Blogi: Pietarsaaren Google ja kuinka se tehtiin
Perustin oman mainostoimiston kollegojeni kanssa vuonna 2000. Aloitimme ostamalla tyhjiin toimitiloihin neljä tuolia. Koska meitä perustajia oli viisi, viimeisenä aamulla paikalle saapunut sai seisoa koko päivän. Tulimme siis töihin aikaisin mutta lähdimme kotiin sitäkin myöhemmin. Vuosien varrella toimistossa oli alan parhaimmistoa töissä ja asiakkaana ja liityimme osaksi yhtä maailman suurinta kansainvälistä yhtiötä.
Suomessa on kymmenisen kuntaa, joissa voidaan puhua täystyöllisyydestä. Suurin osa niistä sijaitsee Pohjanmaalla. Paikallinen ilmasto näyttää suosivan ennakkoluulottomuutta, vahvaa tahtoa ja halua menestyä. Pohjanmaan Pedersörestä ja Bosundista ovat peräisin myös pojat, jotka lähtivät Helsinkiin opiskelemaan, valmistuivat ja perustivat saman tien kasvumarkkinointitoimisto Generon Helsinkiin.
Generolla on nykyään toimisto Helsingin lisäksi Pietarsaaressa, jossa se valittiin seudun houkuttelevimmaksi työpaikaksi. Neljännes liikevaihdosta tulee jo ulkomailta ja asiakkaiden mukana ollaan jo niin Pohjoismaiden kuin Saksan ja Italiankin markkinoilla. Yritys kasvaa vauhdilla ja kasvumarkkinointi kiinnostaa koko ajan enemmän.
Isoja asioita ei tapahdu ilman uhrauksia
Jos arvostaa säännöllistä kuukausipalkkaa ja puolen tunnin ruokatuntia, ei kannata ryhtyä yrittäjäksi. Jos arvostaa että asiat menevät kuten kauppakorkeakoulun pääsykoekirjassa, ei kannata tähdätä markkinointijohtajaksi. Joka päivä on oltava valmis arvioimaan omaa ja ympäristön toimintaa kriittisesti ja tehtävä päätöksiä ilman täydellistä varmuutta mistään.
Muutoksesta puhutaan paljon, mutta ehkäpä osuvin silmiini sattunut muotoilu on Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry:n: Muutos on mahdottomaksi koetun asian tekeminen aluksi vaikeaksi ja samalla kuitenkin mahdolliseksi.
Yrittäjäksi ryhtyminen on aluksi vaikeaa, mutta onnistuminen on kuitenkin mahdollista. Muutoksen saaminen aikaan yrityksessä on vaikeaa, mutta kuitenkin mahdollista. Täytyy valita suunta, uskaltaa yrittää, erehtyä, onnistua, kokeilla ja asettaa kunnianhimoiset tavoitteet. Mitä sumeammaksi näkymä muuttuu, sitä selkeämmin pitää pysyä valitsemallaan polulla.
Kolme neuvoa päättäjälle
Taloustutkimus pääsi toimeksiannostamme (Sisältömarkkinointi nyt ja tulevaisuudessa 3/2019) suomalaisten markkinointi- ja viestintäpäättäjien arjen sisään. Siellä näyttää sekä pahalta että hyvältä. Maailma on muuttunut eivätkä yritysten rakenteet ole välttämättä pysyneet muutoksessa mukana. Lataa koko tutkimusraportti täältä.
Monessa yrityksessä muutoksen esteenä on se, että brändipäätökset, markkinointi, viestintä ja sisällöntuotanto kulkevat yhä omia polkujaan. Silloin näkemys ei aina pysy selkeänä eikä tieto ohjaa tekemistä.
Minun taustani on sekä mainostoimistosta että asiakkaan puolelta. Tältä empiiriseltä pohjalta uskaltaudun antamaan markkinointi- ja viestintäpäättäjälle kolme neuvoa:
1. Vähennä kumppaneita.
2. Muodosta yksi selkeä näkemys ja vähennä erillisiä brändi-, markkinointi-, viestintä-, digi- ja sisältöstrategioita.
3. Valitse huolella oikeat mittarit kaikelle tekemiselle. Parhaissa kasvuyrityksissä markkinointipäätökset tehdään ylimmässä johdossa ja toimintaa kehitetään mittaustulosten avulla.
Itse kysyisin, kuinka järjestäisimme asiat, jos perustaisimme tämän yrityksen nyt?
Käy tutustumassa miten teemme kasvumarkkinointia.
Kirjoittaja: Sari Mikkonen-Mannila, Johtaja, A-lehdet Sisältöstudio
Tätä me olemme
Kasvumarkkinointiyhtiö Genero liittyi A-lehtiperheeseen toukokuussa 2018.
Genero ja A-lehtien Sisältöstudio työskentelevät yhdessä yritysasiakkaitten kasvun parissa. Strategia, sisällöt, kasvuhakkerointi ja teknologia. Näistä elementeistä rakennamme asiakkaalle yhden toimivan kasvutiimin. Ensimmäisenä Suomessa.
Tällä hetkellä meitä on jo 80 ammattilaista: Strategeja, designereita, copywritereitä, toimittajia, growth hackereita ja web developereita.