Case Into Kustannus

Case Into Kustannus
Vuorovaikutteisten Instagram-sisältöjen avulla Into Kustannus onnistui rakentamaan kirjalanseerauksestaan osallistavan ilmiön somessa.
Julkaistu: 7.9.2021

Tavoite

Vitun ruma on Into Kustannuksen julkaisema, Katri Norrlinin ja Nelli Kentän kirjoittama kirja, jonka tarkoitus on saada lukija kyseenalaistamaan sosiaalisen median ruokkimia kauneusihanteita ja olemaan armeliaampi itseään kohtaan.
Kampanjan tavoitteena oli:
  • Kerätä kirjan tekijöille aineistoa kirjaa varten.
  • Kasvattaa kirjan tunnettuutta ja vauhdittaa teoksen myyntiä.
Kampanjan kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset naiset.

Ratkaisu

Aiheen liittyessä sosiaalisen median luomiin kauneusihanteisiin, oli luonnollista toteuttaa kampanja siellä, missä visuaaliset ihanteet erityisesti muodostuvat – Instagramissa. Trendin Instagram-kanava (@Trendimag) oli luonteva valinta, koska se tarjosi yhteyden aktiiviseen ja rohkeaan yleisöön sekä erinomaisen ympäristön vuorovaikutukselliselle markkinoinnille.
Kampanja oli kaksivaiheinen.
  1. Ennen kirjan julkaisua toteutettiin verkkokysely, josta saatiin arvokasta tietoa kohderyhmän kokemuksista ja ajatuksista kirjan tekemistä varten.
  2. Kirjan julkaisun jälkeen kohderyhmää osallistettiin keskusteluun kirjan teemoista vuorovaikutuksellisten somesisältöjen kautta.
💡 Dialogi on modernin markkinoinnin kulmakivi. Mitä enemmän kohderyhmä osallistuu, sitä merkityksellisemmäksi brändi heille tulee. Sen lisäksi, että vuorovaikutus lisää kohderyhmän sitoutumista brändiin, se kasvattaa markkinoijan ymmärrystä yleisönsä tarpeista. Kysy lisää vuorovaikutuksellisen markkinoinnin ratkaisuista! »

Verkkokysely

Kampanja käynnistettiin verkkokyselyllä, jonka tavoitteena oli kerätä kirjan tekijöille aineistoa teoksen kirjoittamista varten. Kyselyssä selvitettiin vastaajien ajatuksia kauneusihanteista ja ulkonäköpaineista sekä kerättiin kohderyhmän tarinoita julkaistavaksi kirjassa.
Kyselyyn ohjattiin vastaajia Instagramista. Sen lisäksi, että kysely tuotti kirjailijoille arvokasta tietoa kirjan tekemistä varten, se toimi samalla teoksen ennakkomarkkinointina.

Instagram-sisällöt

Kirjan julkaisun jälkeen kampanjaa jatkettiin Instagramissa, jossa kohderyhmää osallistettiin ja aktivoitiin vuorovaikutuksellisten sisältöjen avulla. Sisällöissä hyödynnettiin testattuja ja hyväksi havaittuja sisältökonsepteja, joiden tiedettiin kiinnostavan Trendin Instagram-yleisöä.
Syötteessä herätettiin huomiota kohdeyleisön rohkeilla ja aidoilla lainauksilla, joita oli saatu aiemman kyselyn avulla. Feed-postauksen kuvatekstissä yleisöä aktivoitiin kertomaan rehellisesti, mikäli he ovat joskus kokenut ulkonäköpaineita. Nosto toimi samalla arvontana, jossa palkintona oli Vitun ruma -uutuuskirjoja.
Instagram Livessä kirjailijat Katri Norrlin ja Nelli Kenttä keskustelivat tähtivieras Tuure Boeliuksen kanssa ulkonäköpaineista. Liven katsojat osallistettiin mukaan keskusteluun chatin kautta.
💡 Instagram Live on houkutteleva ratkaisu markkinoijalle, joka haluaa saada kohderyhmän viihtymään brändinsä kanssa. Jopa 60 minuutin keskeytyksetön lähetys tarjoaa mahdollisuuden käsitellä valittua aihetta syvällisesti. Live on myös loistava tapa rakentaa vuoropuhelua yleisön kanssa, sillä katsojat voivat reaaliaikaisesti kommentoida näkemäänsä ja jutella kommenttien välityksellä julkaisijan ja muiden katsojien kanssa. Kysy lisää Instagram-ratkaisuista! »
Instagram Storiesissa yleisöä aktivoitiin bingon muotoon tehdyllä tehtäväsivulla, joka kannusti käyttäjiä luomaan ja jakamaan omaa sisältöä kirjan aihepiiristä. Aktivoiva bingosivu oli menestys ja sisältö niin houkuttelevaa, että kohdeyleisö halusi jakaa sitä omille yleisöilleen eteenpäin. Bingosivua kirjan viestien kera jaettiin yleisön toimesta 65 kertaa. Ansaitun näkyvyyden myötä kirja nousi somessa laajemmaksi ilmiöksi.

Tulokset

Vuorovaikutteisten Instagram-sisältöjen ja oikean kumppanin, Trendin, avulla Into Kustannus onnistui rakentamaan Vitun ruma -kirjan lanseerauksesta osallistavan ilmiön somessa. Yhteistyö rakensi kirjan tunnettuutta ja sai kohderyhmän keskustelemaan kirjan teemoista.
"Kampanjan avulla kirja sai upeaa näkyvyyttä, kuten numerotkin näyttävät! Oli ilo tehdä A-lehtien kanssa tätä kampanjaa."
Emmi-Julia Lepistö, markkinointikoordinaattori, Into Kustannus
Kampanja aihe sopi hyvin Trendin brändiin, jonka ytimessä on rohkeus. Yleisön reaktioiden runsas määrää osoittaa, että kampanjan aihe kolahti vahvasti kohderyhmään, joka tavoitettiin Trendin Instagram-kanavalta.
Kampanja lukuina
Työryhmä
Asiakas: Into Kustannus
Emmi-Julia Lepistö,
Camilla Gabrielsson,
Katri Norrlin,
Nelli Kenttä
Suunnittelu ja tuotanto: A-lehdet
Tuija Åman,
Mari Saari,
Essi Rundgren
Kiinnostuitko?
Autamme löytämään oikeat ratkaisut ja kiinnostavimmat tarinat, joilla teet vaikutuksen kohderyhmääsi! Täytä lomake, niin otamme sinuun yhteyttä. Tavoitat A-lehtien yritysasiakasmyynnin myös osoitteesta yritysasiakkaat@a-lehdet.fi.