvin erilaista sukupolvea, jotka ajattelevat ja kuluttavat toisistaan poiketen. Sukupolvet voidaan jakaa syntymävuoden perusteella seuraavasti:
- Baby Boomers 1945-1960
- Sukupolvi X 1961-1980
- Milleniaalit 1981-1997
- Sukupolvi Z 1998-2010
Kuluttajat ja brändi -tutkimuksessa (2019) A-lehdet selvitti, miten eri sukupolvet arvostavat brändejä ja sitoutuvat niihin. Tässä kirjoituksessa on lyhyt katsaus tuloksiin.
Sitoutuminen brändeihin
Maailman muutos on muovannut sukupolvista hyvin erilaisia, joten on ymmärrettävää, että he näkevät asiat myös mainonnan näkökulmasta eri tavalla. Kaikille sukupolville on kuitenkin yhteistä, että brändi, joka ylittää odotukset, luo kokemuksen, herättää luottamusta ja jakaa samanlaisia arvoja saa ihmisen sitoutumaan.
Baby Boomersit ja X-sukupolvi suosivat brändejä, joissa korostuu kotimaisuus, laatu ja luotettavuus. Milleniaaleille ja Z-sukupolvelle kotimaisuus ei ole yhtä keskeinen kriteeri brändin valinnassa. Tärkeämpää on tuotevalikoiman houkuttelevuus, laajuus ja laatu. Nuoremmille sukupolville brändi näyttäisi olevan sama asia kuin asiakaskokemus.
Milleniaalit ovat haastava kohderyhmä, sillä he sitoutuvat kaikista heikoiten brändeihin. Positiivisena kääntöpuolena tutkimuksessa näkyy muita sukupolvia aktiivisempi kokeiluhalukkuus testata monipuolisesti eri brändejä.
Vuorovaikutus ja markkinointiviestintä
Brändeillä on mahdollisuus vaikuttaa monella tavalla – eri ikäryhmät vain odottavat erilaista vuorovaikutusta. Kiinnostus vuoropuheluun brändien kanssa korostuu nuoremmissa kohderyhmissä. Esimerkiksi milleniaalit haluavat vaikuttaa brändin tuotteiden ja palveluiden kehitykseen. Z-sukupolvi on vastaavasti kiinnostunein osallistumaan kampanjoihin aktiivisesti.
Brändivalintoihin vaikuttaa myös lähipiiri. Nuoret arvostat ennen kaikkea ystävien suosittelemia merkkejä ja ostavat vanhempia ikäryhmiä enemmän tuotteita somevaikuttajien tai julkkisten suositusten perusteella. Samoin perheeltä periytyy Z-sukupolvelle tyypillisesti muutamia brändejä.
Suosikkibrändit
Kysyimme tutkimuksessa, mitä vastaajat pitävät maailman arvokkaimmista tuotemerkeistä. Forbesin lista, jonka kärkipaikkaa pitää Apple, on varmasti monelle markkinointipäättäjälle tuttu. Kansainvälisesti arvokkaimmat brändit kiinnostavat suomalaisten keskuudessa erityisesti Z-sukupolvea: he arvostavat näitä merkkejä jopa muita ikäryhmiä tuplasti enemmän. Listan brändeistä Z-sukupolven suosikki on Google, milleniaalien Disney, X-sukupolven Google ja Baby Boomersien suosikkisijan jakavat Samsung sekä Facebook.
Onneksi Suomestakin löytyy monia brändejä, joista mikään sukupolvi ei haluaisi luopua. Jokaisen sukupolven suosikkibrändien TOP5-listalle nousi Marimekko.
Mitä tästä kaikesta voimme päätellä?
Kuluttajat haluavat monilta osin olla tiiviimmin yhteydessä suosikkibrändiensä kanssa. Hyödynnetään tätä mahdollisuutta ja huomioidaan markkinointiviestinnässä sukupolvien erilaisuus. Mitä paremmin tunnet kohderyhmäsi, sitä paremmin tavoitat heidät ja saavutat tavoitteesi.
Haluatko kuulla lisää Kuluttajat ja brändi -tutkimuksesta? Ota yhteyttä yhteyshenkilöösi A-lehtien yritysasiakasmyynnissä.
Lataa tutkimusraportti
Täytä yhteystietosi alle, niin pääset lataamaan Kuluttajat ja brändi -tutkimusraportin. Tutustu tästä A-lehtien tietosuojaselosteeseen.